Vergeet alles wat je mogelijk al wist over de MG3, die Chinese auto was in Europa alleen op de vroegere thuis- en dus Britse markt te koop. De nieuwe 3 kent vandaag zijn wereldpremière in Genève en zal ook bij ons in de MG-catalogus worden opgenomen.
De Chinezen maken het ons een beetje moeilijk. MG is de familie- en 3 dus de voornaam, toch plakken ze beide weer aan elkaar. Dat is voor een stukje marketing natuurlijk, laat ons dus maar focussen op wat echt van belang is. De MG3 is een nieuwkomer voor het zogeheten B-segment, dat waarin auto’s als de Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Volkswagen Polo en binnenkort dus ook de nieuwe Lancia Ypsilon om de gunst van potentiële klanten strijden.
Wellicht gaat de Belgische MG-invoerder de 3 wel iets goedkoper proberen aanbieden, maar prijzen zijn er nog niet. We weten wel al dat de auto met Hybrid+ gedoopte technologie komt, de ontwerpers zeggen voor een combinatie van prestaties, efficiëntie en verfijning te zijn gegaan. Er komen drie varianten, allemaal met dezelfde en 1,5 liter grote benzinemotor. Het is er eentje die werkt volgens het iets zuinigere Atkinson-concept (met een langere arbeids- dan de compressieslag), die wordt wel vaker voor hybride auto’s gebruikt.
Naast de 75 kW of 102 pk sterke viercilinder is er immers ook nog een elektromotor van 100 kW of 136 pk, het zorgt voor een bruikbaar vermogen van 143 kW of dus toch 195 pk. De batterij heeft een capaciteit van 1,83 kWh, ze laat toe om in de EV-rijmodus ook af en toe ook puur elektrisch te rijden. In de Series-modus levert een generator stroom aan de elektromotor, in andere omstandigheden drijft de benzinemotor dus mee de (voor)wielen aan en kan hij tegelijk de batterij weer opladen. De overgangen tussen de verschillende modi worden altijd automatisch door het Hybrid+-systeem bepaald, afhankelijk van onder meer de staat van de batterij en natuurlijk ook de gewenste prestaties.
De bestuurder kan een en ander wel nog zelf ‘beïnvloeden’ door te kiezen tussen Eco-, Standard- en Sport-programma’s, die namen behoeven allicht geen verdere uitleg. Met de standaard voorziene drietrapsautomaat bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik in ideale omstandigheden 4,4 liter per 100 kilometer. MG stelt dan ook een CO2-uitstoot van precies 100 gram per kilometer in het vooruitzicht, dat ligt in de lijn met wat de hybride varianten van de Peugeot 208 en Renault Clio kunnen voorleggen. Die hebben wel een aanzienlijk lager systeemvermogen.
De in een Shanghai-studio ontworpen en eerder braaf gelijnde MG3 is 4.113 millimeter lang, 1.797 millimeter breed en 1.502 millimeter hoog, dat maakt hem net iets groter dan die Franse rivalen. Het laadvolume van de koffer bedraagt 293 liter, daarmee situeert hij zich dan weer netjes tussen de Clio (299 liter) en de 208 (311 liter). We vertellen het er toch maar allemaal even bij, kwestie dat je het voor ons nieuwe model van het Chinese merk meteen ook goed kan plaatsen. Nog een laatste cijfertje misschien, ook al is dat anno 2024 niet meer van heel groot belang: de spurt naar 100 km/h lukt in 8 seconden.
Voor de afstelling van het onderstel, die zelfs een wat sportiever rijgedrag moet toelaten, zouden ingenieurs uit China en Europa hebben samengewerkt. Ze is ongetwijfeld ook aangepast aan de verschillende markten waarop de auto zal worden verkocht. MG zegt zich ook grote inspanningen te hebben getroost inzake de isolatie en dus de onderdrukking van vervelende motor- en rijgeluiden.
Het moet bijdragen tot een voor een compact autootje vrij hoogstaand comfort, naast de Standard- en de Comfort-uitrustingsniveaus is er voor Europese klanten trouwens ook een Luxury voorzien. Ze komen allemaal met een twee schermen, het digitale dashboard meet 7 duim en het centraal geplaatste aanraakexemplaar voor het infotainment 10,25 duim.
Eronder zijn er gelukkig ook nog wat klassieke knoppen voor een reeks (belangrijke) functies. iSmart zorgt voor de tegenwoordig onmisbare connectiviteit en Apple CarPlay en Android Auto zijn ook van de partij. Net als natuurlijk alle nu ook voor dit soort auto’s gebruikelijke en door Europa (binnenkort) zelfs verplichte veiligheidssystemen, het gaat dan om de bekende ADAS of Advanced Driver Assistance Systems. Denk aan Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning, enz. Zoals al gezegd, we weten nog niet wat de auto in ons land gaat kosten. Het is ook nog even wachten op een datum voor de Belgische lancering, wellicht wordt het iets voor het einde van de lente of de vroege zomer.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853