De nieuwe Smart #1, die tot vandaag als Pro+, Premium, Pulse, BRABUS en Launch Edition verkrijgbaar was, krijgt een bijkomende basisversie, die Pro wordt gedoopt. In tegenstelling tot de hoger gepositioneerde versies doet die het met een kleinere accu, maar duikt hij een flink stuk onder de € 40.000-grens
De Smart #1 pro is als zesde variant van de #1 een instapmodel dat in plaats van de accu van 66 kWh bruto van de andere versies uitgerust is met een 49 kWh-lithium-ijzerfosfaatbatterij die zorgt voor een WLTP-rijbereik van tot 310 kilometer. Dat is minder dan de 400 tot 440 kilometer van de versies met de grotere batterij, maar moet voor wie de auto voornamelijk in en rond de stad gebruikt ruimschoots volstaan, denkt Smart.
Met zijn vermogen van 200 kW of 272 pk is de pro-versie van de Smart #1 even krachtig als de andere varianten (op de met 428 pk buitengewoon sterke BRABUS na). De nieuwe accu kan snelladen aan 130 kW gelijkstroom, terwijl dat op de versies met de grotere accu 150 kW is. Standaard voorziet Smart onder meer een automatische airco met twee zones, elektrisch verwarmde stoelen voorin en aluvelgen van 19 duim.
Door het gebruik van een minder grote accu kon Smart de prijs van de #1 onder de € 40.000 krijgen. Terwijl de identiek uitgeruste en even krachtige pro+ met zijn 66 kWh-accu aan € 41.495 wordt aangeboden verlangt het merk voor de pro met 49 kWh precies € 36.495. Niet alleen is hij daarmee € 5.000 minder duur dan de pro, maar bovendien komt hij zo zeker in aanmerking voor de voor 2024 aangekondigde elektropremie van € 5.000 die de Vlaamse overheid belooft aan particulieren die een elektrische auto van maximaal € 40.000 aanschaffen.
De pro-versie is in ons land vanaf het eerste trimester van volgend jaar verkrijgbaar.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853