Nieuws

© Mercedes

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

20 april 2024
Door Stijn Blanckaert

Mercedes-AMG brengt dit weekend niet alleen zijn twee F1-auto’s mee naar Shanghai, maar stelt er in wereldpremière ook de snelst accelererende serieauto van het merk ooit voor: de GT 63 S E Performance. Die heeft aan amper 2,8 seconden genoeg voor de 0 naar 100-sprint en combineert een benzine-V8 en een door een oplaadbare accu gevoede elektromotor voor een systeemvermogen van maar liefst 816 pk…

 

Baas boven baas. Dat is de roeping van de S E Performance-variant van de GT 63 die Mercedes-AMG nu met de nodige toeters en bellen aan de wereld toont. De gekende, vier liter grote biturbo-V8 voorin krijgt hier het gezelschap van een rechtstreeks op de achteras gemonteerde elektromotor.  Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

Ongeziene machtsontplooiing 

Terwijl de biturbo-V8 op zich al 450 kW of 612 pk en 850 Nm levert, wat nog een pak meer is dan de 585 pk van de ‘gewone’ 63, worden die aangevuld met nog eens 204 bijkomende pk’s (150 kW) en 320 Nm van de elektromotor. Het resultaat, na wat rekenwerk? 600 kW of 816 pk en een systeemkoppel van tot 1.420 Nm, een top van 320 km/h en een stoplichtsprint in 2,8 seconden. Voor dergelijke cijfers is het woord ‘indrukwekkend’ uitgevonden. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

De elektromotor ligt net als de accu boven de achteras. Hij gebruikt een tweetrapsversnellingsbak en wordt gecombineerd met een mechanisch sperdifferentieel. Wanneer de achteras grip verliest kan het koppel van de elektromotor ook naar de voorwielen versast worden. Dat gebeurt via de mechanische verbinding van de volledig variabele AMG Performance 4MATIC+-vierwielaandrijving. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

Directe koeling 

De elektrokracht wordt uit een hyperperformante sport-accu gehaald. Die door technologieën uit de Formule 1 geïnspireerde lithium-ionbatterij van 400 volt is met een energieinhoud van 6,1 kWh aan de kleine kant en duidelijk niet bestemd voor lange, zuiver elektrische ritten (hoewel dat gedurende 13 kilometer moet kunnen), maar moet bijdragen aan de knalprestaties van de GT. Ze onderscheidt zich van klassieke accu’s door gebruik te maken van directe koeling.  

Voor het eerst wordt elke cel (560 stuks in dit geval) individueel gekoeld. Dat gebeurt niet met lucht of water, maar met een hoogtechnologische koelvloeistof die twee tot drie keer meer koelingscapaciteit heeft dan water. Het doel is een accu die altijd op de juiste temperatuur is om zijn maximale vermogen te leveren, wat voor een sportwagen nog (veel) belangrijker is dan voor een gewone auto. 

Het opladen van de batterij kan aan 3,7 kW met wisselstroom, de laadpoort kreeg een plaatsje in de achterbumper, onder het rechtse achterlicht.  Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

Actieve aero 

Steeds vaker pakken supersportieve auto’s uit met actieve aerodynamica. Bij deze AMG GT 63 S E Performance gaat het in de eerste plaats om een onder de auto voor de motor geplaatst actief element in carbon dat in functie van het geselecteerde rijprogramma automatisch 40 millimeter naar beneden komt bij een snelheid van 80 km/h. Daardoor wordt een zogenaamd Venturi-effect gecreëerd dat de auto nog meer tegen de grond zuigt en de lift op de vooras vermindert.

Daarnaast is er ook de uitschuifbare achterspoiler die naadloos is weggewerkt in het kofferdeksel en wanneer nodig tevoorschijn komt. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

Bij de verdere – standaard voorziene - technologische uitrusting die de prestaties van de aandrijflijn ook efficiënt helpen overbrengen naar het asfalt en de auto bestuurbaar houdt vinden we de standaard AMG Active Ride Control-ophanging met semi-actieve rolstabilisatie met adaptieve schokdempers, achterwielbesturing en een set high-performance keramische remschijven met vaste remzadels die hier met een diameter van 420 mm vooraan en 380 mm achteraan nog groter zijn dan op de AMG GT met enkel een verbrandingsmotor. 

Herkenbaar als E Performance 

De GT 63 S E Performance is als geëlektrificeerd plug-in topmodel herkenbaar door de laadklep die onder het rechtse achterlichtblok in de bumper is geïntegreerd. Ook de rood omrande modelbenaming verwijst naar het feit dat dit geen ‘gewone’ GT is. Verdere onderscheidende kenmerken zijn de twee sets trapeziumvormige uitlaatsierstukken rechts en links van de diffuser achteraan en de ‘E Performance’-badge onder de ‘V8 Biturbo’-letters achter de voorwielen.  Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

Mercedes laat (nog) niets los over de prijs van al dat geweld, maar reken gerust op een bedrag dat vele duizenden euro’s hoger ligt dan de € 196.504 die voor de tot nu toe snelste AMG-GT, de 63 4MATIC+, wordt gevraagd. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is snelst accelererende serie-AMG ooit

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.