In navolging van de Mercedes-Benz eVito Tourer krijgt ook de gesloten bestelwagenversie een uitgebreide update van de elektrische aandrijflijn en een nieuwe batterij met een bruikbare capaciteit van 60 kWh. Die boost het rijbereik naar dik 300 kilometer.
Onder de motorkap van de vernieuwde eVito ligt nog steeds een 85 kW sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. AC-laden kan met een vermogen van maximaal 11 kW, DC-snelladen doet hij standaard aan 50 kW en optioneel aan 80 kW – vanzelfsprekend via een CCS-poort. Die bevindt zich links in de voorbumper.
Wel biedt de eVito bestelwagen nu verschillende terugwinningsniveaus om de batterij tijdens het rijden op te laden. De bestuurder kan de sterkte van de recuperatie naar wens aanpassen via schakelpaddles achter het stuurwiel. De D-AUTO terugwinningsmodus biedt een bijzonder efficiënte en comfortabele rijstijl.
Volgens het motto "energiebesparend en vooruitziend rijden" wordt de informatie van de veiligheidsassistenten in een netwerk opgenomen en wordt de kracht van de recuperatie aangepast aan de situatie en in real time. Bovendien helpen drie rijprogramma's de klant om tijdens het rijden individueel en met een druk op de knop te kiezen tussen maximaal comfort en maximale actieradius.
Tot 314 kilometer
Volgens de WLTP-norm haalt de nieuwe eVito bestelwagen tot 314 kilometer uit zijn batterij van 60 kWh. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de vorige generatie, die over 41 kWh beschikt en 137 kilometer biedt. Conclusie? De efficiëntie is er daadwerkelijk flink op verbeterd.
De nieuwe eVito gesloten bestelwagen beschikt, net als de eVito Tourer, standaard over 17-inch wielen, een verwarmde bestuurdersstoel, een multifunctioneel stuurwiel, Active Brake Assist, Attention Assist en Headlight Assist.
Prijzen zijn nog niet vrijgegeven, maar het supplement ten opzichte van de huidige eVito bestelwagen (die € 43.820 excl. btw kost) belooft niet mals te zijn. Extra batterijcellen zijn immers niet gratis. Autonieuws houdt je op de hoogte.
Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.