De CEO van de Belgisch-Luxemburgse tak van Van Mossel verwacht dat het autosalon van Brussel een kentering teweegbrengt in het uitstelgedrag van de particuliere autokoper. Autonieuws ging met hem in gesprek, over de marktcondities, de uitdagingen bij Stellantis, het einde van de verbrandingsmotor en de strategie van Van Mossel in België.
Laten we starten met een terugblik op 2024. Hoe is het jaar bij Van Mossel verlopen?
Koen Claesen: “Vorig jaar is de verkoop aan particulieren traag op gang gekomen. We hadden verwacht dat de consument na jaren van uitstel eindelijk zijn oude auto zou inruilen voor een nieuwe, maar dat was niet het geval. Bij de zakelijke verkoop is de elektrificatie echt op kruissnelheid gekomen in 2024. Als we kijken naar de leasemaatschappijen van onze groep, dan betreft ruim 70 procent van de bestellingen volledig elektrische wagens.”
Restwaarde van elektrische wagens
Er was vorig jaar veel te doen rond de restwaarde van die elektrische wagens. Hoe ziet u de situatie?
KC: “Er is momenteel meer aanbod aan elektrische ex-leasewagens dan dat er vraag is. Dat is vandaag en op middellange termijn een uitdaging voor de leasesector. De reflex van de leasebedrijven is de restwaarde naar beneden toe aan te passen, wat dan weer de leaseprijzen doet stijgen. Je kan volgens mij twee dingen doen: de vraag aanwakkeren of de instroom beperken. Dat laatste wordt moeilijk, want onder impuls van de Green Deal moeten de constructeurs nog veel meer elektrische auto’s gaan verkopen om monsterboetes vanuit Europa te vermijden.”
Ziet u 2035 als einddatum voor de verbrandingsmotor nog haalbaar in deze optiek?
KC: “Ik denk dat 2035 te snel is. Er zijn nog heel wat Europese landen die totaal niet klaar zijn, denk aan de regio’s Zuid- en Centraal-Europa, waar de elektrische auto nog helemaal niet doorbreekt en er ook amper laadinfrastructuur is. Ik ben er voorstander van om het verbod op verbrandingsmotoren uit te stellen naar 2040 of zelfs 2045, zodat de steile curve van vandaag een beetje vlakker wordt en de mensen meer tijd krijgen om te wennen aan elektrisch rijden.”
Wat zijn de redenen waarom de consument niet warmloopt voor EV’s?
KC: “Er leven nog heel wat vooroordelen. Vaak wordt de actieradius als ontoereikend beschouwd, al blijkt de praktijk het tegendeel te bewijzen. Misschien ben ik zelf wel het beste voorbeeld. Ik rij al twee jaar elektrisch en doe 80.000 km per jaar. Ik ben overal geraakt. Het is eerder een mental shift die moet gemaakt worden. In plaats van de batterij leeg te rijden tot je nog maar 10 kilometer rijbereik hebt, moet je elke laadgelegenheid die je hebt benutten.”
Politiek draagvlak en industriële uitdagingen
Is er een politiek draagvlak om het verbod op de verbrandingsmotor op te schuiven?
KC: “Ik denk het wel. Als je kijkt naar wat er de jongste maanden aan het gebeuren is met de auto-industrie – de sluiting van de Audi-fabriek in Vorst, de grondige reorganisatie van Volkswagen in Duitsland, de slechte cijfers bij Stellantis en de mogelijke impact daarvan op de tewerkstelling – dan moet er wel actie worden ondernomen, in het belang van de Europese burger. De auto-industrie creëert bijzonder veel jobs en die riskeren verloren te gaan.”
Is de Chinese dreiging reëel in deze context? Snoepen ze marktaandeel af?
