Als BMW de X7 een update geeft kan Mercedes natuurlijk niet achterblijven. Het merk met de ster geeft de GLS een lichte visuele update en breidt de standaarduitrusting uit, terwijl nieuwe opties worden toegevoegd en het motorenaanbod nu volledig geëlektrificeerd is met 48-volttechnologie.
Na de facelift van de GLE en GLE Coupé is het nu dus de beurt aan Mercedes’ grootste SUV, de GLS, om in het nieuw gestoken te worden. Visueel gaat het om een herwerkte grille en een prominentere bumper met luchtinlaten die omrond zijn in glanzend zwart. Ook achteraan werd een en ander gewijzigd, met een andere binnenkant voor de achterlichten met drie horizontale blokken. Een nieuwe aluvelg van 20 duim in Himalayas groen wordt aan het wielenaanbod toegevoegd, terwijl voor het interieur twee nieuwe lederkleuren verkrijgbaar zijn en het nieuwe Mercedes-stuurwiel met aanraaktoetsen op de spaken ook zijn weg vond naar de GLS. Ook voor het koetswerk biedt Mercedes met sodalite blue metallic en Manufaktur alpine grey non-metallic twee extra kleurkeuzes aan.
Het MBUX-infotainmentsysteem kreeg ook een upgrade, met een nieuwe look voor de displays die nu in drie verschillende stijlen gepersonaliseerd kunnen worden en in zeven kleurenschema’s kunnen oplichten, passend bij de interieurverlichtingskleur.
Het offroadprogramma biedt dankzij het standaard Parking Package met 360 graden-camera een “doorzichtige motorkap”-functie waarbij in offroad-modus op het centrale display een beeld wordt getoond van wat zich onder de voorzijde van de auto afspeelt, met dank aan beelden van de 360 graden-camera, waardoor grote stenen of diepe putten op het terrein beter herkenbaar zijn.
De vierwielaandrijving en versnellingsbakratio’s werden herwerkt opdat de GLS tot 3,5 ton zou kunnen slepen en de trekhaak krijgt de nodige versterking om een fietsendrager met een capaciteit tot 100 kg te kunnen dragen, waardoor ook e-bikes getransporteerd kunnen worden.
Het motorengamma bestaat uit twee mild hybride zescilinderdiesels, de 350 d 4MATIC en 450 d 4MATIC, die uit dezelfde cilinderinhoud van 2.989 cc respectievelijk 269 pk (en 650 Nm) en 367 pk (en 750 Nm) puren met de hulp van een hybride booster die 20 pk en 200 Nm aan de output van de diesel toevoegt. Wie voor benzine kiest kan opteren voor de GLS 450 4MATIC, een drie liter grote mild hybride zescilinder met een gecombineerd vermogen van 381 pk en een maximumkoppel van 500 Nm of voor de GLS 580 4MATIC die uitgerust is met een V8 van vier liter en 517 pk en 730 Nm levert.
Ook de Mercedes-Maybach GLS onderging dezelfde wijzigingen. Zijn krachtbron is nog steeds dezelfde V8 die hier 557 pk en 730 Nm aan de wielen aflevert.
Hoewel de GLS hoegenaamd een sportwagen is blijft Mercedes er wel een echte AMG-variant van aanbieden, in de vorm van de GLS 63 4MATIC+ die eveneens een update kreeg met onder meer een nieuwe ledsignatuur voor de achterlichten, dezelfde twee nieuwe kleuren als voor de “modalere” GLS’en en een AMG-embleem vooraan op de motorkap in plaats van de vroegere ster. De remklauwen zijn rood en de wielen van de GLS AMG variëren in afmetingen van 21 tot zelfs 23 duim.
De standaarduitrusting van de AMG werd verder opgewaardeerd met een panoramaschuifdak, verwarmde en gekoelde voorzetels, adaptieve grootlichten en smartphone-integratie. Ook een AMG Performance-sportuitlaatsysteem en een Burmester hifi zijn standaard, net als het Memory Package, de 360-gradencamera en het parkeerhulpsysteem, het Keyless-Go package en Blind Spot Assist. Ook de AMG Ride Control+-ophanging met adaptieve dempers behoort tot de standaarduitrusting van de AMG.
Het hart van de AMG-versie bestaat nog steeds uit de bekende vier liter grote V8-biturbo met 612 pk die door de 48 volttechnologie en de geïntegreerde starter-alternator met boostfunctie niet alleen uiterst krachtig is maar ook wat zuiniger werd. Met 612 pk en 850 Nm van de V8 en een bijkomende 22 pk en 250 Nm van de elektrohulp is dit nog steeds een beul van een krachtbron die deze zwaargewicht in 4,2 seconden naar de honderd laat snellen en een top van niet minder dan 280 km/h mogelijk maakt.
De geüpdatete GLS wordt in de Europese showrooms verwacht vanaf eind oktober.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853