Mercedes legt momenteel in Zweden de laatste hand aan de opvolger van de huidige SL. In winterse omstandigheden wordt de binnenkort verwachte 2+2-roadster voorbereid op zijn marktlancering.
De nieuwe SL zal 69 jaar na de allereerste SL al de achtste generatie van het model zijn dat in maart 1952 aan de media werd voorgesteld als 300 SL. SL stond toen al voor “Super Leicht”, maar de auto is door de jaren heen alsmaar zwaarder geworden, zonder echter aan aantrekkingskracht te verliezen. Van een sportwagen werd hij een GT, die in de huidige versie uitgerust is met een metalen wegklapdak.
De nieuwe uitgave van de 2+2-roadster zal niet alleen voor het eerst uitgerust kunnen worden met de volledig variabele 4MATIC+-vierwielaandrijving maar zal ook een stoffen dak hebben, wat puristen zeker zullen weten te waarderen, en lijkt sportiever te worden dan zijn voorganger.
Nieuw is namelijk dat de SL vanaf nu alleen nog als Mercedes-AMG aangeboden zal worden, en dus (nog) exclusiever én sportiever gepositioneerd wordt dan het huidige model.
Na de wintertesten zal de nieuwe SL ook nog op de Nürburgring getest worden om zijn dynamische eigenschappen verder te verfijnen.
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.