Tegelijk met de facelift van de wat meer burgerlijke versies van BMW’s X3 en X4 stelt het Beierse merk ook de vernieuwde M Competition-uitvoering van de sportieve SUV’s voor. Die valt vooral op door een serieus herwerkte voorkant die hen nu duidelijk onderscheidt van de mindere goden uit het gamma. 
De veranderingen die aan de gewone X3 en X4 werden aangebracht werden natuurlijk ook voorzien voor de M-versies, maar de sportiefste varianten gaan verder dan hun bescheidener broers. Zo zijn de BMW-nieren hier groter en heeft het radiatorrooster een specifiek M-logo terwijl er ook een M-specifieke voorschort werd voorzien die nog expressiever is. Opvallend zijn ook de nieuwe, verticaal opgestelde luchtinlaten aan de zijkant. Die lopen omlaag naar de spoilerlip toe en buiten af naar het middelpunt van de auto, waar ze de zeshoekige vorm van de centrale luchtinlaat volgen. Qua kleuren zijn er twee nieuwe varianten, het M Marina Bay Blue metallic en he M Sao Paulo Yellow, terwijl ook een brede waaier aan BMW Individual-kleuren voorzien is voor meer personalisatie.
50 Nm meer koppel De zescilinder in lijn van drie liter levert nog steeds 510 pk of 375 kW maar kreeg nu 50 Nm meer aan koppel, waardoor nu 650 Newtonmeter ter beschikking staan. De standaardsprint verloopt daardoor nog 0,3 seconden sneller en moet niet langer dan 3,8 seconden duren, terwijl de topsnelheid, die normaliter elektronisch tot 250 km/h wordt beperkt in combinatie met het M Driver’s Pack verhoogd wordt tot 285 km/h.
De belangrijkste aanpassing aan de motor is de komst van de erg lichte, gesmede krukas van de nieuwe BMW’s M3 en M4 terwijl ook gewerkt werd aan de koeling van de krachtbron met onder meer een bijkomende motoroliekoeler en een afzonderlijke transmissiekoeler.
M xDrive met focus op de achterwielenDe M xDrive-vierwielaandrijving van de M Competition-varianten is voornamelijk gefocust op de achterwielen. Pas wanneer die hun gripgrens bereiken wordt een deel van het koppel naar de voorwielen versast, zodat het sportieve rijkarakter van de M-modellen van BMW ook hier bewaard blijft. Een bepaalde graad van wielslip wordt in de sportiefste instelling toegelaten om de achterkant te laten uitbreken, zonder dat het om een echte driftmodus gaat.
Een adaptieve sportophanging met elektronisch gestuurde schokdempers is standaard terwijl de M Servotronic-stuurinrichting en de DSC-stabiliteitscontrole specifiek op sportief rijden zijn afgestemd.

De M compound-remmen vinden een plaats in de 21 duim grote aluminiumvelgen met banden die vooraan smaller zijn dan achteraan (255/40 ZR21 vooraan, 265/40 ZR21 achteraan).
M-interieur met nieuwe accenten M-Sportzetels met elektrisch verstelbare hoofdsteunen en een verlicht M-logo zijn standaard. Behalve de lederen bekleding Merino in vier kleurencombinaties kan ook voor een nog luxueuzere Individual-lederbeleding in Tartufo worden geopteerd. De verluchtingsroosters werden van een verzinkte afwerking voorzien, de verschillende interieuraccenten zijn standaard in Rhombicle-aluminium afgewerkt en het multifunctionele M-sportstuur is voorzien van contrasterende stiknaden in de BMW-M-kleuren.
De nieuwe X3 en X4 M Competition worden tegelijk met de andere vernieuwde varianten van de modelfamilie vanaf augustus geproduceerd in de BMW-fabriek in Spartanburg (VS).