Wie nog intenser van de Maserati MC20 wil genieten, kan nu de Spyder-versie bestellen. Die heet Cielo, Italiaans voor hemel. Hij belooft niet alleen Goddelijke sensaties, maar ook een glasheldere kijk op het firmament dankzij het inklapbare glazen dak. Hoe de Maserati MC20 rijdt en wat hem bijzonder maakt? Autonieuws kon hem in alle exclusiviteit uitproberen in Modena – je leest het
testverslag hier. Hij profileert zich meer als een GT dan een hardcore sportwagen. Dat zal met de Cielo allicht niet anders zijn, maar toch belooft hij de zintuigen meer te prikkelen dankzij zijn openschuivende glazen dak. Dat is 909 mm lang en 615 mm breed, goed voor een totale oppervlakte van ruim een halve vierkante meter.

Het is volgens Maserati de absolute top op het gebied van thermische isolatie en openings- en sluitsnelheid (slechts 12 seconden). Het gaat om een ultramodern elektrochroom (smart glass) glazen dak dat met een druk op een knop op het centrale scherm onmiddellijk kan worden getransformeerd van helder naar ondoorzichtig, met dank aan Polymer-Dispersed Liquid Crystal (PDLC)-technologie. Inderdaad, dat hebben we al eerder gezien bij McLaren – alleen kan het daar niet open.
De Cielo kan dus drie ‘rijervaringen’ bieden: die van een gesloten coupé met het glas verdonkerd, die van een coupé met panoramadak wanneer het glas transparant is en die van een cabrio met het dak geopend. Nu ja, cabrio… Eigenlijk is de Cielo een “Targa” op de keper beschouwd.
Amper zwaarder, amper tragerWanneer een coupé wordt omgevormd tot een cabrio is de gewichtstoename meestal een grote uitdaging. Maserati heeft dit weten te beperken en is er in geslaagd het aangeboren sportieve DNA van de MC20 te behouden. De Cielo weegt slechts 65 kg meer dan de coupé. Door de gewichtstoename te beperken, behoudt Maserati de dynamische prestaties en het rijplezier van de coupéversie in de MC20 Cielo. Het carbon chassis garandeert bovendien een compromisloze torsiestijfheid en biedt een combinatie van een buitengewone handling op de weg én op het circuit.
De MC20 Cielo is voorzien van dezelfde V6 Nettuno-motor als de MC20 Coupé. Hij levert nog steeds 630 pk bij 7.500 o/m en 730 Nm aan koppel vanaf 3.000 o/m. De vermogen-gewichtsverhouding bedraagt 210 pk/liter. Van nul naar honderd kan-ie in 2,9 seconden en hij haalt een top van 325 km/h.
PrimaSerie Launch EditionSnelle beslissers kunnen hun handtekening plaatsen onder de bestelbon van een speciale lanceringseditie, die naar de naam PrimaSerie Launch Edition luistert. Deze limited edition krijgt een oplage van zo’n zestig exemplaren en een extra exclusieve uitrusting die duidelijk herkenbaar is, tot in het kleinste detail.

Het uiterlijk in de nieuwe kleur Acquamarina wordt extra aangezet door matzwarte 20-duimvelgen met een speciale witgouden afwerking en een ‘PrimaSerie’ lasergravure. De emblemen op de carrosserie hebben eveneens een speciale afwerking.

Het interieur is bekleed met ijskleurig Alcantara en leder, voorzien van speciale contrasterende sierstiksels in de kleur Aquamarine op zowel het dashboard als in het ‘PrimaSerie’-borduursel op de hoofdsteunen.
Prijs Maserati MC20 CieloBelgische prijzen zijn nog niet bevestigd, maar reken maar op een opleg van € 40.000 ten opzichte van de Coupé. Daarmee rondt de Cielo de kaap van het kwart miljoen en begeeft hij zich op het terrein van de Ferrari Roma en Portofino, de Lamborghini Huracán en de Aston Martin DB11 en DBS.