Nieuws

Is niet-elektrisch nog een optie voor bedrijven na 1 juli 2023?

14 juni 2023
Door Dieter Quartier

Een vijf-voor-twaalfvraag waarop het antwoord volgens sommigen “neen” is, maar op zijn minst enige nuance en duiding verdient. Die geeft Frederic Denies, Marketing & Consulting Manager Athlon Belgium.

 

Over enkele weken gaat een nieuwe set fiscale spelregels voor bedrijfswagens in voege. De fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides en andere niet-emissievrije voertuigen zal stelselmatig dalen vanaf 2025. “Terwijl het percentage vandaag wordt vastgeklikt voor de hele gebruiksduur, is dat voor nieuwe bestellingen vanaf 1 juli niet meer het geval, als je niet voor een elektrische auto gaat”, verklaart Denies, die op de consultancy-afdeling van Athlon het aantal vragen hierrond ziet toenemen.Frederic Denies Athlon autonieuws

Wie niet klaar is om elektrisch te gaan, wil natuurlijk graag weten of een plug-inhybride, diesel, benzine of hybride nog interessante alternatieven kunnen zijn, zowel voor als na 1 juli. Het antwoord is situatie-afhankelijk en vergt een nauwkeurige total cost of ownership-berekening.

Plug-inhybride nog interessant?

Plug-inhybrides zijn de jongste jaren uitgegroeid tot de ideale opstap naar elektrisch rijden. “Ze bieden the best of both worlds, zonder range anxiety of laadstress. Bovendien zijn ze verkrijgbaar in heel wat koetswerktypes en formaten. Bij elektrische wagens is het aanbod vandaag nog steeds beperkter,” zegt Athlon’s Consulting Manager. 

“Vanaf 2025 zal de aftrekbaarheid met stappen van 25 procent per jaar dalen, om tegen 2028 nul procent te bedragen. De total cost of ownership van de plug-in zal dus progressief stijgen. Ook de diesels en benzines zullen steeds duurder worden door hetzelfde mechanisme, maar in mindere mate. Ze vertrekken immers van een lagere initiële aftrekbaarheid – gemiddeld zo’n 50 à 60 procent, terwijl plug-inhybrides van 96 à 100 procent naar nul evolueren.”

Onderschat effect van de solidariteitsbijdrage 

Hoe pas je daar als bedrijf een mouw aan? “Je moet erop voorbereid zijn. De impact van de dalende aftrekbaarheid zal pas echt voelbaar zijn vanaf 2025. In 2023 en 2024 behoud je immers het aftrekpercentage dat vandaag ook van toepassing is. Er is echter een ander element dat bedrijven meteen in de portefeuille zullen voelen als ze niet overstappen op elektrisch vanaf 1 juli: de multiplicator die wordt toegepast op de solidariteitsbijdrage, ook wel CO2-bijdrage genoemd”, waarschuwt Denies.

“Vandaag betaal je zo’n € 30 per maand aan CO2-bijdrage voor een plug-inhybride. Dat bedrag wordt vermenigvuldigd met een steeds groter wordende factor. In 2023 bedraagt hij 2,25, maar tegen 2027 wordt dat 5,5. Dezelfde auto kost over enkele jaren dus € 165. En dan hebben we het nog niet gehad over de benzine- en dieselvoertuigen. Schommelt de CO2-bijdrage voor deze wagens vandaag rond de € 70 à € 80, dan moet je tegen 2027 rekening houden met € 385 à € 440.”

Tijd voor een doorlichting 

Met andere woorden: niet-elektrische auto’s zijn na 1 juli 2023 nog wel een optie, maar ze worden op termijn fiscaal en financieel erg duur. “De invoering van de nieuwe fiscale regels vormt misschien ook het ideale moment om je mobiliteitsbeleid tegen het licht te houden. Is je carpolicy nog wel up to date? Heb je aan laadpalen thuis en op het werk gedacht? Allicht is het ook een goed idee om de nodige aandacht te besteden aan het federale mobiliteitsbudget. Dat was nooit eerder zo interessant voor heel wat medewerkers, zeker in het licht van thuiswerken”, besluit Denies.

Dit interview is gebaseerd op de Athlon Belgium’s Expert Talks podcast Is niet-elektrisch nog een optie na 1 juli 2023?, die je hier kunt beluisteren.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.