Nieuws

© Mazda

Mazda CX-80 mikt als nieuw topmodel op Duitse premiumauto’s

18 april 2024
Door Alain Devos

Mazda breidt zijn al verschillende modellen tellende SUV-gamma verder én langs boven uit met de bijna 5 meter lange CX-80. Hij komt met zeven zitplaatsen, met heel wat hippe technologie en met keuze uit een grote benzine- en een nog wat grotere dieselmotor. Van een elektrische variant is er geen sprake. 

 

Het SUV-gamma van Mazda lijkt op het eerste gezicht nogal complex in elkaar te steken. Met de CX-30, de CX-5 en de CX-60 telt het al drie eerder klassieke modellen, daar mag je dan ook nog de van een elektrische of originele plug-inhybride (met rotatiemotor!) aandrijving voorziene MX-30 bijtellen. Volgens de Japanse constructeur is er echter ruimte voor nog een extra SUV, aan de top van het Europese gamma wordt dus de CX-80 gepositioneerd. Die is dan ook 4.995 millimeter lang, 1.890 millimeter breed en 1.710 millimeter hoog en heeft een wielbasis van maar liefst 3.120 millimeter. Ter vergelijking, daarmee is de auto 250 millimeter langer en ook 24 millimeter hoger dan de CX-60, de wielbasis is ook 250 millimeter groter.Mazda CX-80 mikt als nieuw topmodel op Duitse premiumauto’s

Elegante stoerheid

Mazda zegt er de gevestigde premiummerken op de Europese markt mee te willen uitdagen, het gaat dan natuurlijk in de eerste plaats om de middelgrote en zelfs al grote SUV’s van Audi, BMW en Mercedes. De auto past in wat de Large Product Group wordt genoemd, dat zijn modellen met een overlangse Skyactiv-architectuur. Voor de volledigheid, er zijn ook nog een Small Product Group met dwars geplaatste verbrandingsmotoren en dus de voorlopig alleen de MX-30 tellende ‘groep’ elektrische auto’s. Voor het publiek is die indeling op zich niet van heel groot belang, wel dat de CX-80 de grootste en met drie zetelrijen ook ruimste wagen uit het Europese gamma wordt. Mazda CX-80 mikt als nieuw topmodel op Duitse premiumauto’s

Toch gaan we nog wat dure woorden moeten gebruiken als we het over het design hebben. Dat is Graceful Toughness gedoopt, wat zoiets betekent als elegante stoerheid. Juist ja, daar ‘beroepen’ zich dezer dagen wel meer auto’s op. Bij de Mazda moeten daar de – dixit de ontwerpers – doorwrochte snoet, de dakrails, de glanzende randen rond de zijruiten en de gepolijste lichtmetalen velgen van 20 duim voor zorgen. Rood is zowat de huiskleur van Mazda, maar naast Artisan Red wordt voor de lancering ook nog Melting Copper aangekondigd.

Plaats voor zeven

In het interieur staat een breed instrumentenbord met vloeiende lijnen, die lopen via de zijdelingse luchtroosters door in de deurbekleding en moeten op die manier het ruimte-effect versterken. Ook de middenconsole, die het interieur van voor naar achter doorkruist, is opvallend breed. mazda cx 80 interior 01De Takumi-uitvoering komt met een bekleding in wit nappaleder, esdoornhout en Japanse geïnspireerde ‘hangende’ stiknaden, we bekijken later nog wel eens wat die laatste precies zijn. De Homura krijgt een zwart interieur en een pitstoolgrijze afwerking met haarlijnmotief, wie bedenkt dat soort omschrijvingen toch allemaal?

Voor de tweede zitrij zal er keuze zijn uit drie zetelconfiguraties: een klassieke achterbank voor in totaal zeven plaatsen, zogeheten captain seats met een middengang en een evengoed ‘slechts’ zes plaatsen tellend ontwerp met een middenconsole. Mazda CX-80 mikt als nieuw topmodel op Duitse premiumauto’s                      De achterbank is verschuifbaar over een afstand van 120 millimeter en de leuning laat zich kantelen van 15 tot 33 graden, voor het neerklappen is er een tiptoetsbediening. De schouder-, hoofd-, heup en ook beenruimte tussen de eerste en tweede zitrij is natuurlijk ook groter dan in de CX-60, op de laatste rij is er voldoende plaats voor mensen tot zo’n 1,7 meter. Met alle zetels rechtop blijft er nog 258 liter laadruimte over, met inbegrip van een extra koffer onder de vloer. Als er slechts twee zetelrijen worden gebruikt, kan je tot 687 liter in de auto kwijt.

