Tesla heeft zijn Robotaxi onthuld, een elektrisch aangedreven en autonoom rijdende taxi die volgens de nooit echt bescheiden Amerikaanse ‘uitvinders’ de wereld kan en wellicht ook zal veranderen. Voor de thuismarkt wordt al een scherpe prijs van $ 30.000 beloofd, vanaf 2027 zou je hem daar kunnen kopen.
Robotaxi of Cybercab, Tesla-baas Elon Musk gebruikte beide namen voor de jongste creatie van zijn automerk. Het gaat om een wagen met zowat het formaat van de Model Y, zij het dat hij maar twee (vleugel)deuren heeft en ook maar twee zitplaatsen telt. Erachter is er wel nog wat laadruimte. Voorin zijn er geen stuurwiel en geen pedalen, de Robotaxi rijdt volledig autonoom en dus zonder enige tussenkomst van een bestuurder. Het is te zeggen, de auto zal alleen passagiers tellen.
Het is de bedoeling dat je de auto bestelt alsof het een Uber- of vergelijkbare taxi is, hij pikt je dan op de gewenste plaats en het gewenste tijdstip op en brengt je veilig en wel naar de opgegeven bestemming. Musk is ervan overtuigd dat het voor een veel efficiënter gebruik van auto’s zal zorgen, de Robotaxi zal immers veel vaker onderweg zijn en daardoor ook veel meer waarde hebben dan een klassieke privéwagen die inderdaad doorgaans meer stilstaat dan hij rijdt. Het zorgt voor een lagere kilometerprijs en maakt de inzet van een vloot Robotaxi’s zelfs goedkoper dan niet gesubsidieerd openbaar vervoer.
Als ze vijf tot misschien wel tien keer meer kilometers afleggen dan privéwagens, zullen er ook veel minder parkeerplaatsen voor nodig zijn. Tegelijk maakt de Robotaxi het bezit van een eigen auto voor veel mensen compleet overbodig. De kosten kunnen worden gedeeld en alle gebruikers doen dus een grote besparing. Ze zullen immers alleen nog moeten betalen voor het eigenlijke gebruik. Bij Tesla menen ze dan ook dat hun nieuwste creatie vooral in de steden voor een heuse mobiliteitsrevolutie zal zorgen.
Een heel belangrijke voorwaarde is natuurlijk dat de autonome Robotaxi’s ook echt overal én vooral veilig overal geraken, maar daar zijn ze bij Tesla blijkbaar ook wel al gerust is. Er is ‘bewust’ voor een zekere eenvoud gekozen. Complexe en ook nog dure LiDar-technologie, die met een soort 3D-beelden werkt en minder gevoelig is voor slechte weersomstandigheden, wordt niet gebruikt. Musk stelt dat camera’s en kunstmatige intelligentie zullen volstaan. De auto’s communiceren als het ware met elkaar en leren daardoor ook nog voortdurend bij. De Amerikaan noemde ze tijdens zijn presentatie heel wat veiliger dan door mensen bestuurde voertuigen, ook al omdat ze nooit moe worden en hun aandacht dus nooit verslapt. Ze zullen ongevallen en verwondigen vermijden en zelfs heel wat levens redden, aldus de Amerikaan.
Tesla zegt dat de technologie van de Robotaxi ook in de wel nog van een stuurwiel en pedalen voorziene modellen van het merk kan worden geïntegreerd. De hardware zit bijvoorbeeld al in de Model 3 en Model Y, veel aanpassingen zullen er dan ook niet meer nodig zijn om die evengoed volledig autonoom te laten rijden. De Robotaxi is hoe dan ook nog om andere redenen uniek. Zo zal het laden van de batterij, waarvan Tesla overigens nog geen details (capaciteit, rijbereik...) vrijgeeft, altijd draadloos en dus via inductieladers gebeurt. De auto heeft zelfs geen klassieke laadpoort. Ook het wassen van het koetswerk en het reinigen van het interieur zal door... robots gebeuren.
Een Robotaxi laat zich bij voorkeur huren telkens als je hem nodig hebt, maar Tesla zal particulieren en bedrijven evengoed de mogelijkheid bieden er eentje te kopen. Voor de Amerikaanse thuismarkt wordt al een prijs van maximaal $ 30.000 dollar aangekondigd. Helemaal productierijp is het revolutionaire voertuig echter nog... niet, Musk beloofde in een – zo zei hij het zelf – optimistische bui dat hij loop 2027 op de markt kan komen. Volgend jaar zullen er in Californië en Texas al enkele vloten zelfrijdende taxi’s in het verkeer worden gebracht, dat zullen dan nog aangepaste exemplaren van bestaande Tesla-modellen zijn. In afwachting dat de Robotaxi 100 procent op punt staat, dus. Voor potentiële gebruikers met nood aan meer zitplaatsen en extra functionaliteit komt er ook een nog veel grotere en ruimere Robovan met tot 20 zitplaatsen. Science-fiction of straks toch realiteit? De toekomst zou het vrij snel moeten uitwijzen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853