Nieuws

© LeasePlan

LeasePlan: EV’s bijna overal in Europa voordelig ondanks stijgende energiekosten

15 december 2022
Door Stijn Blanckaert
Leasingfirma LeasePlan stelde al voor de zevende keer de internationale Car Cost Index samen door de Total Cost of Ownership van 50 auto’s in 22 Europese landen te vergelijken. De studie toont aan dat elektrische auto’s in bijna elk segment en in elk Europees land op basis van hun totale kosten niet duurder zijn of zelfs minder kosten dan benzine-of dieselwagens, ook wanneer rekening gehouden wordt met de stijgende energiekosten.

LeasePlan maakt jaarlijks een analyse van de kosten die bij het rijden met een auto komen kijken. Het houdt daarbij rekening met een looptijd van 48 maanden en 30.000 kilometer per jaar en kijkt naar de investerings- en restwaarde, de onderhouds- en bandenkosten, de belastingen en taksen, de verzekering én de brandstof- of elektriciteitskosten. De berekeningen worden gemaakt op basis van normale leaseprijzen en zijn dus niet specifiek gemaakt op maat van bedrijven aangezien er geen rekening wordt gehouden met eventuele verhoogde fiscale aftrekbaarheid of andere specifiek voor professionelen voorbehouden voordelen. Er werd wel rekening gehouden met de verschillende incentives die in veel Europese landen bestaan voor particulieren die een elektrische auto willen aanschaffen, opdat ze prijstechnisch zouden kunnen concurreren met auto’s met een verbrandingsmotor.

Dit jaar werden de berekeningen in 22 verschillende landen gemaakt voor 50 auto’s in verschillende segmenten (van auto’s als de Opel Corsa en VW Polo in het B-segment, over het C-segment met de VW Golf of ID.3, de D1- en D2-segmenten met auto’s als de VW Passat en Kia EV6 en de Audi A4 en Polestar 2, maar ook van de vergelijkbare modellen in de overeenstemmende SUV-segmenten (B1, C1, D1, D2). Bij de vergeleken modellen waren 33 modellen volledig elektrisch. 

Energiekosten van EV’s altijd competitiever

Een van de belangrijkste conclusies van de nieuwe LeasePlan Car Cost Index is dat ondanks de sterk gestegen energie- en brandstofprijzen de energiekosten van EV’s nog steeds lager liggen dan de brandstofkosten voor benzines of diesels. In een EV blijkt de energie goed voor 15 procent van de TCO, bij benzine- en dieselauto’s gaat het om respectievelijk 23 en 28 procent.

Een tweede conclusie is dat het kostprijsvoordeel van elektrische auto’s ten opzichte van de klassieke benzine- of diesel zich in zowat alle onderzochte landen voordoet. Zo zijn compacte elektrische auto’s in 18 van de 22 onderzochte landen kostencompetitief in vergelijking met benzines of diesels, is dat voor standaard middelgrote elektrische auto’s zo in 19 van de 22 landen en voor de premium-EV’s uit de middenklasse in 18 van de onderzochte landen. Veel hangt wel af van de incentives die in veel landen worden toegekend voor elektrische auto’s.

Elektrische auto’s vereisen – zoals geweten – een hogere initiële investering dan benzine- of dieselauto’s in hetzelfde segment, maar hebben naast de lagere energiekosten ook een lagere verkeersbelasting. In de kosten voor onderhoud, herstellingen en banden blijkt dan weer weinig verschil te zitten, volgens de studie.
Gemiddelde BBBMaandelijkse kostGemiddelde maandelijkse kost

Het is ook opvallend dat de gemiddelde maandelijkse kost voor het autorijden van land tot land sterk kan verschillen. Zo stelt LeasePlan dat de Grieken – over alle segmenten heen - gemiddeld het minst betalen om te rijden, met € 905 per maand, terwijl de Zwitsers met € 1.313 het slechtst af zijn. In België bedraagt de gemiddelde kost om te rijden € 1.103 per maand, waarmee we het zevende duurste land zijn op 22.

Ook in België voordeliger?

De studie gaat niet in detail in op de situatie in ons land, maar uit de “EV Cost Competitiveness”-kaart blijkt dat elektrische auto’s in het sub-compacte segment met modellen als de elektrische Opel Corsa of Peugeot E-2008 niet kostencompetitief zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Frankrijk, maar dat compacte EV’s uit het C-segment zoals de Cupra Born of VW ID.3 dat bij ons wel zijn, net als de grotere elektrische auto’s uit het D1- en D2 segment zoals de VW ID.4 en de Polestar 2. 

Te afhankelijk van incentives

LeasePlan-CEO Tex Gunning wijst er ter gelegenheid van het rapport op dat de competitiviteit van elektrische auto’s momenteel nog sterk afhankelijk is van de incentives die verschillende overheden voorzien voor wie overschakelt naar een elektrische auto, en stelt dat de neiging van meerdere landen om komaf te maken met die ondersteuning desastreuze gevolgen zal hebben in de strijd tegen de klimaatverandering. Zoals we hier al vaak stelden vindt ook Gunning dat we een consistent beleid op lange termijn nodig hebben om van elektrische auto’s in alle segmenten en voor alle bestuurders de voordeligste keuze te maken.

De 22 landen opgenomen in de Index zijn: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

De LeasePlan Car Cost Index kan hier gedownload worden.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.