Nieuws

© Lotus

Lotus Emeya is na wintertests helemaal klaar voor serieproductie

09 februari 2024
Door Alain Devos

Lotus bereidt de lancering van de Emeya voor, die elektrische en door het merk zelf een hyper-GT genoemde sportberline kregen we vorig jaar al te zien. De constructeur zegt nu klaar te zijn met het intensieve testprogramma, de productie kan dus worden opgestart en de eerste leveringen zijn nog voor dit jaar gepland.

 

De Emeya deelt een groot deel van zijn technologie met de al even bekende Eletre. Die laatste is een SUV, het nieuwe model lijkt met zijn bijzonder elegante en tegelijk ook sportief gelijnde koetswerk vooral een concurent voor de Porsche Taycan en de Tesla Model S te worden. De net als (onder meer) Polestar en Volvo al eventjes tot de Chinese autoreus Geely behorende Britse fabrikant zet nu vooral in op elektrische auto’s, ook al heeft hij met de Emira in 2022 ook nog een (laatste) sportwagen met verbrandingsmotor gelanceerd.

Nieuwe foto’s

Net als de Eletre komt de Emeya met twee elektromotoren en een batterij van 102 kWh, zijn wat lagere gewicht en de gunstigere stroomlijn maken dat de prestaties nog wat straffer zijn.LOTUS EMEYA 2 Voorlopig wordt er alleen over een vermogen en koppel van 918 pk en 984 Nm gesproken, daarmee spurt de berline in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h en raast hij desgewenst nog door tot een topsnelheid van 256 km/h. De Eletre is er echter ook met een wat bescheidener (nu ja...) 612 pk, zo’n variant komt er ongetwijfeld ook wel van de Emeya. Dat wisten we dus allemaal al, maar we willen jullie toch de nieuwe foto’s die Lotus nu verspreidde niet onthouden.

Vrijwilligerwerk?

De fabrikant zegt een testprogramma van zowat drie jaar te hebben beëïndigd, dat bracht de testrijders in 15 landen. Een groot deel van de kilometers werd recent nog boven de Poolcirkel in Finland afgelegd, bij temperaturen die soms tot 40 graden onder nul zakten. LOTUS EMEYA 4Maar er werd evengoed getest op kronkelende Britse baantjes, op ‘vrije’ Duitse snelwegen, op uitdagende Alpen-passen en zelfs in Mongolië, net als op de Nordschleife van de Nürburgring en de hogesnelheidsbaan van het Italiaanse Nardo. Voordat de auto in het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en Australië wordt gecommercialiseerd, zal ook daar nog wat testwerk worden verricht. Indien we als vrijwilligers nog ergens mee kunnen helpen, mogen ze ons altijd bellen.LOTUS EMEYA 3

Deel op

Lees meer over

Alain Devos

Alain Devos (°1962) weet al sinds 1990 vier van zijn grootste passies professioneel te combineren: auto's, autosport, reizen én (erover) schrijven. Van de leukste klassiekers tot de nieuwste Chinese auto's, hij heeft er altijd wel iets over te vertellen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.