Na de reeds langer gekende elektrische EQC-SUV en EQV-minibus en de op de GLA gebaseerde EQA toonde Mercedes eerder deze week zijn elektrische vlaggenschip, de EQS. Binnenkort volgt nog de zakenberline EQE, maar eerst krijgt ook de EQB wat tijd onder de schijnwerpers.
Het model beleeft zijn wereldpremière op het autosalon van Shanghai (China) dat van 21 tot 28 april plaatsvindt en hopelijk het eerste van een hele reeks autosalons is dat terug fysiek georganiseerd kan worden.Erg herkenbaar
De EQB is natuurlijk onmiddellijk herkenbaar als elektrische variant van de GLB. Net als de andere EQ-Mercedessen onderscheidt hij zich van de versies met een verbrandingsmotor door het zwarte radiatorrooster met de ster in het midden en door de van het ene naar de andere dagrijlicht doorlopende lichtstrip vooraan en de eveneens over de hele breedte doorlopende led-lijn achteraan. De luchtweerstandscoëfficiënt is met een Cd-waarde van 0,28 verzorgd te noemen.
EQB 350 4MATIC met 419 km rijbereik
In China wordt de EQB gelanceerd als topversie met een AMG Line-uiterlijk en een maximumvermogen van 215 kW (292 pk). Het Europese EQB-gamma, waarover maar weinig info wordt vrijgegeven, zal uit verschillende versies met voor- en vierwielaandrijving bestaan, in verschillende vermogensvarianten en met vermogens tot “meer dan 200 kW” (272 pk). Het zou ons niet verwonderen moest het dan om dezelfde output gaan als de Chinese variant met 215 kW (292 pk).
De netto-batterijcapaciteit van de EQB bedraagt minimaal 66,5 kWh, zoals bij de huidige EQA 250 die 190 pk (140 kW) en 375 Nm levert en waarvan hij de technische basis volledig overneemt. Het opladen van de batterij met wisselstroom kan aan snelheden tot 11 kW met de boordlader, laden aan gelijkstroom-snelladers kan tot 100 kW. De batterijen worden in eigen batterijfabrieken van Daimler in Kamenz (Duitsland) en Jawor (Polen) geassembleerd.
Qua mogelijke versies voor de EQB lijkt het logisch dat er een EQB 250 zal komen met dezelfde vermogenswaarden als de EQA 250, maar er komt bij de lancering zeker ook een EQB 350 4MATIC, die op de vier wielen aangedreven wordt en meer vermogen zal leveren. Het rijbereik van die versie bedraagt 419 kilometer volgens de WLTP-norm en het elektrisch verbruik zou op 19,2 kWh/100 km (WLTP) uitkomen.
Mercedes kondigt in het persbericht ook aan dat een versie met een bijzonder groot rijbereik “a particularly long-range version” op de planning staat. Die zal dan ook over een groter batterijpakket beschikken.Tot zeven plaatsen
Met een lengte van 4.684 millimeter en een hoogte van 1.667 millimeter is de EQB 5 centimeter langer en 0,9 centimeter hoger dan de GLB, maar de wielbasis van 2.829 mm is wel identiek en ook in de breedte (1.834 mm) verschilt hij niet van zijn donor. De plaats aan boord zou daardoor identiek zijn, en wie achterin wat meer zitcomfort wenst kan de rugleuning van de achterbank in de helling verstellen en kan de bank zelf optioneel ook over een lengte van 140 millimeter verschuiven.
Daardoor maken de inzittenden op de tweede rij het de twee personen helemaal achterin wel extra moeilijk. De EQB is net als de GLB waar hij op gebaseerd is namelijk een zevenzitter, als je de twee extra plaatsen achterin hebt aangevinkt op de bestelbon tenminste. Mercedes is wel zo eerlijk om te zeggen dat de twee bijkomende plaatsen slechts geschikt zijn voor mensen van maximaal 1,65 meter lang. Extra plaatsen voor kinderen, met andere woorden. Op de achterste twee plaatsen kunnen trouwens ook kinderzitjes geplaatst worden, stelt het persbericht.
De koffer heeft een inhoud van 495 tot 1.710 liter voor de vijfzitter of 465 tot 1.620 liter voor de versie met zeven plaatsen. Die twee extra zitjes worden wanneer ze niet gebruikt worden weggeklapt in de koffervloer.Made in Hongarije
De EQB wordt eerst in China op de markt gebracht. De exemplaren voor die markt worden in Peking gebouwd in de fabriek van de joint venture BBAC waar Daimler en het Chinese BAIC samenwerken. De Europese versie, die ook nog voor dit jaar voorzien is, loopt net als de versie voor alle andere dan de Chinese markten van de band in de Hongaarse fabriek in Kecskemét, waar vandaag al de CLA en CLA Shooting Brake gebouwd worden. Die laatste modellen worden ook in het Duitse Rastatt geassembleerd, waar de nauw aan de EQB verwante EQA gebouwd wordt.
Meer informatie over de precieze lancering op onze markt, de versies en de prijzen volgt vanzelfsprekend later.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853