De wereld van de lichte vracht is minstens zo divers als die van de personenwagens. Wil je een chassis-cabine, pick-up of gesloten bestelwagen? Ga je er een aanhangwagen mee slepen? Moet er een laadvloer in en is een speciale inrichting vereist? Neem je nog een diesel of is de tijd rijp voor elektrisch? Voor een ondernemer is het niet altijd makkelijk om de juiste keuze te maken. Autonieuws helpt je bij het vinden van het juiste bedrijfsvoertuig aan de hand van vijf tips.
Een bedrijfsvoertuig is per definitie een werkinstrument en moet dus aan andere eisen beantwoorden dan een personenwagen. De eerste vraag die elke ondernemer zich dan ook moet stellen om de juiste keuze te maken is: waarvoor wordt het voertuig gebruikt? Is het een bestelwagen om lange afstanden mee af te leggen en rijdt hij vaak, of zal hij enkel dienen om personeel en materiaal tot op een werf te ver voeren? Maakt hij veel stops (distributie, pakjesdienst, enzovoort)?
Moet hij vaak in ondergrondse garages parkeren of rijdt hij ook op het onverhard? In ieder geval is een ‘one size fits all’-oplossing helaas niet voorhanden. Het zal noodzakelijk zijn om samen met de gewoonlijke bestuurder, als je dat zelf niet bent, na te gaan wat de vereisten zijn op het vlak van laadruimte en -vermogen, openingen, buitenafmetingen en andere praktische aspecten voordat je naar een verdeler stapt om daar op zoek te gaan naar het juiste voertuig.
Het aanbod begint bij compacte bestelwagens genre VW Caddy of Citroën Berlingo met een laadvolume van 3 tot 4 m3. In een segment daarboven vind je de middelgrote bestelwagens, zoals de Peugeot Expert of Mercedes Vito met tussen de 5 en 7 m3 aan laadvolume. Helemaal vanboven staan de echt grote knapen zoals de Fiat Ducato of Renault Master waarvan de omvang van de laadruimte van zo’n 7 tot meer dan 20 m³ kan oplopen. Er zijn daarnaast ook nog voertuigen die een bijkomende ombouw nodig hebben voor ze gebruikt kunnen worden, de zogenaamde “chassis-cabines” of “platform- cabines”.
Het gaat dan om een bestuurdersgedeelte met erachter een chassis of platform waar op een laadruimte wordt geplaatst door een koetswerkbouwer. Die laadruimte kan bestaan uit een open laad- of kipbak, voor tuinaannemers of bouwbedrijven, maar kan ook een ‘kast’ zijn, die kan variëren in leng te, hoogte en breedte naargelang er meer volumineuze dan wel zwaardere goederen moeten vervoerd worden.
Om de combinatie tussen personen- en goederenvervoer mogelijk te maken zijn de zogenaamde bestelwagens met ‘dubbele cabine’ erg populair. Dan heb je een passagiersgedeelte met twee rijen. Vooraan kunnen tot drie personen mee, achteraan nog eens drie en soms zelfs vier. Zo’n dubbele cabine beperkt logischerwijs het laadvolume want de plaats die door inzittenden wordt ingenomen is dan natuurlijk niet meer beschikbaar voor lading.
Een probleem dat zich altijd weer stelt bij lichte vrachtvoertuigen is het laadvermogen. Logischerwijs wil elke ondernemer al tijd zo veel mogelijk goederen en personen kunnen vervoeren zonder rekening te moeten houden met het gewicht ervan. Er geldt echter een beperking voor wie over een rijbewijs B beschikt: de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) bedraagt 3.500 kg.
Als je een grote bestelwagen of een kleine vrachtwagen hebt, met de nodige uitrusting en infrastructuur (denk maar aan een laadvloer, opbergrekken en -vakken, een compressor, een kraan, een eventuele laadbrug of een gereedschapskist), dan loopt het totale gewicht van het basis- voertuig en de uitrusting al snel op. Het gaat hier om de zogenaamde ‘tarra’, het leeggewicht van voertuig en toebehoren. Het laadvermogen is dan het verschil tussen de MTM van 3.500 kg (om met een rij bewijs B te mogen rijden) en de tarra van het voertuig. In veel gevallen is het laadvermogen daar door eerder beperkt.
Hoewel 500 of 600 kg op zich heel wat lijkt, is dat als laadvermogen voor een grote bestelwagen erg beperkt en vaak te weinig. In de meeste gevallen moet dan ook een nauwkeurige afweging gemaakt worden tussen de uit rusting die wordt voorzien en het gewenste laadvermogen. Let er zeker op dat je voer tuig niet overladen is, want de boetes zijn niet mals en wanneer de politie overgewicht vaststelt, mag je simpelweg niet ver der rijden tot (een deel van) de lading naar een ander voertuig is verplaatst.
Een klassieke bestelwagen heeft ofwel voorwiel-, ofwel achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is bij bestelwagens minder courant dan bij personenwagens. Wie met zijn bedrijfsvoertuig ook aanhangers trekt, doet er goed aan zicht te informeren over het sleepvermogen ervan.
Niet alle bestelwagens kunnen zomaar grote aanhangwagens slepen en er moet opgelet worden dat het zogenaamde ‘treingewicht’, de combinatie van het ge wicht van het trekkende voertuig en de aanhanger, niet boven de 7.000 kilogram uitkomt, omdat ook met een BE-rijbewijs het totaalgewicht beperkt is. Ook bij de bestelwagens stijgt het aantal automatische versnellingsbakken, maar meer dan bij personenwagens is manueel schakelen nog steeds de norm in de bestelwagenwereld.
Ook anders dan bij personenwagens: de brandstofsoort. De motor van een bestelwagen is nog in meer dan 9 op 10 gevallen een diesel. Niettemin maken elektrische bestelwagens opgang voor zogenaamde ‘last mile delivery’-trajecten en bij wie voornamelijk of altijd in de stad (en lage-emissiezones) rijdt.
Hoewel de websites van de constructeurs je zeker kunnen helpen, is het advies van een in bedrijfsvoertuigen gespecialiseerd verkoper een erg welgekomen hulp door de complexiteit en het aantal mogelijkheden tot ombouw en inrichting en de strikte wetgeving rond laadvermogen en rijbewijzen. Niets is zo erg als het kiezen van een verkeerd voertuig dat niet aan de professionele vereisten voldoet waar je daarna jarenlang mee opgescheept zit.
Bij verschillende merken, zoals Volkswagen, Mercedes en Renault, zijn er lichtevrachtexperts aanwezig om je bij te staan in je keuzeproces. Ga bij hen ten rade, vergelijk hun aanbod en maak een weloverwogen keuze. Het kan je hopen kopzorgen besparen.
Dit artikel kun je ook terugvinden in Autonieuws’ Bedrijfsvoertuigengids 2024 een gratis leidraad voor iedereen die een bestelwagen of pick-up wil aanschaffen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853