Je ziet ze bij ons veel minder vaak dan de Renault Kangoo waarop ze zijn gebaseerd, maar voor de Duitse thuismarkt zijn de Mercedes T-Klasse, de elektrische EQT en de Citan-bestelversies ongetwijfeld wel belangrijke auto’s. De EQT is er nu ook als langere zevenzitter, voor alle varianten van het Small Van-gamma zijn er extra comfort- en veiligheidsvoorzieningen.
Aan de aandrijftechnologie van de compacte gezins- en bestelwagens is er helemaal niets veranderd, zo stelt de EQT het nog steeds met een elektromotor van 122 pk en 245 Nm. De 38 centimeter langere en daarmee onvermijdelijk ook wat zwaardere variant met de twee (optionele) extra zitplaatsen zal dus allicht een nog wat beperkter rijbereik hebben, maar daar plakt de constructeur nog geen precies cijfer op. Er wordt voor het EQT-aanbod wel een verbruik tussen de 20,6 en 21,8 kWh/100 km opgegeven. Snelladen kan tot 80 kW, voor wisselstroom is er een boordlader van 22 kW.
De twee individuele zetels van de derde zitrij kunnen, net als die op de tweede rij, apart worden versteld en neergeklapt en zijn voorzien van in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ze laten zich, mede dankzij een vrij laag gewicht, ook makkelijk verwijderen en maken aldus plaats voor extra bagage. Je kan er dan tot 3.660 liter in kwijt, al lijkt het ons hoegenaamd niet aan te raden het met vloeistof te proberen. De schuifdeuren van de lange versie zijn ook tot 83 centimeter verbreed, wat de toegang tot de tweede en derde zitrijen vergemakkelijkt.
Alle Small Vans komen met een nieuw stuurwiel met aanraaktoetsen en evengoed standaard de jongste versie van het MBUX-multimediasysteem met een scherm van 9,5 duim. Android Auto en Apple CarPlay kunnen nu draadloos worden gebruikt en software-updates en diverse nieuwe functies laten zich over-the-air installeren. De navigatie is flink opgewaardeerd en er is communicatie tussen de telefoon en het systeem van de auto mogelijk. Met Electric Intelligence houdt die navigatie in de EQT voor het bepalen van de aankomsttijd ook rekening met factoren als de beschikbare laadstations, hun laadcapaciteit en de geschatte laadtijd.
Voor de Citan- en eCitan-bestelvarianten komt er een extra Select-uitrustingsniveau met, in vergelijking met Base en Pro, nog wat meer comfort en zelfs luxe. Denk dan onder meer aan leder voor het stuurwiel en de versnellingspookknop, een instrumentenpaneel in hoogglanzend zwart, een sleutelloze toegang en een actieve parkeerassistent. Er is ook een bouwplaatspakket met een grotere bodemvrijheid, een extra bescherming van de bodem en spatlappen achteraan. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid met onder meer een bandenspanningscontrole, een remassistent, een spoorassistent, een snelheidsassistent en een verkeerstekenassistent, kwestie van ook weer in regel te zijn met de nieuwe Europese wetgeving ter zake.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853