Nieuws

© Jeep

Jeep brengt Wrangler voor modeljaar 2024 naar Europa met nieuwe hybride aandrijflijn

12 september 2023
Door Patrick Robays

Als oer-Jeep bij uitstek is de Wrangler al decennia één van de meest iconische 4x4’s in autoland. Liefhebbers kunnen zich verheugen: Jeep brengt de nieuwe Wrangler modeljaar 2024 naar Europa. Die blijft uiteraard trouw aan de Wrangler-formule, maar pakt volgens Jeep uit met nog verbeterde offroad-capaciteiten, een rist nieuwe technologie, een opgefriste look en een nieuwe hybride aandrijflijn.

 

5 miljoen Wranglers bouwde Jeep al sinds de introductie van het model, intussen bijna 80 jaar geleden. De Wrangler staat, misschien nog meer dan andere ‘pure’ 4x4’s, synoniem voor vrijheid en avontuur en wellicht precies daarom heeft ‘ie ook een erg trouwe fanclub. Logisch dus dat Jeep het typische en unieke Wrangler-DNA behoudt op de nieuwe generatie. Uiteraard overgoten met een modern sausje, zodat ‘ie qua design en technologie weer helemaal mee is met de tijd. 

Go anywhere, do anything 

De offroad-kwaliteiten van de oer-Jeep mogen best legendarisch genoemd worden. De Wrangler is gebouwd om het moeilijkste terrein de baas te kunnen en Jeep omschrijft de nieuwe generatie dan ook zonder schroom als de meest capabele en compromisloze onder de 4x4’s. Het is dus niet omdat de Wrangler wat opgefrist wordt en moderne toeters en bellen krijgt dat ‘ie toegeeft op zijn terreinkwaliteiten.

Een koetswerk-op-frame vormt trouwens nog steeds de oerdegelijke basis voor de Wrangler, al werden de wieltreinen wel bijgeschaafd voor een verfijndere rijdynamiek, een verbeterd comfort en een nog veiliger weggedrag op gewone wegen. Over veiligheid gesproken: de nieuwe Wrangler krijgt van huis uit voortaan ook elektronische hulpjes mee zoals bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en een systeem dat waarschuwt bij het ongewild verlaten van de rijstrook. 

Blokkendoosvorm

Aan het design zelf raakte Jeep amper. De grille ziet er wat anders uit en de antenne is voortaan geïntegreerd in de voorruit, zodat de typische Wrangler-blokkendoosvorm nu nog zuiverder oogt. De Jeep-lui wisten wel nog vijf nieuwe velgen – 17 tot 20 inch groot – en een nieuwe koetswerkkleur uit hun hoed te toveren. Aan de vele openluchtopties werd gelukkig niet geraakt: je kunt de Wrangler-vrijheid nog altijd in verschillende dakmodi genieten.

In het interieur van de nieuwe Wrangler valt meteen het nieuwe centrale aanraakscherm op. Met zijn 12,3 duim is dat het grootste scherm ooit in een Wrangler. In het display ‘huist’ een nieuwe generatie van het Uconnect-infotainmentsysteem van Jeep. Die nieuwe generatie is volgens de constructeur vijf keer sneller dan de vorige en laat ook over-the-air updates toe én een reeks connectiviteitsdiensten om het leven aan boord helemaal af te stemmen op de huidige tijd.

Overigens laat Jeep ook weten dat de standaarduitrusting van de Wrangler opgeschroefd werd. Zo behoren onder meer ledverlichting rondom, lederen stoelbekleding, 12-voudig elektrisch verstelbare stoelen vooraan, een Alpine Premium-audiosysteem met 9 luidsprekers, parkeersensoren en een achteruitrijcamera tot de standaarduitrusting. Jeep biedt in Europa twee versies aan: Sahara en Rubicon. 

Plug-inhybride aan zet 

Tegen 2030 moeten alle in Europa verkochte Jeeps volledig elektrisch zijn, schrijft het Stellantis-actieplan voor. Op sommige Europese markten kunnen klanten nog wel (tijdelijk) kiezen voor een klassieke benzineversie, maar Jeep zet in onze contreien volop in op de plug-inhybride. De nieuwe 4xe-aandrijflijn, volgens Jeep de meest geavanceerde aandrijflijn ooit in een Wrangler, puurt 380 pk en 637 Nm uit de combinatie van zijn 2-liter 4-cilinder turbomotor en twee elektromotoren. Een achttrapsautomaat brengt de power op de weg. Zuiver elektrisch raakt de 4xe volgens Jeep 51 kilometer ver.

De eerste nieuwe Wranglers zullen hun opwachting bij de Europese dealers maken in de eerste helft van volgend jaar. Voor de Wrangler 4xe plug-inhybride in Sahara-uitvoering tel je minimaal € 80.500 neer.

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.