De eerste BEV’s op de markt vielen niet bepaald in de smaak bij verbouwers en caravantrekkers. Ze waren immers niet gehomologeerd om wat dan ook te slepen. Vandaag mogen sommige elektrische auto’s dik twee ton sleuren. Een overzicht van de dingen waarop je moet letten én van de trekkampioenen. Elektrische auto’s zijn eigenlijk ideale trekauto’s. Hun elektromotoren zijn krachtig en leveren hun maximumkoppel haast instant. Ze hebben minder last van gewicht dan verbrandingsmotoren, die eerst op toeren moeten komen en bovendien moeten afrekenen met verliezen in de transmissie.
Toch mogen diverse elektrische wagens van hun maker geen aanhangwagen trekken. Dat heeft te maken met potentiële oververhitting bij aanhoudende zware belasting. Bovendien moeten de remmen de combinatie van de op zich al zware elektrische auto en een beladen aanhanger feilloos tot stilstand kunnen brengen, en dat meermaals na elkaar.
Deze technische vereisten waren bij de eerste elektrische auto’s geen prioriteit – constructeurs hadden wel andere katjes te geselen. Vandaag is dat anders en zien we modellen verschijnen die zelfs meer dan twee ton kunnen trekken, weliswaar op voorwaarde dat de sleep geremd is.
Welk rijbewijs voor een aanhanger?Heb je een gewoon autorijbewijs (B), dan mag je een voertuigcombinatie besturen waarvan de totale massa 3,5 ton bedraagt. De aanhanger mag maximaal 750 kilo wegen. Je elektrische auto zelf mag in dit geval dus 2.750 kilo op de weegschaal zetten.
Wil je meer dan 750 kilo slepen of is de maximaal toegelaten massa van de combinatie meer dan 3,5 ton, maar minder dan 4,25 ton? Dan moet je voor een “rijbewijs B + code 96” gaan. Zit de MTM tussen 4,25 ton en 7 ton? Dan is een rijbewijs BE verplicht. De manoeuvres van het rijexamen zijn dezelfde voor “B + Code 96” en BE.
Elektrische auto’s met groot trekvermogenHoe krachtiger de auto, hoe groter zijn sleepvermogen – in theorie. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de
BMW iX de absolute kampioen is: hij mag liefst twee en een halve ton trekken. Hij wordt op de hielen gezeten door de
Tesla Model X, die bovenop zijn eigen gewicht 2.250 kilo in beweging mag brengen. De
BMW i7 komt op een eervolle derde plaats: hij haalt 2 ton.
Daarna volgt een hele rist auto’s die 1.800 kilo aandurven:
In de categorie 1.600 kilo vinden we:
De
SsangYong Korando E-Motion haalt
1.500 kilo.
Volgen vervolgens de vierwielaangedreven versies van de Audi Q4 e-tron, de Skoda Enyaq iV en de
VW ID.4 en ID.5: zij zitten op
1.200 kilo.
Een trapje lager, op 1.000 kilo, vinden we:
De Renault
Megane E-Tech Electric mag
900 kilo slepen als je voor de
R210 EV60 gaat.
En dan volgt een grote categorie van auto’s die 750 kilo mogen trekken. Interessant om te weten: deze massa hoeft niet geremd te zijn:
- BMW iX3
- Ford Mustang Mach-E RWD + GT
- Hyundai Ioniq 5 Standard Range
- Jaguar I-Pace
- Kia EV6 Standard Range
- Kia Niro EV
- Mercedes-Benz EQA niet-4Matic
- Mercedes-Benz EQB niet-4Matic
- Mercedes-Benz EQE
- Mercedes-Benz EQS
- MG Marvel R (alle versies)
- Toyota bZ4X (alle versies)
De laagste categorie – die van 500 kilo sleepvermogen – wordt bevolkt door drie auto’s:
- MG 5
- MG ZS EV
- Renault Megane E-Tech Electric EV40
De hekkensluiter is de Hyundai
Kona Electric 64 kWh: die mag een haast verwaarloosbare 100 kilo aankoppelen.
Welke elektrische auto’s mogen niet slepen?Niet geheel verrassend zijn het vooral de intussen wat oudere modellen die niet gehomologeerd zijn om een aanhanger te trekken. Ook de uitgesproken sportieve auto’s hangen liever niks aan hun derrière. In alfabetische volgorde:
- Audi E-tron GT
- BMW i3
- Citroën e-C4
- Cupra Born
- Dacia Spring
- DS 3 E-Tense
- Fiat 500e
- Honda e
- Hyundai Kona Electric 39 kWh
- Lexus UX300e
- Mazda MX-30
- Mini Electric
- Nissan Leaf
- Opel Corsa-e
- Opel Mokka-e
- Peugeot e-2008
- Peugeot e-208
- Porsche Taycan (alle versies)
- Renault Zoe
- VW ID.3
Dat weet je maar beter voor je er eentje bestelt. Fietsendragers kunnen in de meeste gevallen overigens wél gemonteerd worden.