Nieuws

Lancia Ypsilon komt ook meteen met een mildhybride aandrijving

08 mei 2024
Door Alain Devos

Lancia komt terug, dat wisten we al even. Het Italiaanse merk viert zijn comeback met de Ypsilon, dat is een Opel Corsa of Peugeot 208 met een best wel hip design en gelukkig ook een zowat volledig ‘eigen’ interieur met premiumallures. We wisten evengoed al dat de auto met een elektrische aandrijving zou worden gelanceerd, de Belgische invoerder belooft nu echter ook meteen de aanzienlijk goedkopere mildhybride variant in de tien nieuwe toonzalen te zullen zetten.

 

De vanafprijs van de Ypsilon Hybrid wordt € 24.000 euro, daar krijg je dan een 1,2 liter grote – of eerder kleine – driecilinder op benzine en een heel compacte elektromotor voor. Samen zijn die goed voor 100 pk, de C02-uitstoot bedraagt 103 tot 104 g/km. De standaarduitrusting telt onder meer een sleutelvrije toegang, parkeersensoren en draadloze connectiviteit voor de telefoon. Vanaf € 27.000 is er de LX met als extra’s grotere (17-duims)velgen, een bekleding uit fluweel, een achteruitrijcamera, een slimme snelheidsregelaar en nog wel wat meer luxe en aanverwante snufjes. 

Lanceringseditie

Helemaal top is de fraai aangeklede lanceringseditie Edizione Limitata Cassina van € 28.000, die krijgt onder meer de unieke Lancia Blu-lakkleur, een bekleding uit wol en een Tavolino-koffietafel (echt waar) mee. Ze lijken er bij Lancia bijzonder trots op, dus we vermelden ook nog eens het S.A.L.A. of voluit Sound Air Light Augmentation-infotainmentsysteem. Dat combineert de audio-, airco- en verlichtingsfuncties en komt met een scherm van 10,25 duim, dat is trouwens ook de afmeting van het digitale instrumentenbord.Lancia Ypsilon komt ook meteen met een mildhybride aandrijving

Of toch liever elektrisch?

Zoals gezegd, kan je ook voor een volledig elektrische aandrijving gaan. Dan begint het verhaal bij € 34.500 voor de basisversie, die Ypsilon komt met een elektromotor van 156 pk en een batterij van 51 kWh. Ze moet goed zijn voor een rijbereik van iets meer dan 400 kilometer, we kennen dat verhaal natuurlijk al van onder meer de Corsa en de 208. Later volgt nog een HF-variant met maar liefst 240 pk. Lancia wil alvast het premiummerk onder de ‘kleintjes’ worden, maar het is vanzelfsprekend wel de bedoeling het aanbod de volgende jaren nog uit te breiden met grotere modellen. Daar hadden we het trouwens ook al over in vorige Autonieuws-verhalen. We geven ook nog mee dat Stellantis Financial Services de auto zal aanbieden met een financieringsformule van € 229 per maand voor een periode van 59 maanden. Lancia Ypsilon komt ook meteen met een mildhybride aandrijving

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.