Nieuws

© Hyundai

Hyundai Ioniq 5 N viert zijn debuut op het Goodwood Festival of Speed: eerste elektrische N-model

13 juli 2023
Door Patrick Robays

Vandaag introduceerde Hyundai op het Festival of Speed in het Engelse Goodwood de Ioniq 5 N. De Ioniq 5 is daarmee de eerste volledig elektrische Hyundai die de N-badge opgespeld krijgt. Hij toont de elektrische toekomst van de sportwagenafdeling van Hyundai, die al meteen nog meer elektrische N-modellen in het vooruitzicht stelt. Zullen de echte petrolheads overstag gaan? 

 

‘N’ staat bij Hyundai al enkele jaren synoniem voor hoge prestaties en een brede glimlach op het gelaat van de piloot. En ja, we schrijven bewust ‘piloot’, want aan het stuur van, bijvoorbeeld, een Hyundai i30 N voel je dat je aan het stuur van een echte rijdersauto zit waarin de rijbeleving centraal staat. Dagje circuit? Zo’n N-model staat helemaal z’n mannetje! 

N-expertise 

Nu krijgt voor het eerst een volledig elektrische Hyundai, de Ioniq 5 dus, de befaamde N-badge. Om ook de grootste petrolheads over de elektrische streep te kunnen trekken, konden de N-lui natuurlijk niets aan het toeval overlaten. Alle expertise werd uit de kast gehaald om van de eerste elektrische N een échte N te maken.IONIQ 5 N autonieuws 3

Zo werden het koetswerk en het onderstel verstevigd, werd de stuurkolom versterkt – allemaal in functie van een optimale rigiditeit – en werden de thermische eigenschappen van onder andere de batterij geoptimaliseerd met het oog op een zo groot mogelijke efficiëntie van de aandrijflijn. De Ioniq 5 N krijgt uiteraard ook de N-reminstallatie, Hyundai’s meest performante remsysteem dat ook op circuit voor voldoende uithoudingsvermogen garant staat. 

Boordevol prestatiesnufjes

Daarnaast propte Hyundai de Ioniq 5 N ook vol met allerhande exclusieve N-prestatiesnufjes. Ga er maar even voor zitten: N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound +, N e-shift, N Road Sense, N Torque Distribution, N Battery Preconditioning, Track SOC… Even op adem komen? ‘N e-shift’ en ‘N Active Sound’ moeten daarbij het rijgevoel en -geluid produceren die zo typisch zijn voor sportauto’s met klassieke verbrandingsmotoren. Kwestie van die petrolheads te overtuigen, natuurlijk…IONIQ 5 N autonieuws 9

En we hebben het nog niet eens over de power gehad! Twee motoren leveren tot 650 pk af aan de vier wielen. Toegegeven, dat is met de N Grin Boost-functie ingeschakeld, maar ook zonder braakt ‘ie nog ruim 600 pk uit: 609 om precies te zijn. De 84 kWh-batterij van de Ioniq 5 N kan een laadsnelheid van 350 kW aan en laat zich in 18 minuten bijladen van 10 tot 80%. Prestaties? In 3,4 seconden wordt vanuit stilstand 100 km/u aangetikt, de topsnelheid ligt bij 260 km/u. Rijbereik? Voorlopig onbekend. 

Onmiskenbaar N 

De Ioniq 5 N is ook van bij de eerste aanblik herkenbaar als een Hyundai N-model. Ten opzichte van de ‘brave’ Ioniq 5 heeft de N-versie een gewijzigde neus voor een betere koeling, krijgt de achterkant een achterspoiler en diffuser aangemeten en staat ‘ie op indrukwekkende 21 inch grote wielen. Ook het oranje kleuraccent onderaan wijst op de N-genen, net als het met kuipzetels, N-emblemen en blauwe accenten getooide interieur.IONIQ 5 N autonieuws 8

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.