Mazda stelde gisteren in wereldpremière de MX-30 e-Skyactiv R-EV voor. Dat is aan de buitenkant dezelfde auto als de gekende elektrische MX-30, maar onderhuids is hij bijzonder. In plaats van een zuiver elektrische auto is dit namelijk technisch gezien een plug-inhybride, al is hij ook op dat vlak anders dan de anderen. Het gaat hier immers om een altijd zuiver elektrisch aangedreven auto die – wanneer zijn accu leeg is – de hulp krijgt van een compacte rotatiemotor om de elektrische aandrijflijn van kracht te voorzien. In 2020 stelde Mazda met de MX-30 zijn eerste op grote schaal geproduceerde elektrische auto met batterij voor. Die auto heeft alle nodige kwaliteiten van een echte Mazda maar blijkt in de praktijk echter te kampen met een beperkt rijbereik door de kleine batterij, waardoor hij zo goed als enkel als tweede of derde wagen van een huishouden kon worden ingezet. Met de MX-30 e-Skyactiv R-EV verandert dat. Die versie biedt namelijk een (beperkter) elektrisch rijbereik van 85 kilometer, maar heeft een generator die een veel groter rijbereik zonder opladen of bijtanken toelaat.
Wankelmotor terug na 10 jaar afwezigheid Ongeveer tien jaar nadat de massaproductie van wagens met wankelmotor in 2012 na twee miljoen exemplaren werd stopgezet, maakt de rotatiemotor vandaag zijn comeback als generator voor van de R-EV-versie van de MX-30. De wielen van die nieuwe variant worden altijd elektrisch aangedreven. Het gaat om een “seriële oplaadbare hybride” die met zijn 17,8 kWh grote lithium-ionbatterij (die is iets groter dan de doorsnee plug-inhybride batterij maar kleiner dan die van reguliere EV’s) een zuiver elektrisch rijbereik van 85 kilometer mogelijk maakt. Wanneer die accu echter onvoldoende lading overhoudt om de auto aan te drijven grijpt een door een wankelmotor aangedreven generator in.
Het gaat daarbij om een nieuw ontwikkelde wankelmotor (rotatie) met directe injectie, de 8C. Hij zit in de motorruimte naast de elektromotor en de generator en neemt daardoor niet meer plaats in dan de elektromotor van de MX-30 zonder extra motor. Met brandstof uit de 50 liter grote tank kan de compacte benzinemotor zo energie leveren aan de generator die op zijn beurt de elektromotor aandrijft. De nieuwe wankelmotor heeft een cilinderinhoud van 829 cm
3 en een maximaal vermogen van 55 kW of 74 pk bij 4.700 toeren en een koppelmaximum van 116 Nm bij 4.000 omwentelingen. Door zijn lay-out is hij compacter dan een klassieke verbrandingsmotor.
De combinatie van batterij en wankelmotor zorgt voor een rijbereik van tot 600 kilometer, klinkt het, zodat je ook wanneer je niet meteen de batterij kan opladen je reis niet moet onderbreken.
Monofase, driefasen of snelladenDe MX-30 e-Skyactiv R-EV kan met mono- of driefasenstroom worden opgeladen met respectievelijk 7,2 en 11 kW maar is ook geschikt voor snelladers op gelijkstroom waar hij aan maximaal 36 kW de accu in ongeveer 25 minuten van 20 tot 80 procent kan opladen. Hij kan ook elektrische apparaten van tot 1.500 Watt van stroom voorzien.
Er zijn met Normal, EV en Charge drie rijmodi. De elektromotor levert 125 kW (170 pk) en 260 Nm en zorgt daarmee voor wat betere prestaties dan de gewone elektrische versie, met een optrektijd van 0 naar 100 km/h van 9,1 seconden. De topsnelheid is net als bij de MX-30 zonder extra motor beperkt tot 140 km/h.
Fiscaal interessant Fiscaal gezien is de MX-30 e-Skyactiv R-EV een plug-inhybride, die met zijn uitstoot van 21 g/km (1,0 l/100 km aan benzine en 17,5 kWh/100 km aan elektriciteit volgens de WLTP-cyclus) fiscaal erg aantrekkelijk is, met een minimale BIV en verkeersbelasting én – voor professionals – een volledige fiscale aftrekbaarheid van de autokosten (met uitzondering van de brandstofkost, die voor 50% aftrekbaar is) – indien besteld voor 1 juli van dit jaar.
Op het salon toont Mazda de Edition R, een speciale lanceringsreeks met de accentkleur Maroon Rouge Metallic in combinatie met een zwarte basiskleur. De Edition R (voor “Rotary”) krijgt verder een reeks unieke designelementen zoals een rotorvormig embleem in de vloermatten en op de hoofdsteunen.
De MX-30 R-EV wordt aangeboden voor dezelfde vanafprijs als de zuiver elektrische MX-30, wat betekent dat hij voor een catalogusprijs van € 37.070 voor de basisversie te verkrijgen is.