Al sinds 1954 maken Speedster-varianten deel uit van de Porsche-catalogus. Wat hen zo bijzonder maakt, is de verlaagde voorruit en de achterbankcover. Het zijn ook altijd auto’s die open rijplezier combineren met een hoogstaande rijdynamiek. In de geschiedenis van de 911 zit echter een Speedster-gat, van de Type 993-generatie kwam er geen dergelijke variant. Grote fan en verzamelaar Luca Trazzi heeft er nu wel nog eentje laten maken.
Om helemaal correct te zijn, van de tussen 1994 en 1998 gebouwde 911 werden al eens eerder Speedsters ‘afgeleid’. Maar dat waren telkens zogeheten one-offs, eentje voor Ferdinand Porsche zelf en een tweede voor acteur Jerry Seinfeld. Die wagens kon je als ‘gewone’ klanten dus niet krijgen. Dat vond ook de Italiaanse designer en Speedster-liefhebber Luca Trazzi best wel jammer, met het Sonderwunsch-programma van Porsche kon hij nu toch zo’n auto laten bouwen. Alweer een zonder meer unieke creatie, grotendeels gebaseerd op de persoonlijke visie en dus ook wensen van de man.
Het vroeg de specialisten van Porsche maar liefst drie jaar om de auto te maken. Als basis diende een 911 Carrera Cabriolet van dus de Type 993 gedoopte generatie uit 1994. Trazzi schetste grotendeels zelf hoe de wagen er kon uitzien, waarbij hij stilistische elementen van alle voorgaande Speedster-modellen verenigde. Voor de Sonderwunsch-afdeling van Porsche werd het de eerste door een klant bestelde factory one-off. Men vertrok daar dus letterlijk van een door de Italiaanse designer gemaakt projectboek vol ontwerpen, hij had echt wel een duidelijk ‘plan’ voor zijn unieke Speedster.
Tijdens de Monterey Car Week in Californië werd het eindresultaat getoond, de ‘nieuwe’ 911 Speedster stond er te blinken met een felgele lak. Die is Otto Yellow gedoopt, naar de hond van de nu hopelijk heel gelukkige eigenaar. Naast de speciaal voor hem ontwikkelde kleur, zou ook de combinatie van de bolle en holle vormen van de achterbankcover veel werk hebben gevraagd. Net als de lage voorruit is die dus typisch voor een Speedster, ze worden beide omrand door een dunne zwarte lijst. Opvallen doen ook nog de zwarte buitenspiegels met een design van de sportwagens uit de jaren 60 en de dagrijverlichting met vier ‘punten’ van moderne Porsches.
De 18-duimsvelgen zijn in het zwart gespoten, met contouren in contrasterend geel. Ook de steenslagbeschermingsvlakken voor de achterwielen, de deurgrepen en de luchtinlaten in de voorspoiler zijn zwart. Die laatste komt, net als de zijschorten en de achtervleugel, trouwens van de 911 Turbo van dezelfde 993-generatie. In interieur domineren evengoed de kleuren zwart en geel. De middelste delen van de stoelen hebben een volledig met de hand gemaakt en genaaid ruitpatroon in die kleuren en op de hoofdsteunen is het Speedster-logo geborduurd.
Elementen uit carbon op onder meer het dashboard, de middenconsole en de achterkant van de stoelen zorgen voor moderne toetsen. Dat doet zeker ook het Porsche Classic Communication Management, dat omvat zelfs navigatie en Apple CarPlay. Het onderstel, de stuurinrichting, het remsysteem en de motor komen allemaal van de 911 Carrera RS uit het midden van de jaren 90. Die laatste is 3,8 liter groot en 300 pk sterk en zorgt ongetwijfeld nog altijd voor heel correcte prestaties.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853