De PureTech driecilinder-benzinemotor van Stellantis, die in talloze modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel zit, kampt met grote betrouwbaarheidsproblemen. Distributieriem die springt, hogedrukpomp die het begeeft, zelfontbranding, olieverbruik, poreuze cilinderkop… Er zijn redenen genoeg om met een wijde boog rond deze probleemmotor heen te lopen, ook al omdat de merken niet altijd tussenkomen in de kosten. De 1.2 PureTech is een van de meest wijdverbreide motoren binnen de voormalige PSA-groep. Citroen C3 en C3 Aircross, C4, C5 Aircross en Berlingo; Opel Corsa, Mokka, Astra, Crossland, Grandland en Combo; DS3, DS4 en DS7; Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, 408, 508 en Partner: al deze modellen zijn (of waren) verkrijgbaar met deze moderne driecilinder-turbo die een bruisend karakter koppelt aan een lage CO2-uitstoot. Hij kreeg in 2018 zelfs meerdere internationale prijzen.
Het zit echter goed fout met zijn
betrouwbaarheid. Het Franse autoplatform
L'Argus heeft zich verdiept in de interne technische nota's die naar de dealers zijn gestuurd om een lijst op te stellen van de belangrijkste ontwerpfouten. In het belang van de honderdduizenden Europese klanten die betrokken zijn, geeft L’Argus er meteen ook de bijhorende technische oplossingen en de mogelijke kosten erbij. Die kunnen sterk verschillen naargelang van de leeftijd en kilometerstand van het voertuig.
Met andere woorden: hoewel het om gekende problemen gaat, nemen de merken niet altijd alle kosten op zich. Bovendien zijn sommige problemen nog steeds niet opgelost bij de huidige modellen die nieuw verkocht worden.
- Desastreuze distributieriem door olieverdunning
De distributieriem, die van het natte type is (hij draait door de olie in het carter), heeft de neiging voortijdig te slijten. Dit probleem doet zich vooral voor bij voertuigen waarmee weinig wordt gereden. Dit is te wijten aan
olieverdunning. Bij een koude motor is er veel ruimte tussen de zuigers en de cilinderwanden, waardoor vernevelde brandstof langs de cilinderwanden naar beneden wordt geperst. Komt hij in het carter terecht en mengt hij zich met de motorolie. Hierdoor wordt de olie ‘bijtend’ waardoor de riem sneller slijt en kan ontbinden of breken.
Andere bijkomende schade is mogelijk. De
riemresten kunnen in de vacuümpomp van het rembekrachtigingssysteem vallen en deze verstoppen. De gevolgen? Een
harder rempedaal en een langere remweg – wat de veiligheid in het gedrang brengt. Daarnaast kunnen ook de oliepompzeef en de filters van de variabele kleptiming-magneetkleppen verstopt raken, wat wordt aangegeven door het oliedruklampje.
Eigenaars van een Citroën, DS en Peugeot uitgerust met de 1.2 PureTech turbomotor (110 en 130 pk geproduceerd van maart 2013 tot april 2017) worden sinds eind 2020 aan de hand van een
terugroepactie uitgenodigd voor een werkplaatsbezoek. Zo’n
220.000 auto’s zijn betrokken. Volgens de interne memo voor deze terugroepactie is het de bedoeling "de ECU (computer) van de motor bij te werken om de diagnose van het remhulpsysteem te verbeteren en elk risico op vermindering of verlies van de remwerking te voorkomen".
Bij deze 220.000 voertuigen moeten de werkplaatsen ook de
breedte van de riem controleren. Indien de riem niet voldoet, zijn verschillende acties nodig, afhankelijk van de controles. In het slechtste geval moeten de distributieriemriem, de vacuümpomp, de oliepomp, de magneetkleppen van de oliepomp en de variabele kleptiming en zelfs
de volledige motor worden vervangen.
