Nieuws

© Mazda

Mazda CX-5 opgefrist voor modeljaar 2020

05 mei 2020
Door Stijn Blanckaert
De originele, in 2012 gelanceerde CX-5, was de eerste Mazda die zowel over het Kodo - Soul of Motion-design als over Skyactiv-technologie beschikte. Voor de tweede CX-5-generatie uit 2017 creëerde Mazda een SUV die de design- en ontwikkelingsfilosofie ‘Jinba Ittai’ (auto en bestuurder als een geheel) aanhing. Met de lancering van de GVC-technologie (G-Vectoring Control), de eerste van Mazda’s Skyactiv-ondersteltechnologieën, werd hij comfortabeler, verfijnder en alerter. 



De Mazda CX-5 van het modeljaar 2019 bouwde voort op de troeven van de tweede generatie en spitste zijn verbeteringen toe op meer raffinement de interieurkwaliteit en een snediger weggedrag. De CX-5 heeft de reputatie een van de aangenaamste ‘driver’s cars’ in zijn segment te zijn, en is goed voor ongeveer 30 procent van Mazda’s jaarlijkse verkoop. Tot op heden werden er al ongeveer 2.870.000 exemplaren verkocht in 130 landen en blijft de CX-5 de meest verkochte Mazda in Europa.

Het nieuwe modeljaar “2020” van de CX-5 krijgt verbeteringen en upgrades voor het koetswerk- en interieurdesign, de krachtbronnen, het rijgedrag op de weg en het terrein, de NVH-prestaties en de i-Activsense-veiligheidstechnologieën. 

De CX-5 behoudt zijn kenmerkende koetswerkdesign en de enige stijlaanpassingen hebben betrekking op de nieuwe logo’s en lettertypes. De CX-5 is leverbaar in tien koetswerkkleuren, waaronder Polymetal Grey, een nieuwe metaalkleur voor 2020. 

12020 Mazda CX 5 Interior 3

Binnenin krijgt de vernieuwde CX-5 een groter Mazda Connect-scherm bovenaan het dashboard. Het is voortaan 8 duim groot en biedt grotere, duidelijkere teksten en pictogrammen voor het navigatiesysteem, alsook een bredere weergave voor de 360°-camera. Ook werd er een nieuwe weergavefunctie toegevoegd aan de efficiëntiemonitor van het Mazda Connect-systeem, die bestuurders in staat stelt om de status van de cilinderuitschakeling in real time weer te geven. De sfeer van het interieur werd opgewaardeerd door het gebruik van hoogwaardige ledverlichting voor de plafondconsole, een centrale interieurlamp en een bagagelamp, die standaard worden gemonteerd op het hele modelgamma.

Tot slot werd het design van de sleutel met afstandsbediening aangepast als symbool van het feit dat Mazda een nieuw tijdperk binnentreedt.

De CX-5 MJ 2020 is leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren uit de Skyactiv-familie, de handgeschakelde zesversnellingsbak Skyactiv-MT of de zestrapsautomaat Skyactiv-Drive, en de jongste generatie van Mazda’s intelligente i-Active-vierwielaandrijving. Binnen dit gamma is de 165 pk sterke 2.0 Skyactiv-G-benzinemotor verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak en met voor- of vierwielaandrijving. 

Nieuw voor 2020 is dat de handgeschakelde versies van deze motor zijn uitgerust met cilinderuitschakeling. Deze functie schakelt cilinders 1 en 4 van de motor uit bij lichte belasting, zoals snelwegritten aan een constante snelheid. Dat beperkt de pompverliezen en de mechanische weerstand. Het luchtinlaatvolume, de injectieverhoudingen en de ontstekingstiming worden nauwgezet gecontroleerd, zodat de motor soepel kan overschakelen tussen twee en vier cilinders en zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot kan verlagen. 

