Nieuws

© Jeep

Jeep Renegade viert tiende verjaardag en gaat nog even door

08 februari 2024
Door Alain Devos

De Renegade dateert al van 2014, maar Jeep houdt hem zeker nog een tijdje in productie. Een nieuw interieur en ook efficiënter infotainment moeten de compacte SUV weer wat aantrekkelijker maken.

 

Een auto die zijn tiende verjaardag viert, we maken het niet vaak meer mee. Het is dus echter wel de leeftijd van de Jeep Renegade, die compacte, technisch met de Fiat 500X verwante en dan ook in Italië gebouwde SUV dateert immers al van 2014. In 2018 was er wel een vrij ingrijpende facelift met ook nieuwe motoren en dito infotainment, die maakten toen dat de auto weer mee was met de concurrentie. Een volledig nieuwe Renegade komt er vermoedelijk niet meer, precies daarom heeft Jeep het model nu nog eens onder handen genomen.Jeep Renegade viert tiende verjaardag en gaat nog even door 02

Nieuw interieur

Aan de buitenkant is daar nauwelijks iets van te merken, in het interieur gelukkig wel. De Renegade heeft immers een nieuw en volledig digitaal dashboard van 10,25 duim gekregen, in de middenconsole werd een evengoed nieuw scherm van 10,10 duim voor het naar verluidt ook veel sneller werkend infotainment geïntegreerd. Jeep Renegade viert tiende verjaardag en gaat nog even door 04Het is er eentje van het aanraaktype, eronder behield Jeep gelukkig ook nog een reeks echte knoppen voor onder meer de bediening van de klimaatregeling. Apple CarPlay en Android Auto komen draadloos, er is een Alexa-spraakassistent en de achteruitrijcamera zorgt nu voor beelden in een veel betere HD-kwaliteit. We waren het bijna vergeten, er is ook een nieuw stuurwiel.

Iets zuinigere motoren

Voor de aandrijving is er nog steeds keuze uit twee benzinemotoren. De e-Hybrid 1.5 is er eentje van het mild-hybride type, de vierwielaangedreven 4xe is een CO2-vriendelijke plug-inhybride. Jeep Renegade viert tiende verjaardag en gaat nog even door 03Jeep belooft een zowat 5 procent lager verbruik, met dank aan een nieuwe kalibratie van motor en batterij en aan banden met minder rolweerstand. Er worden nog altijd verschillende uitrustingsniveaus voorzien, de meest avontuurlijke klanten moeten beslist voor de ruigere Trailhawk gaan. Voor wie niet echt behoefte heeft aan echte terreincapaciteiten is er ondertussen natuurlijk ook de net iets kleinere Avenger, die kan je ook krijgen met een volledig elektrische aandrijving.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.