Wat gaat de tijd toch snel. De huidige generatie van BMW’s 3-Reeks, die begin 2019 op de markt kwam, is deze zomer al toe aan zijn midlife-update, bij BMW LCI of Life Cycle Impulse genaamd. Daarbij krijgt hij een licht opgefrist design aan de voor- en achterkant, verdwijnt de manuele versnellingsbak en maakt het BMW Operating System 8 met het BMW Curved Display nu ook in de 3-Reeks zijn opwachting. Ook nieuwe plug-inhybride varianten maken hun opwachting. Discrete restyling Aan de buitenzijde zijn de wijzigingen al bij al beperkt en krijgt de 3-Reeks een update van de voor- en achterzijde die eigenaars van de huidige 3-Reeks niet meteen het gevoel zal geven dat ze met een verouderd model rijden.
De luchtinlaten werden groter, de nieren werden hertekend en kregen gewijzigde contouren en dubbele spijltjes maar groeiden gelukkig niet en de hertekende koplampen geven hem een wat agressievere uitstraling. Die koplampen zijn standaard voorzien van ledtechnologie en werden slanker, met heldere contouren en dagrijlichten in omgekeerde L-vorm.
Optioneel zijn BMW’s Adaptive LED Headlights verkrijgbaar. Die kan je herkennen aan de blauwe accenten aan de binnenkant van de behuizing van de koplampen.
De functies van de Adaptive LED Headlights omvatten hoekverlichting en niet-verblindende High Beam Assist met matrix, een dynamische regeling van het lichtbereik en een variabele lichtverdeling.
Gespierdere achterzijdeMeer oppervlakken in koetswerkkleur en een strakker design geven de achterschort van de berline en Touring een nieuwe look zonder echter te breken met de algemene stijl van de pre-faceliftversie.
Horizontale lijnen, slanke lichtblokken en gewelfde wielkasten achteraan accentueren de breedte van de achterkant. De sierstukken van het uitlaatsysteem hebben nu een diameter van 90 of 100 millimeter, afhankelijk van de motorvariant.
De sportievere look van de nieuwe 3-Reeks wordt benadrukt door de standaard “M Shadow Line hochglänzend”-afwerking. Daarnaast zijn alle 3-Reeks berlines vanaf nu standaard uitgerust met 17" lichtmetalen velgen.
Vernieuwd M SportpakketHet M Sportpakket introduceert nieuwe designkenmerken zoals een honingraatpatroon voor de BMW-nieren, nieuw ontworpen voor- en achterschorten en nieuwe M-lichtmetalen velgen van 18 duim.
Het M Sport Pack Pro is nieuw op de optielijst. Het is verkrijgbaar als uitbreiding van het M Sportpakket en voor de BMW Performance-modellen en omvat een M Shadow Line hochglänzend-afwerking met bijkomende elementen, M Lights Shadow Line en M sportremmen met rode remzadels.
Het gamma koetswerkkleuren werd uitgebreid met de metaalkleuren Skyscraper Grey en M Brooklyn Grey als onderdeel van het M Sportpakket. Ook de speciale lakkleuren BMW Individual Frozen Pure Grey metallic en Frozen Tanzanite Blue metallic werden aan het gamma toegevoegd.
BMW Operating System 8 met BMW Curved Display Het grootste verschil zit binnenin, waar BMW’s Operating System 8, dat we intussen kennen van de iX, i4 en nieuwe 2 Active Tourer, in combinatie met het gebogen BMW Curved Display-dashboardscherm zijn opwachting maakt.
Hier versmelten een 12,3"-informatiedisplay achter het stuur en een Control Display met een schermdiagonaal van 14,9" tot één geheel. Gelukkig bleef de iDrive Controller bewaard, in tegenstelling tot bij de 2 Active Tourer.
De standaarduitrusting wordt uitgebreid met een automatische airconditioning met drie zones, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, het uitgebreide opbergpakket en Park Distance Control (PDC) met sensoren voor- en achteraan, terwijl alle modellen voortaan ook uitgerust zijn met de BMW Live Cockpit Navigation Plus, inclusief het BMW Maps-navigatiesysteem.
Altijd met automaatBij de facelift verdwijnt ook de manuele versnellingsbak die nog verkrijgbaar was op de 316d en 318d en de 318i. Daarmee heeft elke 3-Reeks nu een Steptronic-automatische versnellingsbak met acht versnellingen die ter gelegenheid van de facelift ook altijd inclusief schakelpaddles aan het stuur geleverd wordt.
Ook de keuzehendel van de automatische versnellingsbak verdween en werd vervangen door een kleine schakelaar zoals op de andere recent gelanceerde modellen.
Vier plug-inhybride variantenDe nieuwe 3 Berline kan worden besteld in drie plug-inhybride varianten en de 3 Reeks Touring zelfs in vier PHEV-versies. Welke dat dan zijn geeft BMW nog niet mee maar het lijkt logisch dat naast de 320e en 330e die vandaag al bestaan ook een 325e zijn opwachting maakt en wie weet zelfs een 340e met een zescilinder, al is dat niet meer dan speculatie en is het nog even wachten om zekerheid te hebben.
Daar komen nog vier benzine- en vier dieselmotoren met vier of zes cilinders bij voor zowel de Berline als de Touring.
De topmotoren zijn terug te vinden in de BMW Performance-modellen. De vermogens variëren van 150 pk tot 374 pk.
Meer details over het motorenaanbod werden nog niet meegedeeld maar natuurlijk leest u daar alles over op Autonieuws.be wanneer dat wel het geval zal zijn.
Verkrijgbaar vanaf juliDe vernieuwde versies van de 3-Reeks Berline en Touring worden in juli 2022 gelanceerd. Ze worden nog steeds geproduceerd bij BMW in München, al rolt de berline ook van de band in Mexico. In China wordt verder een specifiek voor die markt bestemde versie gebouwd in een fabriek die BMW samen met het Chinese Brilliance Automotive uitbaat.