KC: “De Chinese merken zetten scherp geprijsde elektrische auto’s op de markt, die het de Europese merken nog moeilijker maken. Onze economie en dus het welzijn van de Europese burger staat op het spel. Als we niet ingrijpen, dan riskeren we onze industrie deels te verliezen én tegelijk het omgekeerde te bewerkstellingen van wat Europa wil, namelijk de CO2-uitstoot doen dalen. De consument houdt immers vast aan zijn huidige benzine- of dieselauto, die veel meer uitstoot. Ons wagenpark is er gemiddeld een jaar ouder op geworden. Het Belgische wagenpark telt 6 miljoen auto’s en de totale CO2-uitstoot daarvan is vorig jaar gestegen in plaats van gezakt. Dat kan niet de bedoeling zijn.”
Agentschapsmodel bij Stellantis
Jullie hebben bij Van Mossel behoorlijk wat Stellantis-verkooppunten. Heeft het agentschapsmodel ook jullie parten gespeeld?
KC: “Op zich ben ik geen tegenstander van het agency model (waarbij de auto direct door de constructeur verkocht wordt aan de eindklant en de ‘dealer’ als agent optreedt; red.). Ik zie er heel veel voordelen in, maar ze zijn bij Stellantis te snel van start willen gaan. De systemen waren niet klaar, wij waren niet klaar, de voorraden waren niet aangevuld, waardoor er veel interne frustratie leefde. De eindklant was er de dupe van. De nieuwe Europese baas van Stellantis is vastberaden om de situatie te doen keren en opnieuw een marktaandeel van 25 procent te behalen, zoals in 2019.”
Dat is ambitieus. Wat is zijn strategie?
KC: “Eerst en vooral moeten de dealers terug rendabel kunnen werken. Daarover zijn concrete afspraken gemaakt. Hij belooft ook elk kwartaal naar België te komen om samen te zitten en kort op de bal te spelen. Waar moet worden bijgestuurd? Wat zijn mogelijke oplossingen voor bepaalde uitdagingen? Dat is een bemoedigend signaal. De afgelopen 18 maanden heb ik niemand van Parijs gezien of zelfs nog maar aan de lijn gekregen.”
Wat is de les die Stellantis geleerd heeft uit de terugvallende verkoop?
KC: “Stellantis heeft ingezien dat een auto online verkopen niet dé oplossing is. Het blijft voor de consument een emotionele aangelegenheid. Hij wil zijn toekomstige auto voelen, zien, ruiken, testrijden. Hij wil ook wat kunnen onderhandelen met de dealer, ook over de overname van zijn huidige auto, en dat is iets wat met een online verkoopverhaal niet kan. Tot die conclusie zijn ze gekomen en men beseft bij de directie dat ze de handen in elkaar moeten slaan met de dealers.”
Toekomstplannen Van Mossel
De afgelopen jaren stonden in het teken van overnames bij Van Mossel. Zet deze strategie zich verder in 2025?
KC: “Er staat nog veel te koop in België. Elke week krijg ik wel twee aanvragen van dealers die willen samenzitten rond een overname. Belangrijk om weten is dat onze strategie erin bestaat om in elke grote stad een dealership te hebben, in de iets bredere omtrek een carrosseriebedrijf en in een nog iets ruimere perimeter een leasemaatschappij. Als al die cirkels in mekaar komen, dan kunnen we in principe elke klant van a tot z bedienen. Dat hebben we momenteel gerealiseerd in Vlaanderen. In Wallonië is er nog potentieel en onderhandelen we momenteel met enkele grote carrosseriebedrijven, met name om de leaserijders te kunnen servicen.”
Heeft Van Mossel dan nu vooral het buitenland in het vizier?
KC: “Vorig jaar zijn we voor het eerst buiten de Benelux-grenzen getreden, met belangrijke overnames in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Met name bij onze Oosterburen willen we ons netwerk uitbreiden en lopen er momenteel overnamegesprekken met grote dealergroepen. Daarnaast verkennen we de Poolse markt. Kortom, we blijven groeien en naar opportuniteiten kijken.”
We kunnen spreken van een consolidatie in België. Waarop zal de focus dan liggen in 2025?
