Nieuws

© Mercedes

Mercedes-Maybach stelt plug-inhybride S 580 e voor als alternatief voor V8 of V12

09 februari 2023
Door Stijn Blanckaert
Als de kopers van een Mercedes-Maybach opteren voor een plug-inhybride zal dat waarschijnlijk zelden of nooit om financiële redenen zijn, aangezien dergelijke aardse overwegingen in het marktsegment waar Mercedes’ topmerk opereert niet meer dan een bijzaak zijn. Wie voor een plug-inhybride Maybach opteert doet dat uit overtuiging. De overtuiging dat hij op die manier zijn steentje kan bijdragen, door zo veel mogelijk elektrisch te rijden.


Dat is althans te hopen, want ook bij een Mercedes-Maybach is het natuurlijk onzin om een plug-in aan te schaffen en die dan niet op te laden. Hoe dan ook kan de Maybach-koper nu voor het eerst ook een bestelbon ondertekenen voor een plug-inhybride, want de Duitse constructeur brengt met de Mercedes-Maybach S 580 e een derde S-Klasse variant uit, na de reeds door Autonieuws geteste S 580 4MATIC met de vier liter grote V8 en de S 680 4MATIC met de mythische twaalfcilinder die niet langer verkrijgbaar is in de “gewone” S-Klasse. 

Die nieuwe variant neemt de plug-inhybride aandrijflijn van de Mercedes S 580 e over (die we ook al konden testen) maar laat de vierwielaandrijving die op de normale S-Klasse verkrijgbaar is achterwege. Dat betekent dat hij een zescilinder benzinemotor van drie liter met een vermogen van 367 pk (270 kW) combineert met een elektromotor van 110 kW (150 pk) voor een gecombineerd vermogen van 510 pk (375 kW) en een systeemkoppel van 750 Nm. 

100 elektrische kilometers

Die waarden volstaan voor een stoplichtsprintje van 5,1 seconden en een top van 250 km/h maar – belangrijker nog – maken met de hulp van de 28,6 kWh grote accu een rijbereik van een goeie 100 elektrische kilometers mogelijk.

Het opladen van de accu kan met wisselstroom aan 11 kW, de plug-inhybride Maybach accepteert ook gelijkstroom met een vermogen van tot 60 kW. 

De elektrospecifieke elementen worden op de Maybach S-Klasse subtiel geïntegreerd, met een verborgen laadaansluiting aan de linkerkant, blauwe kleuraccenten in de koplampen en de aanduiding van de laadstatus van de accu in het dashboard. Je moet dus al een echte kenner zijn om de PHEV van de klassieke benzinevarianten te onderscheiden.

Eerst China, daarna Thailand en Europa

De plug-inhybride Mercedes-Maybach S-Klasse wordt eerst in China op de markt gebracht en komt dan naar Thailand, Europa en de rest van de wereld. Qua prijs zal hij zich ongetwijfeld positioneren tussen de “normale”, verlengde plug-inhybride S 580 e, die voor € 138.787 in de catalogus staat en de Mercedes-Maybach S 580 4MATIC met V8 die minimaal € 191.906 kost.

Een nog grotere stap dan de introductie van de plug-inhybride variant van de Maybach S is echter de aangekondigde komst van een allereerste volledig elektrische Maybach, die nog voor dit jaar voorzien is.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.