Nieuws

© Ineos Fusilier

Ineos Fusilier werpt zich op als kleine elektrische G-Klasse

23 februari 2024
Door Dieter Quartier

De naam doet misschien wat wenkbrauwen fronzen, maar het design van de derde telg binnen de Ineos-familie stemt de liefhebbers wellicht vrolijk. De gelijkenis met de G-Klasse van Mercedes-Benz is treffend. Heeft Ineos binnenkort weer een rechtszaak aan zijn been?

 

Land Rover was niet bepaald happy toen Ineos de Grenadier voorstelde. “Plagiaat! Schaamteloze kopie van de Defender!” klonk het in Coventry. Je kunt ze moeilijk ongelijk geven. Het heeft Ineos er geenszins van weerhouden om voor zijn derde, kleinere model opnieuw de mosterd te gaan halen bij een icoon, deze keer eentje van Duitsen bloede.

Eén blik volstaat om in de Ineos Fusilier de Mercedes-Benz G-Klasse te herkennen. Toeval of niet, beide wagens worden in elkaar geschroefd door Magna Steyr in Graz. Je zou haast gaan geloven dat de Oostenrijkers stiekem de bouwplannen van de G aan Ineos hebben doorgespeeld…

Fusilier: elektrisch met of zonder range extender

Maar dat is natuurlijk niet zo. In vergelijking met de Grenadier (en de G-Klasse) is de Fusilier ietsje kleiner. Hij rust op een gloednieuw skateboardplatform, waarbij de batterij (van Samsung) integraal deel uitmaakt van de structuur. Die is van hoogwaardig staal, terwijl de keuze op aluminium viel voor de deuren, de motorkap en de kofferklep.

Dat de Ineos Fusilier elektrisch zou zijn, dat wisten we. Verrassend genoeg kondigt de Britse chemiereus en sinds kort autobouwer vandaag aan dat er ook een versie met range extender komt. Daarbij neemt een kleine benzinemotor de rol van generator op zich. Het concept van wijlen de BMW i3 REX en de Mazda MX-30 R-EV krijgt dus navolging uit onverwachte hoek. 

Prijzen Ineos Fusilier

De specificaties zouden later dit jaar vrijgegeven worden. Op prijzen is het nog wachten tot 2026, wanneer de productie wordt opgestart. Ze zijn er dus vroeg bij bij Ineos. 

Allicht willen ze van de hype profiteren om zo veel mogelijk pre-orders binnen te rijven – een trucje dat Tesla ons geleerd heeft met de Model 3.

Deel op

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.