Vandaag toonde Volkswagen in China de ID. Aero, een concept car waarmee VW ons een voorproefje geeft van de eerste elektrische sedan die het merk wereldwijd wil gaan lanceren. 
De ID. Aero is de voorbode van het vlaggenschip van de groeiende elektrische ID-familie van Volkswagen. Het van de concept car afgeleide productiemodel zal wereldwijd aangeboden worden in de hogere middenklasse en wordt het zesde lid van de ID-familie, na de ID.3, ID.4 en ID.5, de bij ons niet verkrijgbare ID.6 en de ID.Buzz.
Eerst in China, nadien ook bij ons De eerste productieversie die van de ID. Aero wordt afgeleid is voor de Chinese markt bestemd en zal in de tweede helft van 2023 op de markt komen. Niet lang daarna plant VW volgend jaar ook de opstart van de productie van een Europese variant in het Duitse Emden. Ook op de Noord-Amerikaanse markt zal het model te koop zijn.

Het studiemodel is bijna vijf meter lang en heeft een stroomlijncoëfficiënt van 0,23, wat aantoont dat veel werk werd gestoken in het aerodynamisch maken van de auto. De ID. Aero, die op de modulaire elektrische MEB-architectuur van VW gebouwd is, heeft korte overhangen voor- en achter en biedt door de lange wielbasis een erg ruim interieur. De wielen van de concept car zijn niet minder dan 22 duim groot en er zijn geen klassieke deurklinken maar wel verlichte aanraakvlakken die voor minder luchtweerstand zorgen.
Technisch gezien pakt de ID. Aero showcar uit met een rijbereik van tot 620 kilometer (WLTP) dat mogelijk is door een batterijpack met een netto-inhoud van 77 kWh. Verdere specificaties werden niet meegedeeld door Volkswagen.