Het motorengamma van de Mazda 2 bestaat in ons land uit twee 1.5 Skyactiv-G-benzinemotoren die de voorwielen aandrijven. Ze leveren allebei 90 pk, maar een van de twee is ook voorzien van een mild hybrid-aandrijving. De 90 pk-versie met hybride aandrijving wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak terwijl de klassieke motor geleverd wordt met een zestrapsautomaat.
De MHEV-hybride motor ontwikkelt zijn maximumvermogen van 90 pk bij 6.000 t/min en zijn maximumkoppel (148 Nm) bij 4.000 t/min. Hij stuwt de 2 in 9,8 seconden van 0 naar 100 km/h en verder naar een topsnelheid van 183 km/h. Het normverbruik en de CO2-uitstoot bedragen respectievelijk 4,1 l/100 km en 94 g/km over de gemengde cyclus.
In combinatie met de zestrapsautomaat evenaart de motor met 90 pk maar zonder hybride aandrijving het vermogen en koppel van de MHEV-versie, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 12,0 seconden en een topsnelheid van 177 km/h. Over de gemengde cyclus verbruikt hij 5,2 l/100 km en stoot hij 118 g/km CO2 uit.
Hybride technologie
Het Mazda M Hybrid-systeem combineert Mazda’s regeneratieve remsysteem i-ELOOP met een riemaangedreven starter-generator (B-ISG) en een condensator.
Het B-ISG-systeem zet gerecupereerde kinetische energie om in elektrische energie die wordt opgeslagen in de condensator. Wanneer er voldoende energie werd opgeslagen in de condensator, gebruikt het systeem de stroomopwekkings- en aandrijffuncties van het systeem om de opgeslagen elektriciteit optimaal te benutten.
De B-ISG, die samenwerkt met de handgeschakelde zesversnellingsbak, garandeert een geraffineerd rijgedrag door het systeem in staat te stellen om ondersteuning te bieden en de motor te helpen om sneller en stiller te herstarten nadat hij langere tijd werd uitgeschakeld door het i-stop-systeem.
De motorondersteunende functies van de B-ISG reduceren de belasting op de verbrandingsmotor en laten de motor snel herstarten om de CO2-uitstoot en het verbruik te drukken door de motor langere tijd uitgeschakeld te laten. De motor blijft uitgeschakeld tot de eerste versnelling is ingeschakeld en de bestuurder op het punt staat de remmen los te laten.
De hybridisatie zorgt ook voor een snelle herstart na de automatische uitschakeling. De riemaandrijving elimineert daarbij trillingen en verzekert stille en soepele herstarts.
Wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat en het koppelingspedaal intrapt om een hogere versnelling in te schakelen, genereert de B-ISG proactief vermogen om het motortoerental snel te laten dalen tot het niveau dat nodig is voor de hogere versnelling. Dat resulteert in soepele schakelovergangen zonder schokken.
De voorzetels, het verwarmbare stuurwiel en de automatisch dimmende binnenspiegel werden daarnaast opnieuw ontworpen en het Mazda Connect-systeem ondersteunt voortaan Apple CarPlay® en Android Auto™. Zelfs stuurverwarming is verkrijgbaar.
De auto kreeg ook verbeterde i-Activsense-veiligheidsvoorzieningen. Alle versies in het gamma beschikken nu over led-koplampen en de optionele adaptieve led-koplampen (ALH) zijn opgesplitst in twintig onafhankelijke lichtblokken voor een nog snellere detectie van gevaren.
Daarnaast detecteert het Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS) nu ook voetgangers in het donker en zijn als optie ook een spoorassistent (LAS), verkeersbordherkenning (TSR) en een 360° View Monitor met parkeersensoren vooraan verkrijgbaar.
Mazda pakt ook uit met het feit dat er hard gewerkt werd aan een nog stiller interieur, door een dikkere hemelbekleding, zwarte afdichtingslippen aan de achterdeuren en trillingswerende materialen in de achterste wielkasten. Verder dringen nieuw ontwikkelde banden en verbeterde schokdempers rolgeluiden en trillingen van het wegdek terug.
De nieuwe Mazda 2 staat reeds in de showrooms. De instapprijs van de 90 pk M Hybrid in Skymove-afwerking bedraagt € 17.490, de duurste versie is de Skycruise met de niet-hybride motor en automaat die € 23.290 moet kosten.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853