Nieuws

© SsangYong

Hoeveel publieke laadpalen zijn er in België vandaag?

29 augustus 2022
Door Dieter Quartier
Ons land was tot nog toe geen koploper inzake publiek toegankelijke elektrische laadinfrastructuur, maar we zijn wel aan een flinke inhaalbeweging begonnen. In vergelijking met vorig jaar kwamen er al 3.789 normale laadpunten en 112 DC-snelladers bij - en het jaar is nog niet om.

De cijfers komen van het European Alternative Fuel Observatory (EAFO), een onafhankelijk organisme dat Europawijd gegevens verzamelt rond voertuigen met alternatieve aandrijving en de bijhorende laad- of tankinfrastructuur.

Op hoeveel laadpalen we momenteel zitten? Dat zeggen de cijfers niet. Wél zeggen ze hoeveel laadpunten er zijn (‘recharging points’). Wat is het verschil? Een laadpunt is een “stopcontact” om te laden, een laadpaal is een paal waarin zo’n stopcontact is verwerkt. Een laadpaal heeft meestal twee laadpunten, en dat leidt soms tot verwarring en verkeerde interpretaties van de cijfers.
ac public recharging points afir© EAFO

Snelle groei in laadinfra

Om tot de kern van de zaak te komen: er zijn in België vandaag 17.017 gewone laadpunten met wisselstroom geregistreerd. Als je ervan uitgaat dat er normaliter twee punten per paal zijn, dan zijn er zo’n 8500 laadpalen. Daarnaast zijn er 822 snellaadpunten op gelijkstroom (Ionity, Fastned, Allego, Tesla Supercharger,…). 

We zullen de komende weken met andere woorden de kaap van 18.000 laadpunten ronden en begin 2023 een nieuwe mijlpaal zetten als de teller op 20.000 komt te staan.

De voornaamste groei zit hem in de driefasige wisselstroomlaadpunten met een vermogen tussen 7,4 kW en 22 kW. Die schieten bijna letterlijk als paddenstoelen uit de grond: in de eerste zeven maanden van het jaar zijn er 3.053 bijgekomen, wat overeenstemt met 14 stuks per dag.

Aan snelladerzijde zijn vooral de DC-laders met een vermogen tussen 150 kW en 350 kW opmars (+ 55 stuks year-to-date ten opzichte van heel 2021), gevolgd door de ‘traagste’ categorie van snelladers, dat wil zeggen de laadpunten die minder dan 50 kW afleveren (+ 48 stuks).
dc public recharging points afir© EAFO

Hoeveel laadpunten per EV?

Hoeveel laadpunten zijn er dan per elektrisch voertuig? Volgens EAFO.eu zijn er in België momenteel 65.344 volledig elektrische en 138.098 plug-inhybride personenwagens. Als je dat aantal deelt door het totale aantal laadpunten (17.017 plus 822), dan kom je op 11,5 voertuigen per laadpunt. 

Dat is een stuk minder goed dan Nederland. Daar rijden 261.062 full electric en 149.196 plug-inhybrides rond. Er zijn in Nederland 97.044 gewone laadpunten en 3.048 snelladers. Dezelfde rekenoefening levert een resultaat op van iets meer dan 4 voertuigen per laadpunt.

Of we met België ook naar deze verhouding moeten, dat wordt door sommigen betwijfeld. Er zijn in ons land immers veel meer woningen met een eigen oprit of garage. Anderzijds neemt het aantal voertuigen met een stekker sterk toe en moet de laadinfrastructuur zeker een tandje bijsteken om de verhouding tussen aantal voertuigen en laadpalen niet verder te doen stijgen. 
fleet m1 total number© EAFO

Drie regio’s, drie snelheden

Vlaanderen mikt in elk geval op 100.000 “semi-publieke laadequivalenten” tegen 2030, wanneer er naar schatting minstens een miljoen elektrisch oplaadbare voertuigen zullen zijn in het gewest. Maar wat is dat, zo’n laadequivalent?

“We hebben gekozen om de doelstelling van het aantal publieke laadpunten op een uniforme manier uit te drukken in Charge Point Equivalent (CPE) omdat de ene laadpaal niet meer dezelfde is, als de andere laadpaal. De huidige laadpalen verschillen namelijk enorm in laadvermogen, en dit zal in de toekomst nog verder toenemen. Een laadpaal met een beperkt vermogen (3-7 kW) komt overeen met 1CPE, bij een laadpaal met een hoger vermogen (11-22 kW) zijn dat 2CPE. Hoe hoger het vermogen, hoe hoger het CPE-cijfer. Laadpunten die slechts 10 uur per dag toegankelijk zijn voor iedereen tellen voor de helft mee in dit CPE. Daarmee hanteren we dezelfde telling als Europa reeds doet.”, aldus de bevoegde minister, Lydia Peeters.

In de hoofdstad spreekt men echter van laadpalen. De ambities van Brussel zijn sowieso klein bier in verhouding: de doelstelling is “11.000 laadpalen die toegankelijk zijn voor het publiek in 2035”, aldus Leefmilieu Brussels. Op de website van het Waalse Gewest valt te lezen dat  «  l'ambition est de disposer de 5600 bornes et 12.000 points de chargement rapides, publics et privés, pour 2026 ». 

{module Ad Car matchers Gold H}

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.