Nieuws

© Lies Eeckman (Polestar)

Lies Eeckman (Polestar): “We beginnen aan een opwindend hoofdstuk als stand alone performance-EV-merk.”

21 februari 2024
Door Stijn Blanckaert

Begin deze maand werd bekend dat Volvo de intentie heeft om een deel van de aandelen van Polestar over te laten aan moederhuis Geely. Polestar is dus niet langer rechtstreeks afhankelijk van het bedrijf waaruit het ontstond en verlaat de “moeder” voor de “grootmoeder”, het Chinese Geely-conglomeraat. Wat dat betekent voor het nog jonge merk – en nog enkele andere zaken - vroegen we aan Lies Eeckman, Managing Director voor de Belux.

 

Ter gelegenheid van de Automotive E-Motion Summit van Febiac in de Skyhall van Brussels Airport sprak Autonieuws met Lies Eeckman, Managing Director van Polestar in onze regio. Polestar presenteerde de gloednieuwe Polestar 4 in Beneluxpremière op het evenement en maakt daarmee eindelijk een einde aan het bestaan van het nog jonge merk als “one model brand” dat recent nog in het nieuws was door een herschikking van de aandeelhouders.Polestar 4 Brussel

Autonieuws: Begin deze maand werd bekendgemaakt dat jullie moederhuis Volvo een deel van zijn aandelen in Polestar overlaat aan jullie gemeenschappelijke moederbedrijf Geely. De band met jullie moeder wordt dus doorgeknipt en de financiering komt vanaf nu rechtstreeks van de Chinese aandeelhouders. Is dat een goede zaak? 

Eeckman: “Ja, toch wel. De aanpassing van het aandeelhouderschap is uiteindelijk een logische stap. Volvo begint aan een nieuwe fase in hun bedrijfstransformatie, waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van Volvo Cars en het concentreren van middelen voor hun eigen groeitraject. Tegelijk is het wel zo dat we nauw blijven samenwerken met Volvo op het vlak van R&D, productie en aftersales en kunnen we nu beginnen aan een nieuw, opwindend hoofdstuk als stand alone performance-EV-merk met meer dan ooit een eigen designtaal en karakter.”  

Autonieuws: Wordt Polestar dan niet – nog meer dan vroeger – een “Chinees” merk? 

Eeckman: “We zijn Chinees als het gaat over onze aandeelhouder, maar het management en de bedrijfscultuur bij Polestar is op en top Europees. De link met China en de rechtstreekse lijn met Geely maakt ook dat we gebruik kunnen maken van hun onuitputtelijke technologische arsenaal. Dat zou onmogelijk zijn zonder onze moederholding. Voor mij is het duidelijk: bij Polestar hebben we het beste van twee werelden. We combineren de Chinese EV-knowhow met Europees design en een Europese bedrijfscultuur.” 

Autonieuws: Het moet een hele opluchting zijn voor jullie, dat er met de Polestar 4 en zeer binnenkort ook de Polestar 3, eindelijk meerdere Polestars te koop zullen zijn? 

Eeckman: “Absoluut, we zijn geen one model brand meer. Ook al is de Polestar 2 met verschillende updates en modeljaren steeds geëvolueerd en nog steeds mee met zijn tijd, doet het deugd dat we nu ook andere segmenten en doelgroepen kunnen coveren met de nieuwe modellen.” 

Autonieuws: Het meest opmerkelijke kenmerk van de nieuwe “4” is wel het ontbreken van een achterruit. Wat is daar de reden van? 

Eeckman: “Het weglaten van de achterruit was eerst te zien in onze conceptwagen Polestar Precept en zorgt voor een nieuwe ervaring voor de passagiers achterin. Het glazen panoramadak loopt nu over de volledige lengte door, tot voorbij de hoofden van de inzittenden, wat een ruime, lichte en comfortabele omgeving creëert. In plaats van een traditionele achteruitkijkspiegel heeft de auto een high-definition scherm dat een real-time beeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera. Dit zorgt voor een veel breder gezichtsveld dan in de meeste moderne wagens mogelijk is. De digitale beelden kunnen ook worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder indien nodig ook de passagiers op de achterbank kan zien.” 

Autonieuws: Nog een laatste, misschien wat vreemde vraag. Je bent als vrouw in een mannenwereld, samen met Elfi Janssens die Managing Director is bij Volvo Cars in ons land, een uitzondering als vrouw in een nog steeds dominant mannelijke omgeving. Hoe verschilt jouw managementstijl van die van andere, mannelijke collega’s? 

Eeckman: “Ik wil niet veralgemenen en kan zeker niet voor anderen spreken, maar weet wel hoe het er bij ons aan toegaat. We zijn een klein, sterk team met een duidelijke focus en de wil om echt alles te geven om ons doel te bereiken. Daarbij denk ik dat ik als vrouw misschien een wat meer zorgzaam karakter heb en aandacht heb voor de mensen die voor ons werken. Ik zou mijn leiderschapsstijl als “hard” omschrijven, in de zin dat de objectieven er zijn om bereikt te worden en iedereen alles moet doen om er te raken, maar ook als “hart”, in die zin dat ik er daarbij over waak dat niemand uit de boot valt. Als vrouw ben ik bekommerd om het welzijn van mijn team, maar zeker niet soft.”

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.