Het motorgamma van de CX-5 MJ 2020 omvat voorts een 194 pk sterke 2.5 Skyactiv-G-benzinemotor met automaat en voor- of vierwielaandrijving, een 150 pk sterke 2.2 Skyactiv-D-dieselmotor met handgeschakelde of automatische versnellingsbak en voor- of vierwielaandrijving, en een 184 pk sterke 2.2 Skyactiv-D-dieselmotor met handgeschakelde of automatische transmissie en vierwielaandrijving.

Alle automatische versies van deze vier motoren kunnen voortaan worden uitgerust met schakelhendels aan het stuur. Ze dragen ook bij tot een alertere rijstijl, omdat de bestuurder makkelijk kan terugschakelen in situaties waarbij de motorrem vereist is, zoals bij lange afdalingen of het naderen van bochten.

Voor modeljaar 2020 werd de focus op het rijgedrag uitgebreid naar een kwalitatiever rijgevoel door de NVH-eigenschappen van het interieur te verbeteren. De Mazda-ingenieurs hebben zich toegespitst op het verschil in rolgeluiden tussen ruwe en gladde wegdekken. Er bestaan twee soorten rolgeluiden die aan het interieur worden doorgegeven: geluiden die rechtstreeks doordringen in de oren van de inzittenden en geluiden die in het interieur worden weerkaatst voor ze de oren van de inzittenden bereiken. Om de weerkaatste geluiden te beperken, werden de materialen van de folie in de zeslagige hemelbekleding aan de binnenkant van het dak aangepast. Door de luchtweerstand van de folie te verlagen, werd de absorptie van lagere frequenties met ongeveer 10 procent verbeterd, zodat rolgeluiden die het interieur binnendringen, sneller worden geabsorbeerd.

Het rijgevoel werd verder geoptimaliseerd door het gebruik van een dynamische demper in het stuursysteem van benzinemodellen. Die demper dringt trillingen met een lage frequentie (25 tot 100 Hz) afkomstig van het wegdek op efficiënte wijze terug. Dergelijke trillingen, die door de banden worden doorgegeven aan de ophanging, het koetswerk en de stuuras, geraken dus minder vaak tot bij de handen die het stuurwiel vasthouden en dat komt het rijgevoel ten goede.

De terreinprestaties van de CX-5 MJ 2020 werden eveneens verbeterd door de vierwielaangedreven modellen uit te rusten met een tractiecontrole voor het terrein. Deze ‘Off-road Traction Assist’ is ontwikkeld om de bestuurder bij te staan wanneer slechte terreinomstandigheden het rijden bemoeilijken of wanneer de wagen vast zit. Het systeem laat de vierwielaandrijving en het TCS-systeem samenwerken om wielspin tegen te gaan en de wielen met grip de juiste dosis koppel te geven om zo de tractie te maximaliseren. ‘Off-road Traction Assist’ werkt ook samen met de vertrekhulp voor hellingen (Hill Launch Assist, HLA) om te voorkomen dat de wagen achteruit glijdt wanneer men een gladde helling oprijdt.

De Mazda CX-5 kon altijd al prat gaan op Mazda’s complete gamma bestuurderondersteunende veiligheidstechnologieën uit het i-ACTIVSENSE-pakket. Voor 2020 krijgt hij een bijgewerkte versie van het Advanced SCBS-systeem (Advanced Smart City Brake Support), dat voetgangers voor het eerst ook in het donker detecteert via een naar voren gerichte camera. Het systeem detecteert voertuigen bij snelheden van 4 tot 80 km/u en voetgangers bij snelheden van 10 tot 80 km/u. Deze verbetering maakt het mogelijk om voetgangers in het donker te detecteren en breidt de waaier aan omstandigheden uit waarin het systeem doeltreffend werkt.

Om bestuurders meer veiligheid te bieden op duistere momenten rond zonsondergang, werd de afstelling van de koplampen aangepast zodat de lichten worden ontstoken zodra de lichtsterkte buiten overeenkomt met die van ongeveer 30 minuten voor zonsondergang (ongeveer 2000 lux). Door de lichten vroeger te ontsteken, wordt de auto beter zichtbaar voor voetgangers en andere auto’s, waardoor ongevallen gemakkelijker te voorkomen zijn.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.