KC: “In één woord: ontzorging. We willen nog meer investeren in ons onestopshop-concept, waarbij de klant op één en hetzelfde adres terecht kan voor alle diensten die verband houden met zijn auto. Denk bijvoorbeeld aan financiering, ballonkredieten en private lease. We willen hem ook overtuigen van de voordelen van een autoverzekering bij Van Mossel. Intussen hebben we ook onze eigen Van Mossel-laadpas en kun je via ons ook een laadpaal laten installeren bij jou thuis.”
Geldt dat onestopshopverhaal ook aan aftersaleszijde?
KC: “Absoluut. Zo kunnen onze klanten vandaag al bij onze garages niet alleen voor onderhoud, maar meestal ook voor banden terecht. We willen het dienstenaanbod bij onze dealers uitbreiden met reparatie van glasbraak. Ook herstelling van kleine schade aan de hand van smart repair komt erbij. Dat is allemaal in het voordeel van de klant, die meestal weinig tijd heeft en vandaag vaak voor alle interventies naar aparte locaties moet rijden en daar afzonderlijke afspraken voor moet maken. Binnenkort zal dat bij Van Mossel niet meer nodig zijn: je vindt alles onder één dak.”
Private lease in de lift
Hoe ziet u het groeipotentieel voor private lease, toch ook een belangrijke pijler binnen jullie activiteiten?
KC: “Voor de wat oudere generaties is het daadwerkelijk bezitten van een auto vaak nog belangrijk, maar door de inburgering van de salariswagen zijn de meeste mensen vandaag vertrouwd met het concept van leasen. Ze zien er de voordelen van in en als ze voor de aanschaf van een eigen auto staan, kijken ze toch al iets gemakkelijker in de richting van een private lease. En daarnaast heb je natuurlijk de jongere generaties, die als het ware van maand tot maand leven. Voor alles hebben ze een abonnement: hun telefoon, Spotify, Netflix.”
Waarom zou de jongere generatie liever leasen dan kopen?
KC: “Ze willen liever een vast maandelijks bedrag betalen dan sparen of afbetalen voor een auto. Ze zijn ook afkerig voor financiële ‘verrassingen’ – een dure onderhoudsfactuur, de verkeersbelasting die jaarlijks wordt geïnd, enzovoort. Voor hen is private lease dus de geknipte oplossing. Tot slot is ook de overstap naar elektrisch rijden een accelerator. Mensen hebben schrik voor de restwaarde van een EV wanneer ze hun auto over enkele jaren moeten verkopen. Bij private lease is dat de zorg van de leasemaatschappij: je levert de auto gewoon in en betaalt enkel voor het gebruik ervan.”
Vooruitblik 2025
Wat is voor u persoonlijk de grootste challenge in België voor 2025?
KC: “De grootste uitdaging bestaat erin organisch te blijven groeien. We moeten ervoor zorgen dat we blijven inspelen op de noden van de klant. Of we dat nu willen of niet, we moeten toch evolueren in de richting van het Nederlandse model. Ik bedoel daarmee dat de klemtoon wat meer naar de tweedehandsmarkt moet schuiven, meer bepaald naar de goedkopere auto’s. We hebben dankzij onze leasemaatschappijen een grote instroom van used cars en die moeten steeds meer hun weg vinden naar onze showrooms. Er moet voor ieder wat wils zijn. Van Mossel staat immers voor mobiliteit voor iedereen.”
Wordt 2025 een beter jaar dan 2024?
KC: “Ik denk dat het een status quo zal zijn. Als er een groei is, verwacht ik die bij de particulieren. Ze hebben hun aankoop lang uitgesteld en ik hoop dat deze salonperiode hen kan overtuigen om de knoop door te hakken. Het is jaren geleden dat er nog zo’n saloncondities zijn geweest en ook de financiering aan nul procent is weer terug. Het is echt het moment om een auto te kopen. En dat zeg ik niet omdat ik zelf in de verkoop zit.”
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853