Logischerwijs wordt na de facelift van de ‘burgerlijke’ Audi A3 ook de sportieve S3 in een nieuw jasje gestoken. Daarbij gaat het om designwijzigingen maar ook om technische aanpassingen. Zo werd ook een en ander veranderd aan het onderstel en aan de aandrijflijn. De nieuwe S3 krijgt er 23 pk en 20 Nm bij en sprint nu in 4,7 seconden naar de honderd. Hij is er opnieuw als vierdeurs en Sportback.
Collega Alain schreef hier in maart al over de facelift van de A3 en over de komst van een stoerdere Allstreet-variant van de Sportback-uitvoering.
De designwijzigingen die de bravere versies van de A3 te beurt vielen vinden nu ook hun weg naar de S3. Dat betekent dat ook de S3 een frameloos radiatorrooster krijgt, koplampen met personaliseerbare dagrijverlichting en nieuwe achterlichten bovenop een licht opgefrist interieur. Specifiek voor de S3 is er onder meer een opvallende voorspoiler met twee op de autosport geïnspireerde verticale steunen. Ook de achterbumper is specifiek voor de S3 en heeft een glanzend zwart gedeelte boven de diffuser. Er zijn ook nieuwe kleuren en vier karakteristieke uitlaatpijpen maken het plaatje compleet.
Fundamenteler dan de aangepaste looks zijn echter de technische aanpassingen die voor de S3 werden geselecteerd. Zo krijgt de twee liter grote viercilinder een aangepaste turbo en een anders gekalibreerde zeventraps-S-Tronic-overbrenging. Die automaat met dubbele koppeling schakelt nu sneller en sportiever. Het resultaat van die aanpassingen? 23 pk en 20 Nm extra, waardoor hij nu piekt bij 333 pk en 420 Nm, wat voor een 0 naar 100-sprint in 4,7 seconden garant staat. Ook het sportieve karakter en de beleving zouden er wel bij varen. De topsnelheid van 250 km/h (begrensd) is wat je ‘ruim voldoende’ kan noemen.
Ook het onderstel werd herwerkt. Zo doet de Torque Splitter die al gekend was van de RS 3 (en de VW Golf R) ook hier zijn intrede. Het koppel wordt daarmee niet alleen volledig variabel over de voor- en achterzijde maar ook tussen het linkse en rechtse achterwiel verdeeld voor een scherper bochtengedrag en meer controle. Erg leuk wordt het in Dynamic Plus, want dan wordt zo veel mogelijk koppel naar het buitenste achterwiel versast. Daardoor wordt deze quattro overstuurd, kan je er desgewenst mee driften en schakelt de transmissie later op en sneller terug. De S-sportophanging is standaard en legt de koets 15 mm lager dan bij de normale A3’s. Optioneel kan voor de S-sportophanging met adaptieve dempers geopteerd worden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853