Nieuws

Kimera EVO38 is de vierwielaangedreven 037 die Lancia nooit bouwde

27 februari 2024
Door Alain Devos

Het Italiaanse Kimera Automobili trakteerde ons enkele jaren geleden al op de EVO37, een schitterende reïncarnatie van de iconische Lancia 037-rallywagen uit de jaren 80. Het gaat nu ook 38 exemplaren van de EVO38 maken, die heeft vierwielaandrijving.

 

Lancia maakt zijn comeback met de zowel sympathieke als qua afmetingen en prestaties toch eerder bescheiden Ypsilon. De echte fans van het merk zitten dus allicht op ander gerief te wachten. Als ze over behoorlijk wat financiële middelen beschikken en ook snel zijn, kunnen ze misschien nog een bestelling voor de Kimera EVO38 plaatsen. Dat is opnieuw een eerbetoon aan de geweldige Lancia 037. Net als de Stratos die hem voorafging en de verschillende Groep B- en Groep A-Delta’s die volgden, schreef die auto een geweldig stukje rallygeschiedenis.KIMERA EVO38 037

Van achter- naar vierwielaandrijving

In 1983 was de 037 de laatste achterwielaangedreven auto die het wereldkampioenschap won. Daarna lukte dat alleen nog met vierwielaandrijving, Lancia zette vanaf 1985 dan ook de heel wat minder elegante Delta S4 in om de Audi Quattro en Peugeot 206 Turbo 16 te proberen kloppen. Er zou ook wel eventjes aan een 037 met vierwielaandrijving zijn gedacht en zelfs gewerkt, dat had dan de 038 kunnen worden. De Italianen lieten dat project echter varen, maar Kimera neemt de draad nu toch weer eventjes op. Het voorzag zijn in 2021 gelanceerde EVO37 van vierwielaandrijving en doopte hem dan maar meteen EVO38.KIMERA EVO38 DELTA S4

Tot 600 pk

Omdat er niet echt veel exemplaren van de originele Lancia 037 meer overblijven om te verbouwen, gebruikt Kimera de wat minder zeldzame Beta Montecarlo als basis en dus donorwagen. Die had de motor evengoed tussen de cockpit en de achteras zitten, in de EVO38 steekt nog altijd een nu wel tot zo’n 600 pk opgevoerde viercilinder. Voorlopig is er alleen een manuele zesbak, maar er zou later ook voor een sequentiële transmissie kunnen worden gekozen. Het gebruik van nog wat meer koolstofvezel en titanium maakt dat de EVO38 niet zwaarder is dan de achterwielaangedreven EVO37, beide wagens wegen maar zo’n 1.100 kilo. Het nieuwe model oogt wel weer nog wat agressiever, met grotere spoilers, bredere wielkasten en extra koelopeningen. Interesse? Reken op een prijs van minstens een half miljoen euro, btw niet inbegrepen.KIMERA EVO38 4

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.