Nieuws

© Fiat

La Dolce Vita, maar dan elektrisch: hier is de Fiat 600e

04 juli 2023
Door Stijn Blanckaert

Fiat maakt een comeback in het B-segment met de 4,17 meter lange, elektrische 600e. Die kleine SUV krijgt dezelfde elektrische aandrijflijn als de Jeep Avenger en komt er in twee versies, een toegankelijke (600e)RED-uitvoering en een La Prima-topversie.

 

Het aanbod aan elektrische auto’s in het B-segment breidt uit. Met de pas voorgestelde Volvo EX30 en de Jeep Avenger uit de eigen Stellantis-stal waren er dit jaar al twee nieuwelingen, waar nu ook de Fiat 600e zich bij aansluit. 

Grotere broer van de 500e 

De 600e moet gezien worden als de grotere broer van de nieuwe 500e, al heeft hij een scherper en assertiever gezicht, een vernieuwde LED-lichtsignatuur en grote wielen van tot 18 duim. La Dolce Vita maar dan elektrisch hier is de Fiat 600e 06Hij is 4,17 meter lang en wil als compacte SUV voldoende ruimte bieden voor vijf personen. De 600e werd genoemd naar zijn verre voorganger, de Fiat 600 uit de jaren 50 van de vorige eeuw. La Dolce Vita maar dan elektrisch hier is de Fiat 600e 11

Fiat belooft voor de 600e de beste opbergruimte in zijn klasse voorin, met 15 liter aan bergvakken, onder meer in de slimme middentunnel met flexibele bekerhouders. De koffer kan 360 liter bevatten en heeft een handenvrije elektrisch bediende achterklep. Elektrisch bediende zijruiten, automatische airco, licht- en regensensoren, een audiosysteem met zes speakers, een infotainmentsysteem met 10,25 duim groot aanraakscherm en navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto en een digitaal dashboard van 7 duim zijn allemaal voorzien. 

Kleurentherapie 

De 600e wordt volgens de constructeur de eerste compacte auto die kleurentherapie aanbiedt. Voor het dashboard en sfeerverlichting kunnen tot acht verschillende kleuren gekozen worden, met nog eens acht kleurnuances voor de radio- en schermverlichting voor een totaal van 64 verschillende bijpassende en selecteerbare kleurencombinaties, voor een echte kleurensurroundervaring. La Dolce Vita maar dan elektrisch hier is de Fiat 600e 13De bestuurdersstoel van de La Prima-variant krijgt een elektrische verstelling en een rugmassagefunctie en er is een stoelbekleding van synthetisch Ivory-leder in combinatie met stoelverwarming in drie standen verkrijgbaar. De achterbank kan in een 40/60-verhouding neergeklapt worden, er zijn USB A- én C-laadpunten achterin, maar ook een draadloze smartphonelader en een sleutelvrije toegang. 

Bekende aandrijflijn 

Voor de elektrische aandrijflijn put Fiat uit het grote Stellantis-arsenaal en kiest het voor dezelfde batterij-motorcombinatie als bijvoorbeeld de nieuwe Jeep Avenger waar hij ook zijn middenconsole mee deelt. Hij krijgt dus een lithium-ionaccu met een inhoud van 54 kWh en een elektromotor met 115 kW of 156 pk aan vermogen. Dat moet volstaan voor een stoplichtsprintje van 0 naar de 100 km/h in 9,0 seconden én – belangrijk – een rijbereik van “meer dan” 400 kilometer volgens de gecombineerde WLTP-cyclus. Er zijn drie rijmodi (eco, normaal en sport) waarbij alleen in de sportiefste modus al het beschikbare vermogen vrijkomt.La Dolce Vita maar dan elektrisch hier is de Fiat 600e 17

De 600e kan met een snelheid van 100 kW met gelijkstroom opgeladen worden en heeft dan aan een half uur genoeg om de accu tot 80 procent op te laden. Met wisselstroom thuis of aan publieke laadpunten kan hij 11 kiloWatt aan. Daarmee is de accu volledig gevuld in minder dan zes uur.  

In eerste instantie is de nieuweling er enkel met een volledig elektrische aandrijving, maar Fiat belooft voor midden 2024 ook een hybride aandrijflijn.

Vol rijhulpsystemen

Een moderne auto zit tegenwoordig tjokvol rijhulpsystemen, dus dat is voor de nieuwe 600e niet anders. De auto heeft Adaptive Cruise Control (ACC) die autonoom versnelt en vertraagt, beschikt over Intelligent Speed Assist die de snelheidslimieten leest en is ook voorzien van Blind Spot Detection, een Stop&Go-functie, een elektrische parkeerrem, een autonoom noodstopsysteem om fietsers en voetgangers te herkennen en een vermoeidheidsdetectie. Er is verder ook een achteruitrijcamera met dynamische rasterlijnen die in combinatie met de parkeersensoren rondom helpt om de auto in nauwe plaatsjes te parkeren. 

Twee versies 

Het gamma zal bestaan uit twee versies, de toegankelijke (600e)RED en de La Prima-topversie. De RED-variant is gericht op jonge klanten en is een nieuwe stap in de samenwerking die Fiat sinds 2021 heeft met (RED), een organisatie die zich inzet om pandemieën te bestrijden. De (600e)RED is logischerwijs rood van kleur en dat zowel aan de binnen- als buitenkant, al is hij ook verkrijgbaar in het zwart of het wit voor wie niet zo van rood houdt. Deze variant staat voor € 36.000 rond in de Belgische catalogus. 

In de La prima-uitvoering focust de nieuwe 600e op, zoals het merk het zelf noemt, “een meeslepende Italiaanse Dolce Vita-ervaring”. Die variant is verkrijgbaar in vier kleuren die doen denken aan de schoonheid van de Italiaanse landschappen: Sun of Italy, Sea of Italy, Earth of Italy en Sky of Italy. De prijs van die versie bedraagt € 41.000. Op de carrosseriekleur na zijn op beide versies geen opties voorzien. 

Hoe dan ook zijn er geen grijze tinten meer verkrijgbaar op de 600e die als eerste nieuwe Fiat komaf maakt met die kleuren, zoals u hier al kon lezen. 

Het orderboek voor de nieuwe elektrische Fiat wordt vanaf 5 juli geopend, de eerste leveringen zijn verwacht voor oktober.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.