Nieuws

© Jaguar

Jaguar vindt zichzelf helemaal opnieuw uit met gedurfde Type 00

03 december 2024
Door Alain Devos

Geen paniek, de Type 00 is nog niet het model waarmee Jaguar straks opnieuw potentiële klanten zal proberen overtuigen. De in Miami onthulde conceptcar is veel eerder een intentieverklaring dan een nieuwe auto, de Britse constructeur wil ons blijkbaar vooral duidelijk maken dat er een compleet nieuwe weg wordt ingeslagen.

 

We zouden ‘gemeen’ kunnen zijn en poneren dat de Type 00 een compleet overbodig misbaksel is. We zouden ook nog eens kunnen herhalen dat je met alleen marketing en aanverwante prietpraat echt geen auto’s kan verkopen, laat staan een automerk redden. Maar we gaan ‘lief’ zijn en Jaguar nog even het voordeel van de twijfel gunnen. Tot de Britten met hun eerste nieuwe productiemodel komen, de auto die het haast vergeten merk dan echt weer op de kaart moet krijgen. HERO IMAGERY 16x9 BLUE REAR 34

Kunstwerk op wielen

In afwachting moeten we het dus met de Type 00 doen, voorgesteld tijdens de Miami Art Week en ook echt bedoeld als een soort kunstwerk op wielen. Bij Jaguar hebben ze het over – vrij vertaald – uitbundig modernisme, dat is dan eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Het koetswerk ziet er zelfs voor een conceptcar heel gedurfd uit, de Type 00 lijkt eerder uit een stripverhaal te zijn ontsnapt dan dat hij uit de ontwerpstudio van een ‘echte’ autobouwer komt. De coupé-achtige wagen heeft een lange motorkap (hallo E-Type?) en een tot helemaal achteraan aflopend dak, een klassieke achterruit is er niet. Ook de deuren zijn enorm groot en zowel de voor- als de achterkant worden gedomineerd door massief ogende en van koelopeningen voorziene ‘blokken’ met de vorm van een rechthoek.HERO IMAGERY 16x9 BLUE FRONT 34

Toch is er ook grote aandacht aan de aerodynamica besteed, zo zijn de buitenspiegels vervangen door intrekbare camera’s. De lichtblokken zijn zo fijn dat je ze haast niet ziet, ook de inzetstukken uit – echt waar – koper op de flanken moeten voor een zekere elegantie zorgen. Er staan ‘springende’ jaguars op, kwestie dat je toch nog kan zien om welk merk het hier eigenlijk gaat. De overhang vooraan is veel korter dan die achteraan, samen met de gigantische 23-duimsvelgen versterkt dat de sportieve uitstraling van de Type 00. Er zijn meteen twee exemplaren, eentje in Miami Pink en eentje in London Blue. Die kleuren staan zowel voor de typische art deco-sfeer uit Miami als het Britse erfgoed, horen we. Indrukkend is de auto beslist wel. Of hij ook mooi is... moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.Design Vision Int SH015Alt

Alles anders

Je raakt in de auto via twee grote vleugeldeuren. Door het interieur lopen drie lijnen uit messing, dat is een legering van koper en zink die als voordeel heeft dat het een hard materiaal is dat zich door verhitting toch relatief makkelijk laat bewerken. Het kleurt na een tijdje ook roos, nog een reden waarom Jaguar dat als een van de koetswerktinten gebruikt. Er zijn nog wel wat meer originele materialen, zoals een soort kalksteen voor de onderkant van de stoelen en de middenconsole en handgeweven wol voor de bekleding.Design Vision Screen deployed v001

De slechts voor twee personen bedoelde binnenkant van de Type 00 oogt verder eerder sober, al is alle vandaag ‘onmisbare’ technologie natuurlijk wel aanwezig. Onder de voorruit wordt de voor het rijden essentiële informatie getoond, in het dashboard schuilen ook nog op het ‘gepaste’ moment tevoorschijn komende schermen en (onderaan) bergvakken. Over de hele lengte van het interieur loopt een heel hoge middenconsole, door Jaguar ruggengraat genoemd. Er volgt dan nog een lange en echt wel van de pot gerukte uitleg over een in de linkerflank van de auto ‘verstopte’ Prism Case. Daarin zitten totems van messing, travertijn en albast. Afhankelijk van welke van die drie objecten je in de auto plaatst, veranderen de weergaves van de schermen en ook de verlichting en nog wel wat andere zaken die voor apart sfeertje moeten zorgen. Hoe Jaguar dat allemaal nog verder ‘omschrijft’... wil je echt niet weten.Design Vision PrismInCar FJ PR IMAGERY 16x9 13

En wat nu?

Tot wat deze Type 00 nu echt zal leiden? Daar hebben we eigenlijk nog altijd een beetje het raden naar. Jaguar gaat voor een volledig elektrische toekomst, maar het duurt nog tot eind volgend jaar voor we een eerste productiemodel te zien krijgen. Dat zou dan wel een ongetwijfeld heel sportief ogende vierdeursberline worden, maar veel meer kunnen we er voorlopig nog niet over vertellen. De auto zal op een nieuw en exclusief door Jaguar te gebruiken JEA-platform staan, hij krijgt een batterij die voor een rijbereik van 770 kilometer kan zorgen en ook heel snel snelladen toelaat. Over de aandrijving van de conceptcar wordt niets verteld, het is allicht ook niet de bedoeling dat er echt mee wordt gereden. Een artistiek statement van jewelste, dat is het dus wel.Design Vision HERO TOP DOWN 16x9

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.