Nieuws

© Tesla

Hoeveel kost een Tesla Model 3 over 5 jaar en (bijna) 120.000 kilometer?

13 november 2023
Door Dieter Quartier

Elektrische auto’s zijn duur in aankoop, maar zijn minder duur om te onderhouden en kosten je ook minder aan energie. Betekent dat een gunstige TCO (total cost of ownership) voor de populaire Tesla Model 3? 

 

Tesla-rijder Kim Java uit Amerika maakt op Youtube de balans op voor haar Model 3 uit 2018, waarmee ze 70.000 mijl (zo’n 112.000 kilometer) heeft gereden. 

De grootste kostenpost was natuurlijk de aankoopprijs, in dit geval $ 54.000. Dat was voordat Tesla de prijzen fors naar beneden toe bijstelde. Kim kwam wel in aanmerking voor het Amerikaanse federale belastingvoordeel van $ 7.500, dus de werkelijke prijs die ze betaalde voor haar Model 3 was $ 46.500. 

Tweede grootste kostenpost voor haar Tesla Model 3 was de verzekering, die $ 6.200 bedroeg over vijf jaar. De onderhoudskosten kwamen op $ 2.400 en de reparatiekosten op $ 214. Het enige wat moest vervangen worden, was een van de onderste draagarmen van de ophanging.

De energiekosten bedroegen in haar geval $ 2.300 op vijf jaar. Ze heeft haar Model 3 vooral thuis opgeladen, met een gemiddelde kostprijs van $ 0,11 à $ 0,14 per kilowattuur. Aan wegenbelasting moest Kim $ 820 dollar betalen, zodat het totaal op $ 58.500 komt.

Klopt deze rekening?

Is dit een correcte berekening van de Total Cost of Ownership, vraag je je allicht af? Het antwoord is neen, want er wordt geen rekening gehouden met de restwaarde van de auto en evenmin met de verloren interesten op het kapitaal dat ze aan de auto spendeerde. Ook over de banden wordt met geen woord gerept.

De restwaarde is nochtans de allergrootste factor in het totale kostenplaatje. Zo kan het zijn dat een auto die $ 50.000 kost, na vijf jaar nog $ 30.000 waard is en dus een afschrijving heeft van $ 20.000, terwijl de Model 3 van Kim $ 46.500 heeft gekost maar misschien nog maar $ 20.000 waard is bij herverkoop, wat het waardeverlies op $ 26.500 zou brengen. 

Ook van toepassing in Europa?

Of de Amerikaanse prijzen vergelijkbaar zijn met de Europese? Wij betalen doorgaans meer voor onze auto’s. Ook onze verzekerings- en energieprijzen liggen gemiddeld hoger. Dezelfde opmerking geldt voor banden, reparaties en onderhoud. De restwaardes zijn gemiddeld genomen wel hoger, al is dat natuurlijk heel model-, plaats- en momentafhankelijk.

Een Tesla Model 3 die in Vlaanderen vandaag € 30.000 waard is als occasie, kan € 32.000 opleveren in Nederland. Maar morgen kan die prijs bijvoorbeeld zakken naar € 29.000, om overmorgen te stijgen naar € 31.000. De markt voor elektrische auto’s is zeer dynamisch. Ze goed in de gaten houden is dan ook cruciaal.

Deel op

Lees meer over

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.