Nieuws

© Mazda

Mazda 6e keert als elektrische berline terug naar Europa

10 januari 2025
Door Alain Devos

Op het Brusselse autosalon heeft Mazda de Europese variant van zijn nieuwe 6 onthuld, de berline heet nu voluit 6e en is er alleen nog met een volledig elektrische aandrijving. Daarmee verdubbelt de nog altijd wat eigenzinnige Japanse constructeur dus meteen zijn EV-aanbod.

 

Dat telt al enkele jaren de MX-30, maar met een eerder beperkt rijbereik wist die nog niet veel commerciële potten te breken. Met de 6e wordt het een heel ander verhaal, dat lijkt een echte concurrent voor succesvolle elektrische berlines als de Tesla Model 3, Volkswagen ID.7 en ook enkele Chinese modellen te gaan worden. all new mazda6e src still 015

Chinese roots 

Helemaal nieuw is de 6e eigenlijk niet. In de lente van vorig jaar werd de auto al als EZ-6 voorgesteld in Peking, als het resultaat van een samenwerking met de Chinese fabrikant Changan dat hem in eigen land ook als Deepal verkoopt. Er werd toen al vrij snel bevestigd dat de wagen ook naar onze streken zou komen, vandaar nu dus de Europese première in Brussel. Voor de visuele verschillen met die Chinese variant moet je vooral naar de lichtblokken kijken, in het interieur zijn de stoelen aangepast aan de wensen van Europese klanten. 

Snelladen tot 200 kW kan alleen voor de ‘kleine’ batterij 

Ze zullen kunnen kiezen uit twee batterijen, een LFP-exemplaar met een capaciteit van 68,8 kWh en voor een groter rijbereik ook eentje met 80 kWh. Daarmee zou je tot 552 kilometer ver geraken, de kleinste accu is goed voor 479 kilometer. Daarvoor is wel snelladen tot 200 kW mogelijk, voor de grote van het NMC-type blijft dat beperkt tot 95 kW.  all new mazda6e src int 007

Eén elektromotor  

In beide gevallen komt de Mazda met één elektromotor, die drijft de achterwielen aan. Het vermogen verschilt wel, met 258 pk voor de... kleine batterij en 245 pk voor die van 80 kWh. Dat lijkt wat vreemd, maar heeft alles te maken met het feit dat die eerste accu echt helemaal nieuw en dus ook wat geavanceerder is. Beide varianten sprinten in net minder dan seconden van 0 naar 100 km/h. 

 De 6e heeft een handige vijfde deur  

We noemden de 4,92 meter lange 6e al een berline, maar hij heeft wel een handige vijfde deur en laat zich dus ook wel een liftback noemen. Een break, die er van vroegere generaties wel bestond, staat niet op de planning. De koffer zou flink wat laadruimte bieden, voorin is er ook nog een handige frunk met een inhoud van 70 liter. Ook nog opmerkelijk, de achterspoiler is van het beweegbare type en laat zich dus aan de noden van het moment aanpassen. all new mazda6e src int 006

Met handbediening 

De auto heeft twee schermen, eentje voor de instrumenten en in de middenconsole natuurlijk een exemplaar van 14,6 duim voor het infotainment. Klassieke knoppen zijn er alleen nog op het stuurwiel, verschillende functies laten zich echter ook met handbewegingen bedienen. De voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen ogen heel sportief. De vrij lange wielbasis van 2,90 meter zorgt ook achterin voor flink wat beenruimte, de hoofdruimte is er ook wel correct. De 6e komt hier tegen de zomer op de markt, met dus alleen die elektrische aandrijving. Van de EZ-6 bestaat er in China ook een plug-inhybride variant, voor de 6e is die hoegenaamd niet voorzien.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.