Nieuws

© Mercedes

Mercedes-Benz verschuift “50% elektrisch”-doel van 2025 naar 2030

23 februari 2024
Door Dieter Quartier

De wereldwijde appetijt voor elektrische auto’s wakkert minder snel aan dan verwacht. Dat stelt nu ook Mercedes-Benz vast. Het Duitse luxemerk heeft daarom beslist om nog wat langer te focussen op plug-inhybrides en schuift zijn elektrificatiedoelstelling met vijf jaar op. 

 

Gisteren kondigde Mercedes-Benz aan dat het wat minder snel dan verwacht zou evolueren naar een merk dat voor de helft elektrische of plug-inhybride auto’s verkoopt op wereldniveau. De vraag naar auto's op batterijen is minder sterk dan verwacht, terwijl er massaal geïnvesteerd werd in een uitgebreid productaanbod.

Het bedrijf verwacht nu dat de verkoop van geëlektrificeerde auto's, inclusief hybrides, in 2030 de helft van het totaal zal uitmaken - vijf jaar later dan wat in 2021 werd vooropgesteld. Toen mikte de constructeur op 2025 voor de mijlpaal van 50% batterijvoertuigen, waarvan het gros volledig elektrische auto's. De bijgestelde doelstelling ligt in lijn met die van hun grootste rivaal: BMW Group. 

100% elektrisch tegen 2030

De elektrificatie verloopt niet overal even snel: de VS en zeker Latijns-Amerika hinken achterop, terwijl Europa het voortouw neemt. Er wordt massaal geïnvesteerd in laadinfrastructuur en heel wat lidstaten voorzien fiscale voordelen voor emissievrije voertuigen.EQS 450+ (Stromverbrauch kombiniert (NEFZ): 18,9-16,2 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km); Exterieur: sodalithblau; Interieur: Leder exclusiv;Stromverbrauch kombiniert (NEFZ): 18,9-16,2 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km*EQS 450+  (combined electrical consumption (NEDC): 18.9-16.2 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km); exterior: sodalith blue; interior: leather exclusive;Combined electrical consumption (NEDC): 18.9-16.2 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km*

Aan het begin van het decennium stelde Mercedes-Benz zich dan ook tot doel om tegen 2030 te evolueren naar een 100 procent elektrisch merk in Europa. CEO Ola Kaellenius maakte in het najaar van 2023 echter brandhout van deze ambitie. Ondanks alle stimuli volgt de vraag het aanbod niet. Momenteel maken BEV’s slechts 11 procent uit van de totale verkoop, zo klonk het.

Volkswagen mikt op 80 procent volledig elektrisch tegen 2030 in de EU. Stellantis liet vorig jaar verstaan dat het nog altijd van plan is om tegen dat jaar enkel nog BEV’s te verkopen op het Oude Continent. Ook Renault houdt vast aan deze doelstelling, net als Ford. ’s Werelds grootste constructeur, Toyota, houdt het bij 55 procent als target. Hyundai-Kia plakt er geen percentages op.

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.