Wie betaalt deze vervangingskosten? Buiten de garantieperiode betalen de constructeurs alle onderdelen en het arbeidsloon in geval van voortijdige schade aan de riem enkel als het voertuig minder dan 6 jaar oud is OF minder dan 100.000 kilometer heeft gereden EN alle voorgeschreven onderhoudsbeurten heeft gehad.
Is het probleem intussen opgelost? Na onderzoek blijkt dat de leverancier de structuur van de riem heeft gewijzigd (de dragende stof aan de achterzijde is verwijderd om verstopping in het oliecircuit te voorkomen). Bovendien hebben de ingenieurs begin 2018 wijzigingen aangebracht aan het elektronische controlesysteem van de motor om te voldoen aan emissienormen. De technische opmerkingen over vroegtijdige olieafbraak en bijgevolg de slijtage van het timingsysteem, zijn echter
nog steeds van toepassing voor modellen van na 2018 en zelfs voor de meest recente.
En er is nog slecht nieuws voor eigenaars van een van deze modellen. Wegens voortijdige slijtage van de riem heeft de PSA-groep het
vervangingsinterval herzien van 180.000 of tien jaar naar 100.000 kilometer of zes jaar (op de eerste vervaldag). Bovendien bevelen de fabrikanten klanten die minder dan 10 kilometer per dag en minder dan 15.000 kilometer per jaar rijden aan om over te schakelen op een zogenaamd "streng onderhoud", d.w.z. dat zij hun
olie elk jaar moeten laten verversen.
- Zelfontbranding en motorgesputter
Tijdens het rijden kun je
schokken en stoten ondervinden, waarbij het motordiagnoselampje gaat branden. Dit is het gevolg van een verschijnsel dat zelfontbranding of detonatie heet. Het benzine-luchtmengsel begint te verbranden nog voor de zuiger in zijn bovenste positie staat en de bougies vonken, waardoor de ontplofte gassen de zuiger naar beneden willen duwen terwijl de krukas hem nog steeds omhoogstuwt. Dit probleem wordt veroorzaakt door een
verstopping van de cilinderkop.
De werkplaatsen van Opel, Citroën, DS en Peugeot controleren daarom de cilindercompressie, de
aanwezigheid van olie in de luchtinlaat en vervuiling van de inlaatkleppen. Afhankelijk van de resultaten kunnen de motorolie, de olieafscheider, de lucht/lucht-warmtewisselaar, de brandstoftank, de injectoren of de actieve koolfilter (carterventilatie) worden vervangen. Er is ook voorzien in een reiniging van de inlaatkanalen van de cilinderkop, en in de ernstigste gevallen moet de motor zelfs worden vervangen.
Het gaat om mogelijk
alle geproduceerde exemplaren, aangezien er in de fabriek nog geen definitieve oplossing voor het probleem is gevonden. De constructeurs komen (gedeeltelijk) tussenbeide tot vijf jaar of 150.000 kilometer, tenzij je de onderhoudstermijn met meer dan 3.000 kilometer of meer dan drie maanden hebt overschreden. Hetzelfde geldt als de aanbevolen oliekwaliteit niet wordt gerespecteerd, en de werkplaatsen krijgen zelfs de opdracht de
conformiteit van de injectoren en het ethanolgehalte in de tank te controleren. Wie op E85 rijdt (benzine met tot 15 procent ethanol; vooral in Frankrijk verkrijgbaar), riskeert zelf in de buidel te moeten tasten.
- Overmatig olieverbruik
Het is niet ongewoon dat eigenaren van een 1.2-PureTech-motor regelmatig olie moeten bijvullen. De oorzaak ligt vaak bij
defecte segmenten (keerringen). Als het waarschuwingslampje voor het motoroliepeil minder dan 6.000 kilometer na het bijvullen gaat branden, heb je het waarschijnlijk vlaggen.
