Nieuws

© Volkswagen

Hoeveel kost de VW ID. Buzz? Minder dan zijn concurrenten…

23 mei 2022
Door Dieter Quartier
D’Ieteren heeft de Belgische prijzen bekendgemaakt van de elektrische hippiebusreïncarnatie. De voorverkoop kan daarmee officieel van start gaan. Heb je genoeg op je spaarboekje staan?

De basisprijs van de VW ID. Buzz met vijf zitplaatsen bedraagt immers € 60.699 inclusief btw. De bestelwagenversie, VW ID. Buzz Cargo genaamd, kost een dikke € 7.000 minder en kan vanaf € 53.155,30 btwi (€ 43.940 excl. btw) besteld worden.

Ter vergelijking: de Mercedes-Benz eVito Tourer is er vanaf € 67.983,85 inclusief btw. Die biedt een gelijkaardig rijbereik, namelijk 359 kilometer (de VW haalt 374 km), maar heeft daarvoor wel een grotere batterij nodig. De Mercedes heeft immers 90 kWh netto aan boord, terwijl de VW veel lichter is gebouwd en mede daardoor toekomt met 77 kWh. De eVito is wel meteen voorzien van acht zitplaatsen – een configuratie die momenteel nog niet besteld kan worden bij VW – en is een half formaatje groter.

Opmerkelijke verschillen

Bij de bestelwagenversies bedraagt het prijsverschil tussen de Mercedes-Benz en de VW amper € 1.500 exclusief btw. Hoe dat komt? Simpel, de eVito in vrachtuitvoering wordt enkel verkocht met een kleine batterij en minder krachtige elektromotor. Je moet het stellen met 85 kW (116 pk) en 60 kWh aan netto accucapaciteit, zodat je rijbereik beperk is tot 312 kilometer. De eVito Tourer heeft bijna dubbel zoveel power: hij zet 150 kW (204 pk) op de voorwielen.

De VW ID. Buzz heeft net zoveel vermogen, maar hier zijn het de achterwielen die worden aangedreven. Het busje staat immers op het modulaire elektrische platform van de VW-groep, dat ook gebezigd wordt door de ID.4, Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron, enzovoort. Straf is dat VW een sleepgewicht opgeeft van één ton, terwijl de eVito van zijn maker geen aanhanger mag trekken.

Ook kan de VW veel sneller opladen van de eVito. Aan een snellader onttrekt de ID. Buzz desgewenst 170 kW. De eVito houdt het standaard bij 50 kW en als optie bij 80 kW of 110 kW naargelang van de versie (LCV of Tourer).

En de andere concurrenten?

De elektrische Citroën Space Tourer haalt maximaal 330 kilometer uit zijn batterij van 75 kWh bruto en ziet zijn vermogen beperkt tot 100 kW. De Franse constructeur wilt minstens € 61.690 btwi voor zijn elektrische minibusje. De technisch identieke Peugeot E-Traveller kost € 58.490 btwi in de naakte Business-livrei dus reken maar enkele duizenden euro’s extra om op het niveau van de VW ID. Buzz te komen.

Beide Fransozen mogen eveneens een geremde aanhanger van 1.000 kilo trekken. Ze kunnen snelladen aan 100 kW, wat opnieuw beduidend minder is dan Volkswagens hippe elektrobusje. Dat blijkt dus al bij scherp geprijsd, zeker als je rekening houdt met het feit dat hij voorzien is van de recentste technologie en daardoor de meeste van zijn rivalen de broek afdoet.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.