Nee, we denken niet dat DS al het commerciële succes heeft opgeleverd waar moederhuis Stellantis op rekende toen het als nieuw merk werd losgemaakt van Citroën. Misschien moeten we de N°8 dan ook wel als een nieuwe start zien, ook de naamgeving is een beetje ‘anders’.
Geen gewoon cijfer meer als voornaam, maar uit te spreken als nummer acht. Of op zijn Frans en dus nog wat chiquer: numéro huit. De DS-ontwerpers hebben zich naar eigen zeggen laten inspireren door het design van de Aero Sport Lounge-conceptwagen van 2020, die bleek toen ook al een soort voorbode van wat ooit een zowel sportieve als luxueuze SUV kon worden.
Die is er nu dus, de Franse constructeur stelt dat hij met een onberispelijke kwaliteit, een groot rijbereik en een hoogstaand comfort de meest serene elektrische auto van de hele markt heeft gebouwd. Als potentiële klanten in (onder meer) Duitsland en meer nog China het daar mee eens kunnen worden, wacht de N°8 ongetwijfeld een succesvolle carrière. Maar het Belgische publiek is het eerste dat zich mag laten overtuigen, want de DS beleeft zijn première in januari op het Brusselse autosalon.
De auto beleeft zijn internationale première op het Brusselse autosalon.
Het koetswerk wordt een nieuwe SUV-coupévorm toegeschreven, maar dat is natuurlijk vooral marketingpraat. De van nogal wat strakke en zelfs scherpe lijnen voorziene auto oogt in elk geval best wel origineel en schreeuwt het eigenlijk ook uit dat hij een elektrische aandrijving heeft. Een gunstige Cx van 0,24 draagt ook bij tot het lage stroomverbruik en het grote rijbereik, maar daarover straks meer. Het teken ° in de voornaam staat op het achterwerk alsof het de punt van een diamant is, erboven is voluit DS Automobiles ‘geschreven’. De lichtsignatuur is daar deels verticaal en heel apart, je zou er de auto ’s nachts al op meer dan 100 meter afstand mee moeten herkennen. Tegelijk helpt de vorm van de lichtblokken ook de luchtstroomafvoer verbeteren.
Vooraan is er een luminascreen gedoopte en dus (fel) verlichte grille, ook het merklogo is verlicht. De koplampen bestaan uit drie modules en worden ‘omlijnd’ door acht leds die het Clous de Paris-patroon volgen dat ook in het interieur terugkeert. In de voorbumper zijn Controlled Air Intakes geïntegreerd, dat zijn luchtinlaten met bewegende flappen. Velgen met maat 21 duim maken het visuele feest compleet, er worden ook bescheidener exemplaren van 19 duim voorzien.
De ventilatiemonden en luidsprekers zijn fraai in het dashboard en de deurpanelen geïntegreerd.
In het ruime interieur moeten geborsteld aluminium en nog wat andere hoogwaardige materialen voor een premiumsfeer zorgen. Het dashboard wordt niet ontsierd door (te) opzichtige schermen, dat voor de digitale instrumenten meet 10,25 duim en het exemplaar voor het infotainment 16 duim. De ventilatiemonden en de luidsprekers van het Focal-audiosysteem zijn fraai in de boordplank en de deurpanelen geïntegreerd. Samen met de evengoed zowel sobere als elegante ‘zwevende’ middenconsole, waarop onder meer de transmissieschakelaar een plaatsje kreeg, zorgt het toch wel voor een vrij uniek geheel. Het desgewenst verwarmde stuurwiel met vier spaken die een X vormen is evengoed heel apart.
De al vermelde en voor DS ondertussen heel typische Clous de Paris en de parelmoerstiksels op onder meer de armleuningen zijn van andere DS-modellen overgenomen. Met een ook nog heel aparte interieurverlichting, met onder meer oplichtende portiergrepen bij het openen van de deuren en een soort sterrenhemel op de middenconsole, creëert het een Art of Travel-gevoel waarmee inderdaad wel het verschil met pakweg de Duitse premiumauto’s kan worden gemaakt.
De nekverwarmers in de stoelen komen met een verlicht DS-logo.
De voorstoelen hebben volledig geïntegreerde hoofdsteunen en verstelbare zijsteunen, vooraan is er massage, koeling en verwarming. Er zijn zelfs aparte nekverwarmers, met een verlicht DS-logo met de look van kristallen. De hellingshoek van de rugleuning van de achterste zitplaatsen is ook verstelbaar. De knie- en hoofdruimte lijkt heel royaal, het glazen dak telt verschillende lagen die onder meer beschermen tegen te fel zonlicht. In de koffer is er plaats voor tot 620 liter bagage.
De N°8 zal keuze bieden tussen varianten met één en twee elektromotoren en dus ook tussen voor- en vierwielaandrijving. Het gaat dan om vermogens van 230, 245 en 350 pk. Gedurende korte tijdspannes zijn er nog eens enkele tientallen extra elektrische paarden beschikbaar, de krachtigste versie kan daarmee tot 375 pk sterk worden. De auto staat natuurlijk op hetzelfde STLA Medium-platform als de recent gelanceerde SUV’s van de zustermerken Opel en Peugeot, dat zal evengoed nog worden gebruikt voor de opvolger van de Citroën C5 Aircross.
Er komt ook een basismodel met een batterij van 74 kWh.
Voor de DS zijn de lengte en breedte ‘geoptimaliseerd’, kwestie van de batterij van 97,2 kWh te kunnen huisvesten. Die bezorgt de FWD Long Range-variant een rijbereik van 750 kilometer, er komt ook een nog een basismodel met een batterij van 74 kWh en een dan natuurlijk minder grote autonomie. Er zijn drie niveaus van regeneratief remmen, met ook een functie die rijden met (meestal) enkel het stroompedaal toelaat. Snelladen kan tot 160 kW.
De krachtigste N°8 spurt in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h, de topsnelheid is wel beperkt tot 190 km/h. De aandrijving van die variant is afhankelijk van de gekozen rijmodus. In Eco gebeurt ze alleen via de voorwielen, in Normal is dat tussen 15 en 140 km/h meestal ook ook het geval en in Sport en AWD is er permanente vierwielaandrijving. Alle varianten komen met een variabele en dankzij zowel sensoren als een camera (boven de voorruit) ook anticiperende demping. Voor de veiligheid zijn er ook Night Vision en Digital Rear Vision, met de mogelijkheid om de binnenste achteruitkijkspiegel ook als een klein videoscherm te gebruiken. Het toont dan de beelden die een camera achteraan de auto maakt.
Uniek is ook de duo-tintlak met onder meer een diepzwart dak.
Nog even terug naar buiten, er worden vijf koetswerkkleuren aangeboden. Een zogeheten duo-tintlak met ‘diepzwart’ kan ook. Dat komt dan terug op het dak, loopt door op de motorkap en eindigt aan de grille. Het is een knipoog naar de hoogdagen van de Franse carrosseriebouw, er wordt een voor massaproductie blijkbaar wel unieke Paintjet-technologie voor gebruikt. De auto komt pas in de loop van volgend jaar in de showrooms van de dealers terecht, het is dan ook nog even wachten op de prijzen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853