Toyota is een eerder koele minnaar van wat we ondertussen al klassieke elektrische auto’s mogen noemen, maar het blijft wel geloven in de mogelijkheden van waterstof. In Tokio heeft de Japanse constructeur een volledig nieuwe generatie brandstofcellen gepresenteerd.
Toyota, ’s werelds grootste autoconstructeur, telt in zijn gamma natuurlijk wel al enkele elektrische modellen met een batterij. Op het Brusselse autosalon werd in januari zelfs de Urban Cruiser in wereldpremière voorgesteld. Tegelijk blijven de Japanners dus echter ook investeren in aandrijvingen met waterstof als energiebron. Ze zijn ondertussen zelfs al toe aan een brandstofcelsysteem van wat ze de derde generatie noemen. Of 3rd Gen Fuel Cell System, zoals het officieel werd gedoopt.
Toyota heeft het over een alweer belangrijke doorbraak, de nieuwste brandstofcel komt met een zowat 20 procent grotere energie-efficiëntie en daarmee ook groter rijbereik, garandeert een quasi even lange (en ook onderhoudsvrije) levensduur als een conventionele dieselmotor en kost ook weer minder.
Waterstof kan het vervoer klimaatneutraal helpen maken
De eerste toepassingen zouden al voor volgend jaar kunnen zijn, de constructeur wil er zowel in het eigen Azië, in Europa als in Noord-Amerika mee aan de slag. In Tokio luidt het dat waterstof zeker zal kunnen helpen om voor wegvervoer tot een echte klimaatneutraliteit te komen. Toyota werkt er voor samen met verschillende specialisten, naast de productie gaat het dan ook om het transport, de opslag en natuurlijk het eigenlijke gebruik.
Sinds de lancering van de Mirai met brandstofcel heeft Toyota al zowat 28.000 auto’s op waterstof verkocht. Het leverde de voorbije jaren ook al enkele duizenden brandstofcelsystemen voor onder meer rijdend materiaal van het openbaar vervoer en stationaire generatoren. De nieuwste generatie zal worden gebruikt voor zowel personen- als vrachtwagens, kraanwagens, treinen, schepen en evengoed weer generatoren.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853