Nieuws

© Mazda

Mazda CX-60: plug-inhybride aanval op Audi Q5 & co

08 maart 2022
Door Dieter Quartier
Mazda heeft de ambitie om hét Japanse alternatief voor de Europese premiummerken te worden. Maakt de CX-5 al indruk, wacht tot je de CX-60 ziet. Onder zijn markante koetswerk gaat Mazda’s eerste plug-inhybride aandrijfgroep schuil – en wat voor een.

2022 mazda cx 60 global still 09 highresMazda is in Europa lange tijd afwezig geweest in het segment van de grote cross-overs. We moeten al teruggaan naar 2006, toen de CX-7 een schuchtere carrière aanvatte op het Oude Continent om in 2012 met de stille trom te verdwijnen. Intussen heeft er zowat een revolutie plaatsgevonden bij het eigenzinnige Japanse merk. Dat heeft duidelijk zijn identiteit gevonden en kan qua design wedijveren met merken als Alfa Romeo, terwijl de productkwaliteit zoals steeds op een hoog niveau staat.
2022 mazda cx 60 global still 03 highresOok innovatieve technologie wordt hoog in het vaandel geschreven bij Mazda. Kijk maar naar de SkyActiv-X-benzinemotor. Op plug-inhybrides had het merk het niet zo begrepen – geen enkel Japans merk trouwens – maar om het in Europa te maken, kun je er niet omheen. En in welk segment is de vraag naar stekkerhybrides het grootst? Inderdaad, dat van de grote cross-overs. Geen wonder dus dat de nieuwe CX-60 Mazda’s eerste PHEV-aandrijfgroep mag inwijden.

327 pk, 33 g/km

Het zogeheten PHEV i-ACTIV AWD-aandrijfgeheel koppelt een rechtstreeks ingespoten 2.5 SkyActiv-G-benzinemotor aan een 100 kW sterke elektromotor en een grote batterij van 17,8 kWh. 

Deze tandem van verbrandings- en elektromotor levert een totaal systeemvermogen van 327 pk/241 kW en een overvloedig koppel van 500 Nm, wat de CX-60 PHEV tot Mazda’s krachtigste seriemodel ooit maakt. De Mazda CX-60 PHEV kan dan ook indrukwekkende prestaties voorleggen, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,8 seconden en een begrensde topsnelheid van 200 km/h.

Tegelijkertijd kan de CX-60 schermen met een CO2-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus van 33 g/km, wat overeenstemt met een normverbruik van 1,5 l/100 km. Het zuiver elektrische rijbereik bedraagt 63 kilometer bij snelheden van 100 km/h of minder. De overbrenging wordt verzekerd door een nieuwe achttrapsautomaat en Mazda’s i-Activ-vierwielaandrijving.

CX-60: de highlights
Wat je zeker moet weten over de CX-60? Om te beginnen: de nieuwe automaat beschikt niet over een hydraulische koppelomvormer, maar heeft een meervoudige plaatkoppeling en een geïntegreerde elektrische motor/generator als ingangskoppeling. Dat komt de efficiëntie ten goede.

Ten tweede: in navolging van de MX-5 krijgt ook de CX-60 de zogenaamde Kinematic Posture Control (KPC). Dit systeem voorkomt rolneiging in de bocht door het binnenste achterwiel af te remmen. Daardoor wordt de kooi als het ware naar beneden getrokken. Voeg daarbij een laag zwaartepunt dankzij de diep in het chassis ingeplante batterij en de CX-60 belooft een toffe bochtenpikker te worden.
2022 mazda cx 60 global int 01 highresTertio: het interieur van de CX-60 scheert hoge toppen. De behandeling van de sierafwerking in esdoornhout belichaamt de Japanse esthetiek van Hacho, een asymmetrisch evenwicht of opzettelijke oneffenheid. De verschillende patronen en garens van de geweven stoffen reageren op veranderingen in de lichtinval en de Japanse stiktechniek Kakenui creëert ‘hangende stiknaden’ met ruimte tussen de stoffen die een glimp van het onderliggende materiaal laten zien, aldus Mazda.

Qua transportmogelijkheden tot slot kun je 570 liter kwijt in de koffer, een volume dat kan worden uitgebreid tot 1.148 liter met neergeklapte achterbank en 1.726 liter wanneer de auto tot aan het plafond wordt ingeladen. De CX-60 kan ook tot 2.500 kilo slepen.

Quanto costa questa bella macchina?

De CX-60 PHEV i-ACTIV AWD kan voor € 48.490 inclusief btw de jouwe zijn. De basisversie heet Prime Line en is niet bepaald karig uitgerust, maar toch vermoeden we dat er meer klanten een bestelbon zullen tekenen voor de Exclusive Line (€ 50.390) of de Homura (€ 52.790). Werkelijk knap is het witte lederen interieur van de Takumi-topversie (€ 54.290), maar net omwille van dit delicate witte leder zal hij allicht een zeldzame verschijning worden op onze wegen.

Als je deze prijzen vergelijkt met die van de Audi Q5 TFSI e, de BMW X3 xdrive30e, de Lexus NX450h+, de Mercedes-Benz GLC300e en de Volvo XC60 T6 Recharge, dan zul je vaststellen dat Mazda de CX-60 erg aantrekkelijk heeft gepositioneerd. 

De eerste exemplaren worden tegen de zomer in ons land ontscheept. Op termijn mogen we trouwens ook nog twee mild hybride zescilinders verwachten: een 3.0 op benzine en een 3.3 op diesel. Deze motoren zullen door de Belgische belastingregeling weinig kans op slagen hebben en zijn dan ook eerder bestemd voor de andere Europese markten.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.