EV Belgium meldt dat gisteren de 100.000ste elektrische auto de weg is opgegaan. Daarmee wordt een belangrijke mijlpaal gehaald. In de loop van dit jaar nog zou dat aantal moeten verdubbelen. Tegen 2025 rijden er naar schatting zelfs een half miljoen EV’s rond in ons land. Volgens EV Belgium, een vzw die de belangen van EV-rijders en spelers in het domein van elektromobiliteit behartigt, verloopt het aantal inschrijvingen van elektrische auto’s bijna in exponentiële lijn. Met name de bedrijven bestellen massaal EV’s. De 200.000ste elektrische wagen zal waarschijnlijk nog in 2023 ingeschreven worden, aldus de organisatie.
In 2025 verwacht men dat de teller op 500.000 stuks zal staan. Tegen 2030 zou dat aantal moeten oplopen tot minstens anderhalf miljoen stuks. Dat stemt overeen met ruim één op vier auto’s die in België rondrijden. Of die cijfers niet wat te optimistisch zijn? Niet als je weet dat EV’s vooral besteld worden door bedrijven en dat zij vanaf 1 juli 2023 haast niet anders kunnen dan overschakelen op elektrisch, willen ze nog van enige fiscale voordelen genieten.
Korte vernieuwingscyclusDe Belgische bedrijven stelden in het eerste kwartaal van 2022 zo’n 560.000 personenwagens ter beschikking van hun personeel (cijfers op basis van de CO2-bijdrage die op deze auto’s betaald wordt door de werkgevers). Deze salariswagens zijn goed voor een kleine tien procent van het totale wagenpark (5,95 miljoen auto’s in augustus 2022), maar ze worden wel tweemaal zo snel vernieuwd als de auto’s aangekocht door de particuliere kopers.
Jaarlijks vernieuwen de bedrijven ongeveer een kwart van hun vloot: hun auto’s blijven gemiddeld vier jaar in dienst. Er worden met andere woorden 190.000 nieuwe salarisauto’s besteld per jaar. Als die vanaf 2024 voor 80 procent uit elektrische auto’s bestaan (gezien de fiscale wijzigingen), dan kom je tegen 2025 gemakkelijk aan een half miljoen stuks.
Zeker als je weet dat deze cijfers zelfs geen rekening houden met de auto’s die worden ingeschreven door zelfstandige zaakvoerders (vaak besloten vennootschappen) en natuurlijke personen (zelfstandigen) die hun auto zakelijk gebruiken en dus ook richting elektrisch worden geduwd.
Anderhalf miljoen EV’s tegen 2030Vanaf 2026 moeten bedrijfsauto’s verplicht emissievrij zijn (dus elektrisch of waterstof). De groei van het elektrische wagenpark in België zal dan ook niet te onderschatten zijn en anderhalf miljoen stuks tegen 2030 is allicht nog een onderschatting.
Naast de salariswagens, de auto’s van zelfstandige bedrijfsleiders en natuurlijke personen die hun auto beroepsmatig gebruiken zijn er ook de particuliere EV-rijders, een groep die eveneens sterk belooft te groeien. Er zitten immers goedkopere elektrische modellen aan te komen en de laadinfrastructuur, vandaag een heikel punt, zal in steeds mindere mate als een struikelblok worden beschouwd naarmate het aantal publieke laadpalen groeit.
Hoeveel laadpalen in BelgiëVolgens
eafo.eu (European Alternative Fuels Observatory) waren er eind 2022 zo’n 23.000 gewone laadpunten in ons land (AC-laders) en ongeveer 1.100 snelladers (DC fast chargers). Dat is een toename van 92 procent respectievelijk 54 procent op een jaar tijd.
Als dit groeipercentage aanhoudt, staat de teller eind dit jaar op 44.000 AC-laadpunten en 1.700 DC-snelladers. Daarmee lopen we nog een stuk achter op Nederland, maar de inhaalbeweging is duidelijk ingezet.