De werkplaats zal een controle op lekken uitvoeren en olie bijvullen. De klant moet dan met de auto rijden om het verbruik te meten. Als het probleem te wijten is aan de segmenten, dan ben je aan een nieuwe motor toe. Als het probleem de
oliedampafscheider is, moet het voldoende zijn deze te vervangen. Interessant weetje: de dampafscheider werd in november 2021 gewijzigd.
Indien het duidelijk is dat het olieverbruik overmatig is en het onderhoud is steeds nageleefd, dan komt Stellantis tussenbeide (onderdelen en arbeid) als de auto maximaal 100.000 kilometer gereden heeft OF vijf jaar oud is. Gedeeltelijke dekking, ditmaal beperkt tot onderdelen, is mogelijk tot acht jaar of 150.000 kilometer.
- Defecte Motorbesturingseenheid (ECU)
Gaat het motordiagnoselampje branden en treden de foutcodes P1337, P1338 of P1339 op? Dan moet de ECU opnieuw worden geprogrammeerd. Het gaat om Euro 6.3 (Euro 6.D) modellen tot 01/03/2021. Vanaf deze datum is er nieuwe software geïnstalleerd.
Dit probleem is gelukkig volledig voor rekening van de merken, zolang de auto minder dan vijf jaar oud is, zonder kilometerbeperking.
- Vermogensverlies
Houdt de motor in en gaat het diagnoselampje branden? Dan is de
hogedrukbrandstofpomp allicht defect. In de werkplaats moeten technici de foutcodes uitlezen. Indien nodig kan de pomp worden vervangen. In totaal vergt de ingreep 40 tot 50 minuten arbeid. Het onderdeel werd in de fabriek aangepast in mei 2015 en opnieuw in juli 2021 in een poging het probleem te verhelpen, afhankelijk van de motorversie.
De hogedrukpomp is echter niet de enige oorzaak dat dit waarschuwingslampje gaat branden. Afhankelijk van het productiebereik en de bij de diagnose gevonden foutcodes worden vier andere problemen vastgesteld:
- Tot juni 2015: magneetventiel oliepomp. De vervanging ervan vergt ongeveer 1 uur en 20 minuten werk.
- Tot augustus 2017: motortoerentalsensor. Vervanging duurt ongeveer 1 uur en 15 minuten
- Over het gehele productiebereik: poreusheid van de cilinderkop. Na controle van de foutcodes moeten de werkplaatsen het motornummer en de aanwezigheid van motorkoelvloeistof of een uitstulping als gevolg van de poreusheid van de cilinderkop in de bougieschacht controleren. Als deze onderzoeken leiden tot vervanging van de cilinderkop, staat je een vrij dure rekening te wachten. Dit is een ingewikkelde en delicate operatie die volgens de officiële barema’s ongeveer 7 uur arbeid vergt.
- Tot februari 2021: bougies. Vanaf deze datum is een nieuwe referentie aangebracht.
De bovenvermelde problemen worden door Peugeot, Citroën, Opel en DS niet erkend als fabricagefouten. Is de auto buiten garantie, mag je zelf opdraaien voor de kosten.
Het advies van Autonieuws
- Als je een nieuwe Citroën, Peugeot, Opel of DS met 1.2 PureTech-motor wil, overweeg dan om extra waarborg te nemen indien deze service wordt aangeboden.
- Heb je al een Stellantis-auto met deze motor, ga dan steeds tijdig op onderhoud en vermijd korte ritten. Bij de minste twijfel: maak een afspraak in de werkplaats en laat het probleem verhelpen voordat het escaleert.
- Overweeg je een tweedehandsauto met deze motor, vergewis je er dan van dat alle terugroepacties zijn uitgevoerd en controleer op de hierboven vermelde zwakke punten. Vermijd auto’s ouder dan vier jaar met een lage kilometerstand (60.000 of minder), tenzij de eigenaar kan aantonen dat hij geen “kerktorenrijder” is.