Audi maakte in 2018 een overtuigend statement met de e-tron SUV, het allereerste elektrische model van het premiummerk. Vandaag wordt de pionier omgedoopt tot Audi Q8 e-tron en meet hij zich een nieuwe visuele identiteit aan om zijn positie binnen het gamma en zijn technologische vooruitgang te onderstrepen.
De Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron zijn de recentste demonstratie van Audi’s merkslogan, Voorsprong door Techniek. Ze worden in ons eigenste land geproduceerd bij Audi Brussels, dat 3.000 vaste werknemers tewerkstelt en een volledig CO2-neutrale fabricage garandeert.
Audi gebruikt bovendien gerecycleerde materialen voor bepaalde componenten in de Q8 e-tron. Deze materialen verminderen de hoeveelheid gebruikte hulpbronnen en verzekeren een gesloten, efficiënte en duurzame materiaalcyclus.
De bevallige contouren van Audi’s grote elektrische SUV en zijn coupébroer, de Sportback, bleven ongewijzigd. Wel prijkt er in het front van de Audi Q8 e-tron een hertekend, anders bekleed radiatorrooster met daarop een nieuw, tweedimensionaal logo.
De verbeterde stroomlijn heeft een gunstige impact op het verbruik en dus het rijbereik. Audi monteert ook een grotere batterij in de Q8 e-tron: de 50 e-tron quattro beschikt voortaan over 89 kWh netto (95 kWh bruto) en haalt tot 500 kilometer (WLTP) met een volle lading. De accucapaciteit van de Q8 e-tron 55 quattro bedraagt zelfs 106 kWh netto (114 kWh bruto). Daarmee rondt de Sportback versie de kaap van 600 kilometer volgens de WLTP-norm.
Met het oog op een maximale efficiëntie kan de Audi Q8 e-tron via de automatische energierecuperatie heel wat kWh terugwinnen. Zo vertraagt hij proactief als hij een voorligger nadert of bijvoorbeeld aan een rotonde komt. Ook kun je de mate van remwerking van de motoren zelf instellen aan de hand van plus- en mintoetsen op het stuur.
Van bij de eerste bocht wordt duidelijk dat de onderstelingenieurs aan de wendbaarheid van de auto hebben gesleuteld. Om de laterale rijdynamiek te verbeteren werd de afstelling van de standaard adaptieve luchtvering veranderd. Ook de stuurinrichting met variabele bekrachtiging werd herzien: de overbrengingsverhouding werd zodanig aangepast dat het stuur veel sneller reageert, zelfs bij geringe input.
Bovendien werd de asynchrone motor op de achteras aangepast. In plaats van twaalf spoelen zijn er nu veertien, die een sterker elektromagnetisch veld creëren met een gelijkwaardige elektriciteitstoevoer, wat op zijn beurt meer koppel oplevert.
Meer informatie over de nieuwe Audi Q8 e-tron vind je hier.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853