Met alle luxe

Voorin herkent het Driver Personalisation System de bestuurder en past het automatisch de stand van de stoel, van het stuurwiel en van de spiegels aan, het systeem doet dat evengoed voor de instellingen van het Active Driving Display en zelfs de klimaat- en geluidsregeling. 2024 mazda cx 80 ar int 01Voor de bediening van de airco, de muziek, de navigatie en ‘externe’ apps zoals Spotify is er een ingebouwd Alexa-systeem. Een See-Trough View-camera met een monitor van 360 graden geeft de ondergrond weer om parkeermanoeuvres in krappe plaatsen te vergemakkelijken, nieuw is ook de Trailer Hitch View met grafische aanduidingen op het centrale scherm om de auto correct te positioneren ten op zichte van een eventuele aanhangwagen.

Verder vermelden we nog de draadloze smartphonelader van 15 Watt en de wisselstroomaansluiting met 1.500 Watt die een brede waaier aan (elektrische) buitenactiviteiten moet mogelijk maken zonder dat er een netaansluiting beschikbaar is. Ook voor de derde zetelrij is er nog een USB-C-laadpoort, daar zijn evengoed nog verluchtingsroosters voor de vanop de tweede rij te bedienen derde aircozone. Wie graag meezingt in de auto, kan kiezen tussen een Mazda Harmonic Accoustics- en een Bose Premium Sound-audiosysteem. Onder de al even vermelde Takumi en Homura is er ook nog het uitrustingsniveau Exclusive-line, erboven zijn er Takumi Plus en Homura Plus. Standaard krijg je sowieso altijd de airconditioning met drie zones, het centrale aanraakscherm van 12,3 duim, de Alexa-spraakbediening, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een hybride genoemde navigatie en een snelheidsregelaar mee.

Benzine of diesel

Het motorenaanbod telt om te beginnen een e-SkyActiv PHEV, die combineert een vier cilinders tellende en 2,5 liter grote benzinemotor met een elektromotor van 129 pk en een batterij van 355 volt en 17,8 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 327 pk en de spurt van 0 naar 100 km/h kan in 6,8 seconden. Mazda geeft er een brandstofverbruik en CO2-uitstoot van respectievelijk 1,6 l/100 km en 36 g/km voor op.2024 mazda cx 80 ar still 19

De Japanse constructeur blijft ook nog in dieselbrandstof geloven, de CX-80 laat zich dus evengoed bestellen met de dan ook behoorlijk revolutionaire Skyactiv D. Die maar liefst 3,3 liter grote zescilinder met mild-hybride assistentie is 254 pk sterk en maakt een spurt naar 100 km/h in 8,4 seconden mogelijk. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,7 l/100 km, de CO2-uitstoot 148 g/km. Beide motoren komen met een achttrapsautomaat en een permanente vierwielaandrijving. Met het oog op extra rijdynamiek ligt de focus wel op achterwielaandrijving, dat lijkt weer een knipoog naar de Duitse concurrentie.

Voor de volledigheid

Om het verhaal hier, in afwachting van een eerste testrit, af te sluiten vermelden we nog de dubbele wishbones voor- en de multilink-ophanging achteraan. Kinematic Posture Control remt het binnenste achterwiel bij het insturen van bochten af, daarmee wordt de rolneiging tegengegaan en de auto ook gestabiliseerd. Zowat alle tegenwoordig gangbare rijassistentiesystemen zijn natuurlijk ook aanwezig. Nu nog het sleepvermogen van 2.500 kilo meegeven en we zijn voorlopig klaar, het is nog even wachten op de preciese lanceringsdatum en dus ook de prijzen.2024 mazda cx 80 ar act 3

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.