Nieuws

© KIA

Kia EV9 wordt een ‘mobiele thuisbatterij’ waar je geld mee kan verdienen

29 maart 2023
Door Dieter Quartier

De opvallend gelijnde nieuwe elektrische SUV van Kia, EV9 genaamd, zal als een van de eerste auto’s de elektriciteit in zijn batterij kunnen afgeven aan het stroomnet. En dat is nog lang niet alles wat hem baanbrekend maakt.

Kia Corporation onthulde vandaag de details van de Kia EV9, zijn eerste elektrische top-SUV met acht zitplaatsen die frisse ideeën, design en technologie verenigt. De markante nieuwkomer heeft een wielbasis van 3.100 millimeter en is 5.010 millimeter lang, 1.980 millimeter breed en 1.755 millimeter hoog. Hij blijkt ook behoorlijk gestroomlijnd. Een Cd van 0.28 voor zo’n flinke jaap mag een puik resultaat genoemd worden.digital 1920x1080 ev9 gtl kr 6

Deze waarde draagt ongetwijfeld bij tot zijn rijbereik, dat met 541 kilometer volgens de WLTP-norm indrukwekkend is gezien het voertuigsegment waarin hij vertoeft. Net als de EV6 is hij uitgerust met 800V-technologie, zodat hij supersnel kan laden. Wat dacht je van 239 kilometer rijbereik in 15 minuten? 

Zelfrijdende auto

Kia onthulde vandaag ook dat er een GT Line komt van de EV9, die zich esthetisch en technisch onderscheidt. Zo kan hij uitgerust kan worden met het Highway Driving Pilot-systeem (HDP), dat de auto onder bepaalde condities ‘zelfrijdend’ maakt. Vijftien sensoren, waaronder twee lidars, stellen hem in staat om voorwerpen in een volledig 360°-gezichtsveld te detecteren en om te reageren op de weg en andere gebruikers om potentiële aanrijdingen te voorkomen.

In de praktijk zul je het systeem in eerste instantie waarschijnlijk enkel in Duitsland kunnen gebruiken, op bepaalde stukken snelweg. Dat is vandaag immers ook het geval voor de Mercedes EQS en S-Klasse met Drive Pilot. Tot een snelheid van 60 km/h kan je het stuur helemaal uit handen geven, maar je wordt wel geacht om de touwtjes terug in handen te nemen zodra je sneller rijdt of de omstandigheden wijzigen.

Vanzelfsprekend zal het aantal wegen waarop je de HDP kunt activeren gestaag uitbreiden. Wanneer ons land de deur openzet voor de zelfrijdende auto, dat is nog niet duidelijk. 

Thuisbatterij 

De EV9 beschikt standaard over een V2L-functie (Vehicle-to-Load). Dat is niet nieuw, maar daarom niet minder relevant. Je kunt de stroom in de aandrijfaccu gebruiken om elektrische apparaten met maximaal 3,68 kW aan vermogen te voeden. Handig voor wie graag kampeert of klust in open lucht. 

Nog veel interessanter is dat Kia op termijn de mogelijkheid biedt om via de Kia Connect Store de zogenaamde Vehicle-to-Grid-functie (V2G)  toe te voegen. Vooral mensen met zonnepanelen zullen daar baat bij hebben: ze kunnen de energie van hun fotovoltaïsche installatie opslaan in hun Kia EV9 en deze vervolgens als thuisbatterij gebruiken.

Sterker nog, ze kunnen de stroom ook verkopen aan het net. Tot zover de theorie. Er moet nog heel wat water naar de zee stromen voordat dit wettelijk geregeld is. Bovendien heb je ook een bidirectionele laadpaal nodig om van dit systeem te kunnen profiteren. 

Flexibele lounge

De Kia EV9 biedt configuraties met zeven en zes plaatsen. De tweede zetelrij biedt de keuze uit vier zetelopties, een wereldprimeur voor een EV: een driezitsbank, onafhankelijke basiszetels, relaxzetels en twee onafhankelijk draaibare zetels. digital 1920x1080 ev9 gtl kr int 2

Wanneer de EV9 is uitgerust met de relaxzetels op de tweede rij, kunnen de inzittenden op de eerste en tweede rij tegelijk een ruststand aannemen terwijl de SUV wordt opgeladen. De optionele draaibare zetels op de tweede zetelrij kunnen 180 graden worden gedraaid voor gesprekken met de passagiers op de derde rij.

RWD of AWD

De EV9 zal zijn première beleven op de Seoul Mobility Show 2023. Begin april wordt hij tevens tentoongesteld op het internationale autosalon van New York. Op prijzen en uitrustingsgegevens is het nog even wachten. Hij zal sowieso pas in 2024 verkrijgbaar zijn bij ons.

Er zal dan keuze zijn tussen drie aandrijfversies: een RWD met standaardaccu (76,1 kWh) en 150 kW aan vermogen, nog een RWD met grote accu (99,8 kWh) en 160 kW, en de AWD, die altijd met de grote accu wordt geleverd en 283 kW puurt uit zijn twee elektromotoren. Dankzij die potente combinatie snelt de SUV in nauwelijks 6,0 seconden van 0 naar 100 km/h.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.