Hoewel ze bij ons zeldzaam zijn, zijn de Mayach-modellen van Mercedes wereldwijd een echt succes. Binnenkort zullen de rijken der aarde ook bij Maybach terechtkunnen voor een volledig elektrische auto, want het merk stelt de op de Mercedes EQS gebaseerde Mercedes-Maybach EQS 680 SUV voor.
Het eerste volledig elektrische model van Mercedes-Maybach is dus een SUV. Die is gebaseerd op de technologie van de Mercedes EQS SUV maar heeft een nog veel grotere mate van exclusiviteit, met in de eerste plaats een opvallende buitenkant met de rechtopstaande Mercedes-ster op de “motorkap” en een markant en glad Black Panel-front met verticale, verchroomde sierlijsten in 3D-look, dat de specifieke Maybach-grille naar het elektrisch tijdperk brengt. Ook op de luchtinlaat van de voorbumper zijn verchroomde, fijne lamellen terug te vinden. Het Maybach-merkopschrift werd verwerkt in een verchroomde sierlijst die deel uitmaakt van de doorlopende lichtband van de Digital Light-koplampen.
Typisch Maybach en ook hier verkrijgbaar is de exclusieve en met de hand aangebrachte tweekleurenlak met verfijnde pinstripe voor het koetswerk, dat in profiel gekenmerkt wordt door opvallende chroomsierlijsten rond de zijruiten en verchroomde B-stijlpanelen, als integraal onderdeel van de Maybach-identiteit. Op de D-stijlen prijkt een Maybach-embleem, terwijl het EQS-embleem is geïntegreerd in het voorste driehoeksruitje.
De Maybach EQS SUV staat op exclusieve lichtmetalen en gesmede velgen van 21 of 22 duim met op de wielnaafafdekkingen de Maybach-merknaam. Zoals op de Mercedes-Maybach GLS vinden we ook hier (in het donker verlichte) treeplanken terug onder de zijdeuren. De treden zijn van geanodiseerd aluminium en krijgen eveneens een Maybach-embleem om duidelijk te maken dat het niet om goedkope aftermarketaccesssoires gaat.
Het interieur is ook in deze Maybach een showroom van vakmanschap en exclusiviteit, met uitzonderlijk mooie (en dure) materialen zoals plantaardig gelooid nappaleder en hout in een geheel van wat het merk “Sophisticated Luxury” noemt. Vanzelfsprekend is ook hier het MBUX Hyperscreen van de partij, met in dit geval voor Mercedes-Maybach specifieke opstartanimaties op de drie displays en een diepblauwe kleur.
Voor de achterpassagiers zijn er twee 11,6 duim grote displays op de rugleuningen van de voorstoelen. Ze maken deel uit van het standaard MBUX High-End Rear Seat Entertainment-pakket, net als de MBUX-tablet voor achterin en de MBUX-interieurassistent die met behulp van camera’s de bedieningswensen van de passagiers kan herkennen aan de hand van lichaams- en handbewegingen en de bijbehorende functies zoals het inschakelen van de leeslampjes automatisch kan uitvoeren.
Achterin zit men in “executivestoelen” die net als de exemplaren voorin voorzien zijn van ventilatie, massage en nek- en schouderverwarming. Daarbovenop komen nog de kuitmassage en het chauffeurspakket, waarbij zodra de passagier rechts achterin de ligpositie selecteert, de voorpassagiersstoel automatisch naar voren schuift. Optioneel kan ook gekozen worden voor het First Class-achtercompartiment waarbij de voorste middenconsole als een zwevende band doorloopt naar de achterste plaatsen. Ook klaptafeltjes voor de middenconsole, een koelvak en verzilverde champagneglazen zijn verkrijgbaar.
Het standaard Burmester 4D-surround sound system zorgt voor een exclusieve en indrukwekkende geluidsbeleving, met Dolby Atmos en vijftien luidsprekers en verschillende geluidswerelden. Er is ook een rijgeluid dat speciaal voor dit model werd ontworpen en “Aerial Grace” werd gedoopt. Het is interactief en reageert op verschillende parameters zoals de stand van het stroompedaal, de snelheid en de recuperatie.
Talloze maatregelen waaronder akoestisch effectief gelaagd glas en extra isolatie zorgen er bovendien voor dat deze Mercedes-Maybach, wanneer het Burmester-audiosysteem niet op vol volume staat, de stilste auto op de markt wordt.
Alle technologische snufjes van het huis zijn present. Zo beschikt de Mercedes-Maybach EQS 680 standaard over AIRMATIC-luchtvering met traploos verstelbare ADS+-dempers en achterasbesturing (met standaard 4,5 graden stuurhoek en als optie tot 10 graden). De twee elektromotoren drijven de vier wielen aan en hebben een totaalvermogen van 484 kW of 658 pk en 950 Nm en met zijn accu van 107,8 kWh. Mercedes geeft een normverbruik van 22,5 tot 24,4 kWh/100 km op en stelt een rijbereik van tot 600 kilometer in het vooruitzicht. Dat dat verbruik in de praktijk hoger zal liggen, bleek al uit onze test van de Mercedes EQS SUV. Het opladen van de batterij kan met 22 kW aan normale wisselstroomladers en met tot 200 kW met gelijkstroom.
De 5,125 meter lange, 2,034 meter brede en 1,721 meter hoge elektrische Maybach accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 210 km/h.
De prijs van de Mercedes-Maybach EQS 680 SUV is nog niet bekend, maar wie daar naar moet vragen behoort hoe dan ook niet echt tot de doelgroep van deze exclusieve auto.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853