Uit de maandelijkse cijfers die door Febiac telkens op de eerste dag van de nieuwe maand worden bekendgemaakt blijkt dat februari 2024, dat een werkdag meer telde dan dezelfde maand in 2023, goed was voor 43.723 nieuwe personenwagens, wat 9,6 procent meer is dan vorig jaar.
Met dat cijfer staat de teller na twee maanden op 90.390 stuks of 13,4 procent meer nieuwe auto’s dan de 79.730 stuks vorig jaar aan het eind van februari. De groei was de voorbije maand vooral toe te schrijven aan een hoger aantal nieuwe inschrijvingen door particulieren, stelt Febiac. Die schreven in februari 13,9 procent meer auto’s in dan in februari 2023 en vertegenwoordigden vorige maand 41,7 procent van alle inschrijvingen van nieuwe auto’s, terwijl dat vorig jaar in februari 37,6 procent was.
Met 5.832 nieuwe inschrijvingen steeg de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen in februari met 8,6 procent. In de eerste twee maanden van 2024 werden in ons land 12.193 nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen ingeschreven, wat een stijging van 12,2 procent betekent ten opzichte van 2023.
Het is misschien saai, maar goed, ook nu weer was BMW de marktleider, met 4.366 ingeschreven auto’s in februari, wat 19,62 procent meer is dan vorig jaar. Volkswagen was wel tweede in de rangschikking van vorige maand, maar wist met 3.661 stuks wel 0,33 procent minder auto’s te registreren dan de 3.673 van vorig jaar februari. In het maandklassement prijkt Audi op drie, Mercedes op vier en Toyota op vijf.
INSCHRIJVINGEN FEBRUARI 2024 – bron FEBIAC
Peugeot kende een slechte maand februari, met 25,26 procent minder immatriculaties (2.196 ten opzichte van 2.938). Tesla deed het omgekeerde en wist maar liefst 179,80 procent beter te doen in februari 2024, met 2.272 auto’s in plaats van 812 stuks vorig jaar.
Over de eerste twee maanden werden gecumuleerd 13,37 procent meer auto’s ingeschreven dan vorig jaar (90.390 in plaats van 79.730). Daarbij is het logischerwijs nog steeds BMW dat het marktleiderschap claimt, met 9.804 auto’s en 10,85 procent marktaandeel. Dat is 25,71 procent beter dan vorig jaar over de eerste twee maanden.
Gecumuleerd is Audi tweede (7.732 auto’s). Het merk heeft daarmee een marktaandeel van 8,55 procent en doet een mooie 42,42 procent beter dan januari en februari vorig jaar.
De derde plaats is voor Volkswagen, dat in de cumul met 7.732 auto’s maar nipt meer verkocht (+1,84 procent) dan vorig jaar (6.947) en een marktaandeel heeft van 7,83 procent.
Volvo, dat na Mercedes op de vierde plaats gecumuleerd vijfde is, heeft er twee goede maanden opzitten, aangezien het Zweedse merk 43,45 procent meer auto’s wist in te schrijven en met 5.570 stuks 6,16 procent marktaandeel heeft. Dat zal ongetwijfeld verder stijgen nu de leveringen van de succesvolle EX30 op gang komen.
De eerste twee maanden van 2024 waren niet goed voor Peugeot, wat we reeds schreven, maar ook Ford, met een daling van 13,70 procent ten opzichte van vorig jaar en Citroën (-10,95 procent) zijn het jaar niet goed gestart. Hetzelfde geldt voor Opel, dat na twee maanden 34,77 procent achterloopt op de resultaten van vorig jaar en maar 17de is in de rangschikking.
INSCHRIJVINGEN CUMUL 2024 – bron FEBIAC
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853