We kennen het Chinese Lynk & Co hier al jaren van de plug-inhybride 01, een auto waarvan de constructeur en dus ook de Belgische invoerder liever heeft dat je hem huurt dan koopt. Een groot succes is die ‘formule’ vooralsnog niet, misschien scoort het merk hier binnenkort wel beter met de volledig elektrisch aangedreven 02.
Lynk & Co behoort tot dezelfde en dus heel grote Chinese familie als (onder meer) Volvo, Polestar, Smart en zelfs Lotus, maar de Europese catalogus was tot voor kort echt wel heel dun. Hij wordt nu dubbel zo ‘dik’ met de komst van de 02, de eerste elektrische auto die het in China al heel wat meer modellen tellende merk bij ons op de markt brengt.
Lynk & Co brengt de vijfdeurs met natuurlijk weer SUV-allures met een op de achteras geplaatste elektromotor van 272 pk en 343 Nm, die kennen we al van de Volvo EX30. Hij staat ook op hetzelfde SEA-platform als dat Zweedse broertje, dat wordt trouwens evengoed voor enkele Smart-modellen gebruikt. De energie komt van een nog vrij bescheiden batterij van 66 kWh, die zou toch goed zijn voor een rijbereik tot 445 kilometer. De auto heeft een boordlader van 11 kW, voor de More-topversie wordt dat 22 kW. Die laatste krijgt standaard ook een warmtepomp mee. Snelladen kan tot een keurige 150 kW. Dat komt zeker van pas als je regelmatig in (slechts) 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h wil spurten, de topsnelheid bedraagt 180 km/h.
De Chinese fabrikant heeft voor een best wel fraaie verpakking gezorgd, het 4,46 meter lange, 1,84 meter brede en 1,57 meter hoge koetswerk ziet er zelfs nog wat hipper uit dan dat van de Volvo EX30 waar de 02 dus wel een en ander mee deelt. Hij is ook aanzienlijk groter en dus ongetwijfeld wat ruimer en mag eigenlijk zonder blozen naast een EX40 gaan staan. Of eerder nog de EC40, die heeft immers ook wel een heel sportief ogend koetswerk. In de koffer van de nieuwe Lynk & Co is er plaats voor 410 liter bagage. Hij weegt iets meer dan 1,8 ton en je mag er tot 1,6 ton mee trekken. Nog iets over de snoet van de auto, bij de More heeft die een actieve grille. Die maakt de auto nog wat zuiniger, het is deze versie die je dan ook moet hebben voor dat rijbereik van 445 kilometer.
Het interieur oogt ook heel modern, het digitale instrumentenbord heeft een scherm van 10,2 duim en centraal staat er een aanraakexemplaar van maar liefst 15,4 duim. Klassieke bedieningen zijn er, op enkele knopjes en hendels op het stuurwiel en aan de stuurkolom na, niet meer. Het ziet er vooraan in de auto dus nogal minimalistisch uit, van die ‘stijl’ zijn ze in China ook wel duidelijk fan. Een panoramisch dak zorgt voor behoorlijk wat licht. Of de 02 een groter commercieel succes wordt dan de 01? Dat zal ook wel van de prijzen afhangen. Voor België zijn die nog niet bekend, in Nederland wordt de auto met een prijs van € 35.995 voor de basisversie alvast aanzienlijk goedkoper dan de nochtans kleinere Volvo EX30 met dezelfde motor en batterij. Er komt allicht ook weer een huurformule, met opnieuw de mogelijkheid de auto door te verhuren.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853